Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevrim içi Öğrenme Ortamlarında Üç Etkileşim Türünde Öz Düzenleme Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, , 1 - 37, 29.06.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1134954

Öz

Bu çalışmada Instagram’ı kullanarak öz düzenleme süreçlerini destekleyen etkinliklerle öğretmen adaylarının üç etkileşim türünde (öğrenci-içerik etkileşimi, öğretmen-öğrenci etkileşimi, öğrenci-öğrenci etkileşimi) çevrim içi öz düzenleme düzeylerinin ve görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla öğretmen adayları fen öğretiminde kazandırılması hedeflenen becerilere ilişkin uygulamaları haftalık öğrenme içeriği olarak geliştirmişlerdir. Öğretmen adayları her hafta hazırladıkları öğrenme içeriğini Instagram’da paylaşmışlardır. Ayrıca, öğretim elemanı da her hafta ders içeriği, etkinlik hazırlama yönergeleri ve değerlendirme ölçütleri ile ilgili paylaşımlarda bulunmuştur. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Fen Bilgisi Öğretmenliği 2. sınıfta öğrenim gören ve "Fen Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları" dersini alan 26 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel bulgularına göre Instagram’ı kullanarak öz düzenleme süreçlerini destekleyen paylaşım yapan öğretmen adaylarında öğrenci-içerik, öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci etkileşim düzeyleri yüksek bulunmuştur. Araştırmanın nitel bulgularına göre ise, öğretmen adaylarının öğretim elemanı ile iletişimlerinin açık, anlaşılır, bilgilendirici, öğretici ve etkili olduğu, bu iletişimin motivasyonlarının artmasına, ödev hazırlığına ve bilgiye erişimi kolaylaştırmaya katkı sağladığı ifade edilmiştir. Web 2.0 araçlarından Instagram’ı kullanarak öz düzenleme süreçlerini destekleyen paylaşımlar yapmanın öğretmen adaylarında öğrenci-içerik, öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci etkileşimini desteklediği ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Abrami, P. C., Bernard, R. M., Bures, E. M., Borokhovski, E., & Tamim, R. M. (2011). Interaction in distance education and online learning: Using evidence and theory to improve practice. Journal of Computing in Higher Education, 23(2-3), 82–103.
  • Alshaibani, M.H., & Qusti, E.S. (2020). The role of smartphone app “WhatsApp” on achievement motivation and social intelligence among female undergraduate students. Erişim tarihi: 20.12.2020 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/ppc.12582
  • Artino, A. R., & Stephens, J. M. (2006). Using social cognitive theory to predict students’ use of self-regulated learning strategies in online courses. Paper presented at the 37th Annual Conference of the Northeastern Educational Research Association, Kerhonkson, NY
  • Aslan, S., Ertaş Kılıç, H., & Kılıç, D. (2016). Bilimsel Süreç Becerileri. Pegem Akademi.
  • Cennamo, K. S., Ross, J. D., & Rogers, C. S. (2002). Evolution of a web-enhanced course: Incorporating strategies for self-regulation. Educause Quarterly, 25(1), 28-33.
  • Cho, M. H., & Cho, Y. (2017). Self-regulation in three types of online interaction: a scale development. Distance Education, 38(1), 70-83.
  • Cho, M. H., & Jonassen, D. (2009). Development of the human interaction dimension of the Self‐Regulated Learning Questionnaire in asynchronous online learning environments. Educational Psychology, 29(1), 117-138.
  • Clement, J. (2020). Instagram - Statistics & Facts. Erişim adresi: https://www.statista.com/topics/1882/instagram/ 18.012.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Courneya, C. A., & Cox, S. M. (2020). Visual Note Taking for Medical Students in the Age of lnstagram, Health Professions Education, 2-10.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Çev.Ed. Y. Dede ve S. B. Beşir). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çakır R., Kara M., & Kukul V. (2019). Adaptation of the online self-regulation questionnaire (OSRQ) in three types of interaction into Turkish: A validity and reliability Study. Egitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 332-348.
  • Dunn, L. A. (2013). Teaching in Higher Education: Can Social Media Enhance The Learning.
  • Erarslan, A. (2019). Instagram as an education platform for EFL Learners. Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(3), 54-69.
  • Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (1996). The expert learner: Strategic, self-regulated, and reflective. Instructional Science, 24(1), 1-24.
  • Handayani, F. (2017). Students’ Aattitudes Toward Using Instagram in Teaching Writing. Journal Educative: Journal of Educational Studies, 2(1), 22–28.
  • Handayani, F. (2016). Instagram As a Teaching Tool? Really?. Proceedings of the Fourth International Seminar On English Language and Teaching (ISELT-4), 320–327. https://doi.org/10.1016/0022-328X(84)85193-1
  • Junco, R. (2014). Engaging students through social media. Evidence-based practices for use in student affairs. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Kirst, M.W. (2016). “Instagram as an educational tool for college students”. Stanford – The College Puzzle, A college success blog: https://collegepuzzle.stanford.edu/?p=5057
  • Manca, S. (2020). Snapping, pinning, liking or texting: Investigating social media in higher education beyond Facebook. The Internet and Higher Education, 44, 100707.
  • Mazer, J. P., Murphy, R. E., & Simonds, C. J. (2007). I’ll see you on “Facebook:” The effects of computer-mediated teacher self-disclosure on student motivation, affective learning, and classroom climate. Communication Education, 56(1), 1–17.
  • Moore, M. G. (1989). Editorial: Three types of interaction. American Journal of Distance Education, 3(2), 1-7.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, (2nd Edition), California: Sage Publications.
  • Nugroho, A., & Rahmawati, A. (2020). “Let’s write a caption!”: Utilizing instagram to enhance esp students’ writing skills. Jurnal Basis, 7(1), 1-12.
  • Nurdiansyah, A., & Abdulrahman, T.R. (2020). The use of instagram to develop students’ writing ability. Akademika Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 97-107.
  • Purnama, A. D. (2018). Incorporating Memes and Instagram to Enhance Student’s Participation. Language and Language Teaching Journal, 21(1), 94–103.
  • Pujiati, H., & Tamela, Z.E. (2019). The Use of Instagram to Increase Students’ Motivation and Students’ Competence in Learning English. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 335.
  • Schunk, D. H. (1994). Self-regulation of self-efficacy and attributions in academic settings. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications (p. 75–99). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Siemens, G., & Weller, M. (2011). Higher education and the promises and perils of social network. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 164–170.
  • Thompson, J. (2007). Is education 1.0 ready for web 2.0 students?. Innovate: Journal of Online Education, 3(4), 5.
  • Van Eekelen I. M., Boshuızen H. P. A., & Vermunt J. D. (2005), Self- Regulation in Higher Education Teacher Learning, Higher Education, 50, 447-471.
  • Yakar, F., Jacobs, R., & Agarwal, N.(2020). The current usage of Instagram in neurosurgery. Technical Notes & Surgical Techniques, 19, 1-5.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41, 64–70.
  • Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self regulated learning and academic achievement: an overview and analysis. Zimmerman B. ve Schunk D. (Eds), Self regulated learning and achievement theorical perspectives (2. ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M.Boekaerts, P. R. Pintrich ve M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation, (p.13-39). London: Elsevier Academic Press.
  • Wulandari, M. (2019). Improving EFL learners speaking proficiency through instagram vlog. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 22(1), 111-125. https://doi.org/10.24071/llt.2019.220111.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özge Aydın Şengül Bu kişi benim 0000-0003-4747-0846

Funda Erdoğdu Bu kişi benim 0000-0003-4597-125X

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aydın Şengül, Ö., & Erdoğdu, F. (2022). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevrim içi Öğrenme Ortamlarında Üç Etkileşim Türünde Öz Düzenleme Düzeylerinin Belirlenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 1-37. https://doi.org/10.56423/fbod.1134954

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR