Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Nursing Students' Self-Sufficiency Belief and Perception of Problem Solving Skills

Yıl 2024, , 263 - 276, 26.08.2024
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1389052

Öz

This study was conducted to investigate the relationship between nursing students' self-sufficiency belief and problem solving skills. The universe of the study included 524 students who were registered to the nursing department of a foundation university in Istanbul, Turkey between 2012-2017 academic years, and the sample included 265 students. The data were collected by Information Form, General Self-Sufficiency Belief Scale (GSSBS), and Problem Solving Scale (PSS) between 29.12.2016-31.01.2017. Data analysis was done by descriptive statistics, independent sample t-test and one-way variance analysis (ANOVA). It was found that students’ total self-sufficiency beliefs was found over the medium level, and problem solving skills were find high which shows lack of problem solving skills. There was a negative correlation between self-sufficiency beliefs and problem solving skills; and also between the sub-dimensions of GSSBS (initiation, persistence, effort) and sub-dimensions of PSS (problem solving confidence, approach-avoidance, personal control). The students over the age of 20 had more effort to continue the tasks they have started and they had better problem solving (problem solving confidence, approach-avoidance), than the students younger than 20 years old (p<0,05). There wasn’t any significant effect of gender on self-sufficiency beliefs, however female students have better problem solving self-confidence than males (p<0,05). The students who were living in a nuclear family had better self-sufficiency beliefs (initiation, persistence, effort) and problem solving skills (problem solving confidence, approach-avoidance) (p<0,01).

Kaynakça

  • Akçay, A. O., & Semercioğlu, M. S. (2021). Sınıf öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterlikleri ve finansal okuryazarlık tutum ve davranış düzeyleri arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1223-1233.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş., & Karadağ, M. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik okuryazarlık öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 255-267. http://dx.doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1128169
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Çalışkan, S. (2022). Examination of the relationship between self-efficacy levels of high school students and problem-solving skills and perceived social support. Journal of Family Counseling and Education, 7(2), 45-54. https://doi.org/10.32568/jfce.1205084
  • Dikmen, Y., Denat, Y., Başaran, H., & Filiz NY. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3), 206-213. https://doi.org/10.16899/ctd.93945
  • Heppner, P.P., & Petersen, C.H. (1982). The development and implication of a personal-problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1),66-75. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  • Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., & Kılıç, N. (2013). Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 244-25. https://doi.org/10.5961/jhes.2013.0831
  • Karadağ, E., Derya, Y. A., & Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik- yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 13-20.
  • Keleş, T. (2023). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığı öz yeterlikleri ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(2), 133-144. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/77818/1232271
  • Keskin Ünal, G., & Orgun, F. (2006). Öğrencilerin öz etkinlilik-yeterlilik düzeyleri ile başa çıkma stratejilerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, 92-99.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., & Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 95-100.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam, Z. (2015). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 41-50. https://doi.org/10.5222/HEAD.2015.041
  • Koraş Sözen, K., Güntürk, İ., & Kuloglu, N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde öz yeterlik Algısı ile Problem Çözme Becerisi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 31(2), 131-138.
  • Lau, Y. (2014). Factors affecting the social problem-solving ability of baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 34(1), 121-126.
  • Olgun, N., Öntürk, Z. K., Karabacak, Ü., Aslan Eti, F., & Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 188-194.
  • Özlük, B., & Karaaslan, A. (2016). The effect of peer support to interpersonal problem solving tendencies and skills in nursing students. International Journal of Nursing and Health Sciences, 10(12), 3802-3806.
  • Sançar, B., Ançel, G., & Erkal İlhan, S. (2021). Acil serviste çalışan hemşirelerin öz etkililik-yeterlik inançları ile problem çözme becerilerinin araştırılması. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(2), 54-67. https://doi.org/10.54862/pashid.901676
  • Seçer, E., Korucu, T. Ş., Uzunlar, H., Dinç, G., & Özer Kaya, D. (2022). Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterlik düzeyleri ve problem çözme becerileri ile karar vermede öz-saygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(1), 223-235.https://doi.org/10.21020/husbfd. 996260
  • Sherer M., Adams C. (1983) The self efficacy scale: a construct validity study. Annual Meeting of the Southestern Psychological Assosication, 29th, Atlanta, GA, 23-26 Mart 1983.
  • Tasgin, A., & Dilek, C. (2023). The mediating role of critical thinking dispositions between secondary school student's self-efficacy and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, 50, 101400. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101400
  • Taylan S. (1990). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Tekmen Erenler, E., Çetin, A., & Torun, T. (2016). Çalışanların öz yeterlik algılarının sessizlik davranışı üzerine etkisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 71- 88.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-222.
  • Vatansever, S., & Özen, G. (2017). Tenis eğitiminin üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi üzerine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(1), 1-9. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4301
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., & Türkleş, S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 905-921.
  • Yıldırım, F., & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel özyeterlilik ölçeği türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-330.
  • Yıldız, N. O., Özen, G., & Bostancı, T. G. (2016). The effects of one-day outdoor education on self-efficacy. Journal of Human Sciences, 13(3), 6098-6103. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4296

Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik İnancı İle Problem Çözme Beceri Algısı Arasındaki İlişki

Yıl 2024, , 263 - 276, 26.08.2024
https://doi.org/10.56061/fbujohs.1389052

Öz

Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlilik inancı ile problem çözme becerileri algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Evrenini İstanbul ilindeki bir vakıf üniversitesinin hemşirelik yüksekokulunda 2016-2017 akademik yılında kayıtlı 524 öğrenci oluştururken, örneklemi 265 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri 29.12.2016-31.01.2017 tarihleri arasında Bilgi Formu, Genel Öz Yeterlilik İnanç Ölçeği ve Problem Çözme Ölçeği ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel analizler, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanıldı. Çalışma sonucunda öğrencilerin genel öz yeterlilik inançlarının orta düzeyin üzerinde olduğu ve problem çözme toplam puanının yüksek olduğu bu durumun öğrencilerde problem çözmede yetersiz olduğunu göstermektedir. Genel öz yeterlilik inancı ile problem çözme becerisi arasında negatif yönde bir ilişkinin olduğu saptandı. Genel öz yeterlilik inanç ölçeğin alt boyutlarından (başlama, yılmama, sürdürme çabası) ile Problem çözme alt boyutlarında (problem çözme güveni, yaklaşım-kaçınma, kişisel kontrol) negatif ilişki saptandı. 20 yaş üzerindeki öğrencilerin başladığı işi sürdürmedeki çabası ve problem çözmenin alt boyutlarından (problem çözme güveni, yaklaşım-kaçınma), 20 yaş altındaki öğrencilerden istatiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Öz yeterlilik inancı üzerinde cinsiyetin anlamlı bir etkisi bulunmazken, kadın öğrencilerin problem çözme güveninin erkeklerden istatiksel olarak anlamlı bulundu (p<0,05). Çekirdek ailede yaşayan öğrencilerin genel öz yeterlilik inançları alt boyutlarından (başlama, yılmama, sürdürme çabası) ve problem çözme becerilerinin alt boyutlarından (problem çözme güveni, yaklaşım-kaçınma) istatiksel olarak anlamlı saptandı (p<0,01).

Kaynakça

  • Akçay, A. O., & Semercioğlu, M. S. (2021). Sınıf öğretmenlerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterlikleri ve finansal okuryazarlık tutum ve davranış düzeyleri arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(3), 1223-1233.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş., & Karadağ, M. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik okuryazarlık öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 255-267. http://dx.doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1128169
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Çalışkan, S. (2022). Examination of the relationship between self-efficacy levels of high school students and problem-solving skills and perceived social support. Journal of Family Counseling and Education, 7(2), 45-54. https://doi.org/10.32568/jfce.1205084
  • Dikmen, Y., Denat, Y., Başaran, H., & Filiz NY. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3), 206-213. https://doi.org/10.16899/ctd.93945
  • Heppner, P.P., & Petersen, C.H. (1982). The development and implication of a personal-problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1),66-75. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  • Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., & Kılıç, N. (2013). Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 244-25. https://doi.org/10.5961/jhes.2013.0831
  • Karadağ, E., Derya, Y. A., & Ucuzal, M. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz etkililik- yeterlik düzeyleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 13-20.
  • Keleş, T. (2023). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığı öz yeterlikleri ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 6(2), 133-144. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/77818/1232271
  • Keskin Ünal, G., & Orgun, F. (2006). Öğrencilerin öz etkinlilik-yeterlilik düzeyleri ile başa çıkma stratejilerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, 92-99.
  • Kızılcı, S., Mert, H., Küçükgüçlü, Ö., & Yardımcı, T. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin öz etkililik düzeyinin cinsiyet açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 95-100.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam, Z. (2015). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 41-50. https://doi.org/10.5222/HEAD.2015.041
  • Koraş Sözen, K., Güntürk, İ., & Kuloglu, N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde öz yeterlik Algısı ile Problem Çözme Becerisi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 31(2), 131-138.
  • Lau, Y. (2014). Factors affecting the social problem-solving ability of baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 34(1), 121-126.
  • Olgun, N., Öntürk, Z. K., Karabacak, Ü., Aslan Eti, F., & Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 188-194.
  • Özlük, B., & Karaaslan, A. (2016). The effect of peer support to interpersonal problem solving tendencies and skills in nursing students. International Journal of Nursing and Health Sciences, 10(12), 3802-3806.
  • Sançar, B., Ançel, G., & Erkal İlhan, S. (2021). Acil serviste çalışan hemşirelerin öz etkililik-yeterlik inançları ile problem çözme becerilerinin araştırılması. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(2), 54-67. https://doi.org/10.54862/pashid.901676
  • Seçer, E., Korucu, T. Ş., Uzunlar, H., Dinç, G., & Özer Kaya, D. (2022). Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterlik düzeyleri ve problem çözme becerileri ile karar vermede öz-saygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(1), 223-235.https://doi.org/10.21020/husbfd. 996260
  • Sherer M., Adams C. (1983) The self efficacy scale: a construct validity study. Annual Meeting of the Southestern Psychological Assosication, 29th, Atlanta, GA, 23-26 Mart 1983.
  • Tasgin, A., & Dilek, C. (2023). The mediating role of critical thinking dispositions between secondary school student's self-efficacy and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, 50, 101400. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101400
  • Taylan S. (1990). Heppner’in problem çözme envanterinin uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Tekmen Erenler, E., Çetin, A., & Torun, T. (2016). Çalışanların öz yeterlik algılarının sessizlik davranışı üzerine etkisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 71- 88.
  • Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-222.
  • Vatansever, S., & Özen, G. (2017). Tenis eğitiminin üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi üzerine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(1), 1-9. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4301
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., & Türkleş, S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 905-921.
  • Yıldırım, F., & İlhan, İ. Ö. (2010). Genel özyeterlilik ölçeği türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-330.
  • Yıldız, N. O., Özen, G., & Bostancı, T. G. (2016). The effects of one-day outdoor education on self-efficacy. Journal of Human Sciences, 13(3), 6098-6103. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4296
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Esasları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sadiye Şentürk Çavuş 0009-0009-6855-8792

Necmiye Sabuncu 0000-0003-0643-9922

Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2023
Kabul Tarihi 4 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Şentürk Çavuş, S., & Sabuncu, N. (2024). Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik İnancı İle Problem Çözme Beceri Algısı Arasındaki İlişki. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 263-276. https://doi.org/10.56061/fbujohs.1389052