Çalışmamızda, çalışan ve çalışmayan kadınlarda medyadaki reklamların besin satın alınmasına etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 1 Kasım 2014- 31 Mayıs 2015 tarihleri arasında İstanbul ilinde bulunan 75 çalışan kadın ve 75 çalışmayan kadın olmak üzere toplam 150 kadına, çoktan seçmeli ve açık uçlu, 38 sorudan oluşan değerlendirme anketi yüz yüze görüşme yöntemiyle uygulanmıştır. Verilerin istatiksel değerlendirilmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 18.0 paket programı kullanılmıştır. Çalışan kadınların yaş ve BKİ ortalaması değerleri sırasıyla 36,2±5,1 yıl, 24,7±4,3 kg/m2, çalışmayan kadınların 39,9±6,9 yıl, 27,2±4,4 kg/m2 saptanmıştır. Her iki grubun da en fazla takip ettikleri medya organı %79,3 ile televizyondur. Çalışan kadınların %76,0'sı ve çalışmayan kadınların %70,7’si reklamlardan bazen etkilenerek yiyecek-içecek satın almaktadırlar. Kadınlarda medya organları içerisinde en fazla televizyonda reklamı yapılan yiyecek-içecek satın alındığı saptanmıştır. Çalışan kadınlarda televizyonda reklamı yapılan yiyecek-içecek çeşitlerinden satın alınanlarda ise birinci sırada dondurmalar (%53,3), çalışmayanlar kadınlarda ise dondurma ve çikolataların (%60) yer aldığı saptanmıştır. Çalışan ve çalışmayan kadınlar besin satın alırken medyadaki reklamlardan etkilenmektedirler. Medyada sağlığa korumaya yönelik besin reklamlarına yer verilmesi, besin reklamları ile ilgili denetleme kurulu oluşturulması toplumun sağlığının geliştirilmesinde önemli katkı sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Çalışan kadın, çalışmayan kadın, medya, reklam, besin satın alma
Çalışan kadın çalışmayan kadın medya reklam besin satın alma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beslenme ve Diyetetik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |