Ebelik İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Aidiyetlerinin Değerlendirilmesi
Yıl 2022,
Cilt: 2 Sayı: 3, 613 - 623, 26.12.2022
Ayça Demir Yıldırım
,
Tuğba Yılmaz Esencan
,
Fatma Nur Aydın
,
Ayşegül Akıncı
,
Elif Fusun Dağlı
,
Hüsne Kübra Demir
,
Ulya Aksu
Öz
Araştırma, ebelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeksizin çalışmaya katılmayı kabul eden 231 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında, Bilgi Formu ve Ebelik Aidiyet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; mesleği tercih etme sıralamasında ilk tercihlerinde ebelik bölümünü seçme durumu ile tercih yaparken mesleği bilme durumunda 1. sınıf ve 4. sınıf öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Ebelik aidiyet ölçeği puan ortalamasının 4. sınıflarda daha yüksek olduğu, 4. sınıf ve 1. sınıf öğrencileri ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Ebelik aidiyet ölçeği toplam puanı ve alt boyut puanları arasında pozitif yönde bir korelasyon olduğu bulunmuştur. Araştırma sonucunda; 1. sınıf ebelik öğrencilerinin meslek seçinde daha bilinçli olduğu ve öğrencilerin aldıkları lisans eğitiminin ebelik aidiyetlerini yükselttiği bulunmuştur. Ebelikte aidiyetin daha da güçlendirilmesi için lisans ve lisansüstü eğitiminin oldukça önemli olduğu düşünülmektedir.
Destekleyen Kurum
Yoktur.
Teşekkür
Çalışmamıza katılan öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Aksoy, Ö.D., Pınar, Ş.E., Yurtsal, Z.B., Uçuk, S., Şahin, T., & Yılan, H. (2017). Doğum eylemine aktif olarak katılan ebelik öğrencilerinin kaygı ve öz-güven düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 42-53.
- Aktürk, S., Kızılkaya, O., Çelik, T., & Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-33.
- Altıparmak, S., Yılmaz, A.N., & Aksoy, Y.D. (2021). The effect of Covıd-19 phobia on the satisfaction with life and family sense of belonging levels of mıdwerfy students. Journal of Basic And Clinical Health Sciences, 3, 66- 75.
- Amanak, K., Şeker, S., & Canbay, F.Ç.E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67.
- Ashktorab, T., Hasanvand, S., Seyedfatemi, N., Salman,i N., & Hosseini, S. (2017). Factors affecting the belongingness sense of undergraduate nursing students towards clinical setting: a qualitative study. Journal Of Caring Sciences, 6(3): 221–235.
- Ay, F., Keçe, M., İnci, İ, Alkan, N, & Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
- Ayten, D., Cangöl, E., & Sögüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15-23.
- Baskaya, Y., Sayıner, F.D., & Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: midwifery belonging scale. Health Care For Women International, 41(8), 883-898.
- Başkaya, Y. (2018). Türkiye'deki ebelerin mesleki aidiyeti ve tükenmişlik düzeyleriyle ilişkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
- Çevik, A., & Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi,7(3), 182-196.
- Demir, R., & Taşpınar, A. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğine bakış açıları ve gelecekten beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (3), 466-478.
- Duru, E. (2015). Genel aidiyet ölçeğinin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 5(44),37-47.
- Gökçek, A.İ., & Yazıcı, S. (2022). Doğum desteği ve ebelik bakımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 93-99.
- Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., & Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8, 77-85.
- Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer bağlılığı, mesleki bağlılık ve örgütsel bağlılığın yaşam tatmini üzerindeki etkisi: iş-aile çatışmasının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28,1-20.
- Saadatbakht, M., Ahmadi, A., Mehdizadeh Zare Ansar, A., Azizzade Forouzi, M., & Jahani, Y. (2019). The effectivennes of group counseling with emphasis on communication skills on midwerfy students sense of belonging in clinical settings. Strides in Development Of Medical Education, 16(1), 1-7.
- Tella, A. (2007). Work motivation, job satisfaction and organisational commitment of library personel in academic and research libraries in oyo state, Nigeria, Library Philosophy And Practice, p. 12-13.
- Toker, E., Turan, Z., & Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 20(1), 88-97.
- Yılmaz, F., Şen, T., & Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve Ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
- Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö.K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
- Yücel, U., Tuna, N., & Yüksel,.E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
- Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4), 94-104.
Evaluation of Professional Belonging to Midwifery First and Final Year Students
Yıl 2022,
Cilt: 2 Sayı: 3, 613 - 623, 26.12.2022
Ayça Demir Yıldırım
,
Tuğba Yılmaz Esencan
,
Fatma Nur Aydın
,
Ayşegül Akıncı
,
Elif Fusun Dağlı
,
Hüsne Kübra Demir
,
Ulya Aksu
Öz
The research was carried out as a descriptive study in order to determine the professional belonging levels of the first and last year students of the midwifery department. 231 students who agreed to participate in the study without sampling were included in the study. In collecting the data, the Information Form and the Midwifery Belonging Scale, which is used to determine the level of belonging, were used. According to the research findings; Statistically significant difference was found between 1st and 4th grade students in choosing the midwifery department in their first choice in the order of choosing the profession and knowing the profession while choosing (p<0.05). It was observed that the midwifery belonging scale mean score was higher in the 4th grade, and there was a statistically significant difference between the scale mean scores of the 4th grade and 1st grade students (p<0.05). A positive correlation was found between the midwifery belonging scale total score and sub-dimension scores. As a result of the research, it was found that first year midwifery students were more conscious in choosing a profession and the undergraduate education they received increased their midwifery belonging. It is thought that undergraduate and graduate education is very important in order to further strengthen the sense of belonging in midwifery.
Kaynakça
- Aksoy, Ö.D., Pınar, Ş.E., Yurtsal, Z.B., Uçuk, S., Şahin, T., & Yılan, H. (2017). Doğum eylemine aktif olarak katılan ebelik öğrencilerinin kaygı ve öz-güven düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 42-53.
- Aktürk, S., Kızılkaya, O., Çelik, T., & Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-33.
- Altıparmak, S., Yılmaz, A.N., & Aksoy, Y.D. (2021). The effect of Covıd-19 phobia on the satisfaction with life and family sense of belonging levels of mıdwerfy students. Journal of Basic And Clinical Health Sciences, 3, 66- 75.
- Amanak, K., Şeker, S., & Canbay, F.Ç.E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67.
- Ashktorab, T., Hasanvand, S., Seyedfatemi, N., Salman,i N., & Hosseini, S. (2017). Factors affecting the belongingness sense of undergraduate nursing students towards clinical setting: a qualitative study. Journal Of Caring Sciences, 6(3): 221–235.
- Ay, F., Keçe, M., İnci, İ, Alkan, N, & Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
- Ayten, D., Cangöl, E., & Sögüt, S. (2017). Ebelik öğrencilerinin mesleki tercih hakkında düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 15-23.
- Baskaya, Y., Sayıner, F.D., & Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: midwifery belonging scale. Health Care For Women International, 41(8), 883-898.
- Başkaya, Y. (2018). Türkiye'deki ebelerin mesleki aidiyeti ve tükenmişlik düzeyleriyle ilişkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
- Çevik, A., & Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi,7(3), 182-196.
- Demir, R., & Taşpınar, A. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğine bakış açıları ve gelecekten beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (3), 466-478.
- Duru, E. (2015). Genel aidiyet ölçeğinin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 5(44),37-47.
- Gökçek, A.İ., & Yazıcı, S. (2022). Doğum desteği ve ebelik bakımı. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 93-99.
- Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., & Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8, 77-85.
- Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer bağlılığı, mesleki bağlılık ve örgütsel bağlılığın yaşam tatmini üzerindeki etkisi: iş-aile çatışmasının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28,1-20.
- Saadatbakht, M., Ahmadi, A., Mehdizadeh Zare Ansar, A., Azizzade Forouzi, M., & Jahani, Y. (2019). The effectivennes of group counseling with emphasis on communication skills on midwerfy students sense of belonging in clinical settings. Strides in Development Of Medical Education, 16(1), 1-7.
- Tella, A. (2007). Work motivation, job satisfaction and organisational commitment of library personel in academic and research libraries in oyo state, Nigeria, Library Philosophy And Practice, p. 12-13.
- Toker, E., Turan, Z., & Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 20(1), 88-97.
- Yılmaz, F., Şen, T., & Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve Ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139.
- Yurtsal, Z., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., & Yavrucu, Ö.K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
- Yücel, U., Tuna, N., & Yüksel,.E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
- Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4), 94-104.