Nowadays, the global trend of reducing exhaust emissions and the increasing the demand for clean energy sources have initiated the development of electric vehicles by many vehicle manufacturers. We are starting to encounter electric vehicles, whose mass production is relatively new, on the roads more and more every day. Fire response methods, which are one of the most common emergencies encountered in electric vehicles, which are widely used, differently in the extinguishing agent and extinguishing methods of fires compared to gasoline or diesel engine vehicles. In this study, the causes of the thermal leak formation mechanism in batteries, which are the most basic place of fires encountered in electric vehicles, will be examined, and information on the methods of intervention to the fire that may occur will be examined. By means of the results obtained from here, the possibilities of application in electric and semi-electric (hybrid) vehicles will be discussed.
Günümüzde global olarak egzos emisyonlarının düşürülmesi eğilimi ile temiz enerji kaynaklarına olan talebin artması, bir çok araç üreticisinin elektrikli araçları geliştirmesi sürecini başlatmıştır. Seri üretimi göreceli olarak yeni olan elektrikli araçlara günümüzde yollarda her geçen gün daha fazla karşılaşmaya başladık. Kullanımı yaygınlaşan elektrikli araçlarda karşılaşılan en yaygın acil durumlardan biri olan yangınların müdahale yöntemlerinin içten yanmalı motorlu araçlara göre yangınların oluşumu ve söndürme mekanizmasının farklılıklar göstermektedir. Bu çalışmada, elektrikli araçlarda karşılaşılan yangınların en temel oluşum yeri olan bataryalarda, termal kaçak oluşum mekanizmasının sebepleri incelenecek, oluşabilecek yangına müdahale yöntemleri hakkında bilgiler irdelenecektir. Buradan çıkan sonuçlar vasıtasıyla elektrikli ve yarı elektrikli (hibrit) araçlarda uygulanma ihtimalleri irdelenecektir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |