Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Janus’un İki Yüzü: Seksen Günde Devr-i Âlem Romanının Postkolonyal Eleştirisi

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 102, 361 - 376, 03.05.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1018

Öz

Kökleri Amerika kıtasının keşfine kadar dayanan kolonileşme hem ekonomik hem
de kültürel bir tahakküm olarak belirir. Kültürel tahakküm, Batı’nın kolonilerde-
ki medenileştirme faaliyetlerini meşrulaştıran oryantalist söylem ile gerçekleşir.
Doğu’yu Batı’nın yaşadığı anın gerisinde bir zaman dilimiyle kendisinden oldukça
uzak bir mekâna hapseden oryantalist bakış, yüz yıllardır kendisini tekrar ederek
günümüze ulaşır ve Doğu’ya ilişkin üretilen bu bilgi edebi eserlerde kurgu malze-
mesi olarak kullanılır. Söz konusu edebi eserler Doğu’yu tuhaf ve gizemli olarak
tasvir eder. Bu noktada nasıl ki postmodernizm modernizmin eleştirisi ise postko-
lonyal yaklaşım da oryantalizmin ve kolonyal düzenin eleştirisini içerir.
Bu çalışmada bir eleştiri metodu olan postkolonyal teori çerçevesinde Jules
Verne’in Seksen Günde Devr-i Âlem anlatısı incelenmiştir. Söz konusu anlatıda
özne-nesne, iktidar-öteki, efendi-köle ve eril-dişil diyalektiği oryantalist bakış ile
kurgulanır. Postkolonyal açıdan bakıldığında Doğu’nun, Batı’nın bilinçaltında
bastırdığı duygularını doyurabildiği bir arzu nesnesi olarak tasvir edildiği görülür.
Doğu ne kadar uzak görünse de dünya yuvarlaktır ve başlangıç noktasına, Batı’ya
geri dönülecektir. Bu yüzden çalışmada, yaratılan ötekinin/Doğu’nun; Batı’nın
kendi alt-beni/Öteki’si olduğu vurgulanır.

Kaynakça

  • Abdülmelik, E. (2007). Krizdeki oryantalizm. M. Kır (Çev.). A. Yıldız (Ed.). Oryantalizm: Tartışma metinleri, ss. 39-77. Ankara: Doğu-Batı.
  • Bhabha, H. K. (2007). Les lieux de la culture: une théorie postcoloniale. Paris: Payot.
  • Butler, J. (2005). Cinsiyet belası: Feminizm ve kimliğin altüst edilmesi. B. Ertür (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Chatterjee, P. (1989). Colonialism, nationalism, and colonialized women: The contest in India. American Ethnologist, S. 4, ss. 622-633.
  • De Gobineau, A. (1915). The inequality of human races. London: William Heinemann.
  • Dirlik, A. (2005). Postkolonyal aura: Küresel kapitalizm çağında üçüncü dünya eleştirisi. G. Doğduaslan (Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar. Ergüden ve O. Akınhay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hobsbawm, E. (2005). Giriş: Gelenekleri icat etmek. E. Hobsbawm ve T. Ranger (Ed.). Geleneğin İcadı, ss. 1-18. İstanbul: Agora.
  • Işık, B. (2012). Aydınlıktan karanlığa iktidar: Orhan Pamuk romanlarında demiryolu. İstanbul: İletişim.
  • Lacan, J. (1994). Fallus’un anlamı. S. M. Tura (Çev.). İstanbul: Afa.
  • Lazarus, N. (t.y.), Introuduire les études postcolonial. M. Groulez, C. Jaquet ve H. Quiniou (Çev.). Penser le postcolonial: une introduction critique, ss. 59-78. Amsterdam: Edition Amsterdam.
  • Loomba, A. (2000). Kolonyalizm- postkolonyalizm. M. Küçük (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Macherey, P. (2019). Edebi üretim teorisi. I. Ergüden (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Mohanty, C. T. (1984). Under western eyes: Feminist scholarship and colonial discourses. Boundary 2, S. 3, ss. 333-358.
  • Mutman, M. (2002). Şarkiyatçılık: Kuramsal bir not. Doğu-Batı Dergisi: Oryantalizm II, S. 20, ss. 107-116.
  • Parla, J. (2015). Efendilik, şarkiyatçılık, kölelik. İstanbul: İletişim.
  • Said, E. W. (1994). Culture and imperialism. New York: Random House.
  • Said, E. W. (1997). L’Orientalisme: l’Orient créé par l’Occident. Paris: Edition du Seuil.
  • Said, E. W. (2004). Şarkiyatçılık. B. Ülner (Çev.). İstanbul: Metis. Schick, I. C. (2000). Batının cinsel kıyısı: Başkalıkçı söylemde cinsellik ve mekânsallık. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Spivak, G. C. (1988). Can the subaltern speak? London: Macmillan.
  • Spivak, G. C. (2009). Les subalternes peuvent-elles parler? J. Vidal (Çev.). Paris: Amsterdam.
  • Tekeli, İ, ve S. İlkin: (2004). Cumhuriyetin harcı: Modernitenin altyapısı oluşurken. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Türker, F. K. (2015). Bir kolonyalist propaganda: Viktorya devri İngiliz çocuk edebiyatında oryantalizm.
  • Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü Medeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Verne, J. (2016). Seksen günde devr-i âlem. P. Güzelyürek (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Yalçınkaya, Ş. (2008). Yol metaforu ve klasik Türk edebiyatında arayış yolculukları. Varlık Dergisi, S. 1209 ss. 4-9.
  • Yeğenoğlu, M. (1999). Peçeli fanteziler: Oryantalist söylemde kültürel ve cinsel fark. F. Keyman, M. Mutman ve M. Yeğenoğlu (Ed.). Oryantalizm, hegemonya ve kültürel fark. ss. 107-159.İstanbul: İletişim.
  • Yeğenoğlu, M. (2003). Sömürgeci fantaziler: Oryantalist söylemde kültürel ve cinsel fark. İstanbul: Metis.
  • Young, R. (2005). Sex and inequality: The cultural constuction of race. Robert Young (Yaz.). Colonial desire: Hybridity in theory, culture and race, ss. 85-110. London: Routledge.
  • Elektronik kaynaklar
  • Adams, C.C. (1904) Railroad development in the heart of Africa. The New York Times, http:// query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=9E03E0DB1F3AE733A25757C2A9619C94 6597D6CF, Son Erişim Tarihi: 01.04.2017.
  • Weedon, C. (t.y.) Postkolonyal feminist eleştiri. www.istiraki.com/postkolonyal-feminizm/ istiraki-postkolonyal-feminist-eleştiri.html. (Erişim: 15.04.2017).
Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 102, 361 - 376, 03.05.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1018

Öz

Kaynakça

  • Abdülmelik, E. (2007). Krizdeki oryantalizm. M. Kır (Çev.). A. Yıldız (Ed.). Oryantalizm: Tartışma metinleri, ss. 39-77. Ankara: Doğu-Batı.
  • Bhabha, H. K. (2007). Les lieux de la culture: une théorie postcoloniale. Paris: Payot.
  • Butler, J. (2005). Cinsiyet belası: Feminizm ve kimliğin altüst edilmesi. B. Ertür (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Chatterjee, P. (1989). Colonialism, nationalism, and colonialized women: The contest in India. American Ethnologist, S. 4, ss. 622-633.
  • De Gobineau, A. (1915). The inequality of human races. London: William Heinemann.
  • Dirlik, A. (2005). Postkolonyal aura: Küresel kapitalizm çağında üçüncü dünya eleştirisi. G. Doğduaslan (Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar. Ergüden ve O. Akınhay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hobsbawm, E. (2005). Giriş: Gelenekleri icat etmek. E. Hobsbawm ve T. Ranger (Ed.). Geleneğin İcadı, ss. 1-18. İstanbul: Agora.
  • Işık, B. (2012). Aydınlıktan karanlığa iktidar: Orhan Pamuk romanlarında demiryolu. İstanbul: İletişim.
  • Lacan, J. (1994). Fallus’un anlamı. S. M. Tura (Çev.). İstanbul: Afa.
  • Lazarus, N. (t.y.), Introuduire les études postcolonial. M. Groulez, C. Jaquet ve H. Quiniou (Çev.). Penser le postcolonial: une introduction critique, ss. 59-78. Amsterdam: Edition Amsterdam.
  • Loomba, A. (2000). Kolonyalizm- postkolonyalizm. M. Küçük (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Macherey, P. (2019). Edebi üretim teorisi. I. Ergüden (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Mohanty, C. T. (1984). Under western eyes: Feminist scholarship and colonial discourses. Boundary 2, S. 3, ss. 333-358.
  • Mutman, M. (2002). Şarkiyatçılık: Kuramsal bir not. Doğu-Batı Dergisi: Oryantalizm II, S. 20, ss. 107-116.
  • Parla, J. (2015). Efendilik, şarkiyatçılık, kölelik. İstanbul: İletişim.
  • Said, E. W. (1994). Culture and imperialism. New York: Random House.
  • Said, E. W. (1997). L’Orientalisme: l’Orient créé par l’Occident. Paris: Edition du Seuil.
  • Said, E. W. (2004). Şarkiyatçılık. B. Ülner (Çev.). İstanbul: Metis. Schick, I. C. (2000). Batının cinsel kıyısı: Başkalıkçı söylemde cinsellik ve mekânsallık. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Spivak, G. C. (1988). Can the subaltern speak? London: Macmillan.
  • Spivak, G. C. (2009). Les subalternes peuvent-elles parler? J. Vidal (Çev.). Paris: Amsterdam.
  • Tekeli, İ, ve S. İlkin: (2004). Cumhuriyetin harcı: Modernitenin altyapısı oluşurken. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Türker, F. K. (2015). Bir kolonyalist propaganda: Viktorya devri İngiliz çocuk edebiyatında oryantalizm.
  • Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi, Medeniyetler İttifakı Enstitüsü Medeniyet Araştırmaları Anabilim Dalı. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Verne, J. (2016). Seksen günde devr-i âlem. P. Güzelyürek (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Yalçınkaya, Ş. (2008). Yol metaforu ve klasik Türk edebiyatında arayış yolculukları. Varlık Dergisi, S. 1209 ss. 4-9.
  • Yeğenoğlu, M. (1999). Peçeli fanteziler: Oryantalist söylemde kültürel ve cinsel fark. F. Keyman, M. Mutman ve M. Yeğenoğlu (Ed.). Oryantalizm, hegemonya ve kültürel fark. ss. 107-159.İstanbul: İletişim.
  • Yeğenoğlu, M. (2003). Sömürgeci fantaziler: Oryantalist söylemde kültürel ve cinsel fark. İstanbul: Metis.
  • Young, R. (2005). Sex and inequality: The cultural constuction of race. Robert Young (Yaz.). Colonial desire: Hybridity in theory, culture and race, ss. 85-110. London: Routledge.
  • Elektronik kaynaklar
  • Adams, C.C. (1904) Railroad development in the heart of Africa. The New York Times, http:// query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=9E03E0DB1F3AE733A25757C2A9619C94 6597D6CF, Son Erişim Tarihi: 01.04.2017.
  • Weedon, C. (t.y.) Postkolonyal feminist eleştiri. www.istiraki.com/postkolonyal-feminizm/ istiraki-postkolonyal-feminist-eleştiri.html. (Erişim: 15.04.2017).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Gülmelek Doğanay 0000-0001-9857-9310

Betül Bayraktar 0000-0002-4057-9147

Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 102

Kaynak Göster

APA Doğanay, G., & Bayraktar, B. (2020). Janus’un İki Yüzü: Seksen Günde Devr-i Âlem Romanının Postkolonyal Eleştirisi. Folklor/Edebiyat, 26(102), 361-376. https://doi.org/10.22559/folklor.1018

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)