Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fathers and Daughters in Aslı Tohumcu’s Stories in the Context of “Learned Helplessness”

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 111, 851 - 872, 03.08.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.2237

Öz

The subject of women, which is one of the most discussed and examined issues by
developing different perspectives in the last century, has expanded its content on
topics such as women’s identity, oppression and violence in patriarchal society. In
Turkish literature, especially after 1980, it found its expression as an individual and
social problem in the pen of writers such as Adalet Ağaoğlu, Tomris Uyar, Leyla
Erbil, Sevgi Soysal, Latife Tekin, Mine Söğüt. In such works, individuals who are
accustomed to negative attitudes and behaviors that cannot be changed by “learned
helplessness” are encountered. It is emphasized that the family, especially the
father figure, is effective on the basis of the learned helplessness that leads women
and girls to great despair. Today, the projections of learned helplessness behavior,
which has extremely traumatic consequences especially on girls and women, in
the literature allow us to examine the subject from different perspectives. In this
context, this study investigates the causes of learned helplessness based on the
stories of Aslı Tohumcu and focuses on the father-daughter relationship, which has
an important place among these reasons. In this direction, I aim to contribute to
the studies arising from the intersection of literature and psychology; I examined
the father-daughter relationship in Tohumcu’s stories around the basic concepts of
psychology and learned helplessness theory in psychosocial field.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. & Yay, S. (2016). Öğrenilmiş çaresizlik ve değişime karşı pasif direnç. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 8 (2), 58-71.
  • Anur, H. (2014). Anne-babaların yaşam tutumu ile çocukların öğrenilmiş çaresizlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelemesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayvaışık, H.B. vd. (2000). Psikoloji terimleri sözlüğü: İngilizce-Türkçe. Türk Psikologlar Derneği, 22.
  • Bilican Gökkaya, V. (2015). Çaresizliği öğrenen kadın: Öğrenilmiş çaresizlik. Turkish Studies, 10 (14), 53-70.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi.
  • Deniz, K. & Çömlekçi, Y. (2020). Kamu kurumlarında çalışan kadınlarda öğrenilmiş çaresizliğe yol açan faktörler üzerine nitel bir çalışma. Management and Political Science Review, 2 (1), 51-88.
  • Erdoğdu, M.Y. (2006). Ana-baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ile ilişkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13 (3), 98-105.
  • Kanten, P. (2017). Öğrenilmiş çaresizlik (B. Akdemir, Ed.) İnsan kaynakları yönetiminde güncel yaklaşımlar içinde (129-165) Beta.
  • Kapıcı, L. (2010). Olumsuz otomatik düşünceler ve yaratıcılık ile öğrenilmiş çaresizlik arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, E. (2009). Öğrenilmiş çaresizlik davranışının genelleme derecesi ile kader inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kutlu, M., Balcı, S. & Yılmaz, M. (2007). İletişim becerileri eğitiminin öğrencilerin kendini ayarlama ve iyimserlik düzeylerine etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 139-149.
  • Kümbül, B. (2002). Çalışma hayatında öğrenilmiş çaresizlik olgusu [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mavili, A. (2014). Aile içi şiddet kadının ve çocuğun korunması. Elma.
  • Özgentürk, İ., Karğın, V. & Baltacı, H. (2012). Aile içi şiddet ve şiddetin nesilden nesile iletilmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (4), 55-77.
  • Pervin, L.A. (1993). Personality: Theory and research. John Wiley and Sons, Inc. Savaşır, I. (1987). Depresif kişilerin kendilerine ve önem verdikleri bir kişiye ilişkin yüklemeleri [Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Seligman, M.E.P. (1975). Helplessness: On epression, development and death. WH: Freeman.
  • Tayfur, Ö. (2011). Çalışma hayatında öğrenilmiş çaresizlik ve tükenmişliğin nedenleri ve sonuçları üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tohumcu, A. (2017). Sevil de sevme (1. bs.) İletişim. /Tohumcu, A. (2019a). Şeytan geçti (1. bs.) İletişim. / Tohumcu, A. (2019b). Abis (1. bs.) İletişim.
  • Tutar, H. (2007). Örgütsel eylemsizliği açıklama aracı olarak öğrenilmiş çaresizlik ‘iş, güç’. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 9 (4), 142-161.
  • Ural, C.P. (2009). Psikoşiddete maruz kalmış öğretmenlerin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Elektronik kaynaklar: Abramson, L.Y., Seligman, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87(1), 49-74. https://ppc.sas.upenn.edu/sites/ default/files/lhreformulation.pdf (Erişim tarihi: 27.02.2022)
  • Hovardaoğlu, S. (1986). Öğrenilmiş çaresizlik modeli. Psikoloji Dergisi, 5(20), 3-8. https://www. psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443319860000m000414.pdf (Erişim tarihi: 15.01.2022)

“Öğrenilmiş Çaresizlik” Bağlamında Aslı Tohumcu’nun Öykülerinde Babalar ve Kızları

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 111, 851 - 872, 03.08.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.2237

Öz

Son yüzyılda farklı bakış açıları geliştirilerek irdelenen ve üzerinde en çok tartışılan
konulardan biri hâline gelen kadın konusu, kadının kimlik arayışı, ataerkil
toplumdaki ezilmişliği, kadınlara, kız çocuklarına yönelik hak ihlalleri, aile içi iletişim
sorunları, şiddet gibi konular üzerinden muhtevasını genişleterek Türk edebiyatında
özellikle 1980 sonrası yazınında, Adalet Ağaoğlu, Tomris Uyar, Leyla
Erbil, Sevgi Soysal, Latife Tekin, Mine Söğüt gibi yazarların kaleminde bireysel
ve toplumsal bir sorun olarak ifadesini bulmuştur. Bu süreçte bazı yazarların eserlerinde
kadın sorunlarının kökenlerine ve psikolojik ve fiziksel olmak üzere sonuçlarına değindikleri
de görülmektedir. Bu tür eserlerde “öğrenilmiş çaresizlik”
durumu ile değiştirilemeyeceği düşünülen olumsuz tutum ve davranışları kanıksamış
bireylerle karşılaşılmaktadır. Kadınları, kız çocuklarını büyük bir umutsuzluğa
sevk eden öğrenilmiş çaresizliğin temelinde ise aile içinde öğretilmiş davranış
kalıplarının, özellikle de baba figürünün etkin rolü olduğu vurgulanmıştır. Günümüzde
özellikle kız çocukları, kadınlar üzerindeki sonuçları son derece travmatik
olan öğrenilmiş çaresizlik durumunun yahut davranışının edebiyattaki izdüşümleri
konuyu farklı açılardan irdelememize imkân sağlamaktadır. Nitekim kavram, Türk
edebiyatında sıklıkla işlenen aile, eğitim, sosyal yaşam, kimlik, toplumsal cinsiyet,
kadınlık durumları, şiddet, ebeveyn tutumu gibi konularla da doğrudan ilişkili görünmektedir.
Bu nedenle edebî metinlerden hareketle öğrenilmiş çaresizlik konusu
üzerine yapılacak çalışmaların bahsi geçen konulara da farklı boyutlarda katkı sunması
muhtemeldir. Bu bağlamda bu makalede, Aslı Tohumcu’nun öykülerinden
hareketle öğrenilmiş çaresizliğin nedenlerini araştırmakta, bu nedenler içerisinde
önemli bir yer tutan baba-kız ilişkisine odaklanmaktayım. Buna göre edebiyat ve
psikolojinin kesişiminden doğan çalışmalara katkı sağlamayı amaçladığım çalışmada;
Tohumcu’nun öykülerindeki baba-kız ilişkisini psikoloji ve psikososyal alana ait olan
öğrenilmiş çaresizlik kuramının temel kavramları etrafında incelemeye
çalıştım.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. & Yay, S. (2016). Öğrenilmiş çaresizlik ve değişime karşı pasif direnç. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 8 (2), 58-71.
  • Anur, H. (2014). Anne-babaların yaşam tutumu ile çocukların öğrenilmiş çaresizlik düzeyi arasındaki ilişkinin incelemesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayvaışık, H.B. vd. (2000). Psikoloji terimleri sözlüğü: İngilizce-Türkçe. Türk Psikologlar Derneği, 22.
  • Bilican Gökkaya, V. (2015). Çaresizliği öğrenen kadın: Öğrenilmiş çaresizlik. Turkish Studies, 10 (14), 53-70.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi.
  • Deniz, K. & Çömlekçi, Y. (2020). Kamu kurumlarında çalışan kadınlarda öğrenilmiş çaresizliğe yol açan faktörler üzerine nitel bir çalışma. Management and Political Science Review, 2 (1), 51-88.
  • Erdoğdu, M.Y. (2006). Ana-baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ile ilişkisi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13 (3), 98-105.
  • Kanten, P. (2017). Öğrenilmiş çaresizlik (B. Akdemir, Ed.) İnsan kaynakları yönetiminde güncel yaklaşımlar içinde (129-165) Beta.
  • Kapıcı, L. (2010). Olumsuz otomatik düşünceler ve yaratıcılık ile öğrenilmiş çaresizlik arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, E. (2009). Öğrenilmiş çaresizlik davranışının genelleme derecesi ile kader inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kutlu, M., Balcı, S. & Yılmaz, M. (2007). İletişim becerileri eğitiminin öğrencilerin kendini ayarlama ve iyimserlik düzeylerine etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 139-149.
  • Kümbül, B. (2002). Çalışma hayatında öğrenilmiş çaresizlik olgusu [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mavili, A. (2014). Aile içi şiddet kadının ve çocuğun korunması. Elma.
  • Özgentürk, İ., Karğın, V. & Baltacı, H. (2012). Aile içi şiddet ve şiddetin nesilden nesile iletilmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (4), 55-77.
  • Pervin, L.A. (1993). Personality: Theory and research. John Wiley and Sons, Inc. Savaşır, I. (1987). Depresif kişilerin kendilerine ve önem verdikleri bir kişiye ilişkin yüklemeleri [Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Seligman, M.E.P. (1975). Helplessness: On epression, development and death. WH: Freeman.
  • Tayfur, Ö. (2011). Çalışma hayatında öğrenilmiş çaresizlik ve tükenmişliğin nedenleri ve sonuçları üzerine bir çalışma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tohumcu, A. (2017). Sevil de sevme (1. bs.) İletişim. /Tohumcu, A. (2019a). Şeytan geçti (1. bs.) İletişim. / Tohumcu, A. (2019b). Abis (1. bs.) İletişim.
  • Tutar, H. (2007). Örgütsel eylemsizliği açıklama aracı olarak öğrenilmiş çaresizlik ‘iş, güç’. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 9 (4), 142-161.
  • Ural, C.P. (2009). Psikoşiddete maruz kalmış öğretmenlerin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Elektronik kaynaklar: Abramson, L.Y., Seligman, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87(1), 49-74. https://ppc.sas.upenn.edu/sites/ default/files/lhreformulation.pdf (Erişim tarihi: 27.02.2022)
  • Hovardaoğlu, S. (1986). Öğrenilmiş çaresizlik modeli. Psikoloji Dergisi, 5(20), 3-8. https://www. psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443319860000m000414.pdf (Erişim tarihi: 15.01.2022)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Serap Aslan Cobutoğlu 0000-0002-0394-5005

Yayımlanma Tarihi 3 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 28 Sayı: 111

Kaynak Göster

APA Aslan Cobutoğlu, S. (2022). “Öğrenilmiş Çaresizlik” Bağlamında Aslı Tohumcu’nun Öykülerinde Babalar ve Kızları. Folklor/Edebiyat, 28(111), 851-872. https://doi.org/10.22559/folklor.2237

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)