Tarih boyunca gerçekleştirilen seyahatler, her zaman belli bir motivasyona dayanmıştır.
Bu seyahatler farklı kültürlerle temas kurmayı, karşılaşmayı ve deneyimi
içerisinde barındırması nedeniyle önemli tespitlere imkân sağlamaktadır.
Seyahatlerin motivasyonlarından biri ise müzik maksatlı gerçekleştirilenleridir. Öyle
ki müzik motivasyonuyla seyahati merkeze almak bugünün festivallerini, müzik
müzelerini, şehirlerin ikonu haline gelen canlı müzik mekânlarını, dünya çapında
tanınan türlere ev sahipliği yapmış salonları anlamak için önemlidir. Bu amaçlarla
düzenlenen geziler ise kültür turizmi, müzik turizmi, eğlence turizmi gibi tanımlamalarla
karşımıza çıkmaktadır. Bu gezi süreçleri içerisinde bazı gezi mekânları,
ritüelistik denebilecek derecede kutsallaşmakta; aynı zamanda kültürel tüketim
olgusu haline dönüşmektedirler. Ritüelleşme ve kültür(el)leşme süreçleri literatürde
“müzikal hac” kavramı ile karşılanmaktadır. Bu çalışmada çok disiplinli bir
kavramsal çerçeve izlenerek Fest Travel adlı şirketin “Notalı Rotalar” adlı müzik
merkezli tur paketlerini inceledim. İncelemede müzik motivasyonuyla seyahat,
ritüelleşme, kültür(el)leşme ve müzikal hac kavramlarını açıklayarak söz konusu
şirketin düzenlediği turları içerik analizi yöntemini kullanarak müzikal hacılık
kavramı üzerinden yorumladım. Müzikoloji açısından da turizm pratiklerinin alan
içerisinde edinebileceği yer üzerinde durdum.
Throughout history, travel has consistently been driven by various motivations,
each yielding significant discoveries through the development of cross-cultural
contacts, encounters, and experiences. Among these motivations, one notable
impetus for travel is the pursuit of musical experiences. Delving into the musical
dimension of travel is crucial for comprehending contemporary phenomena
such as music festivals, music museums, live music venues—now emblematic
features of urban landscapes—and concert halls hosting diverse global music
genres. These musical journeys are categorized under various labels, including
cultural tourism, leisure tourism, and music tourism. During these excursions,
certain destinations acquire a sacred significance, evolving into sites of ritualistic
pilgrimage while simultaneously serving as arenas for cultural consumption. This
process of ritualization and acculturation is commonly referred to as “musical
pilgrimage” within the domain of musicology studies. This paper investigates
the “Notalı Rotalar” music-centered tour packages offered by the company “Fest
Travel” through a multidisciplinary conceptual framework. Music-motivated
travel is elucidated through the lenses of ritualization, acculturation, and musical
pilgrimage. In conclusion, the significance of tourism practices within the realm of
musicology is underscored, highlighting the pivotal role that such endeavors play
in shaping our understanding of musical cultures and experiences.
ritualization acculturation musical pilgrimage tourism Notalı Rotalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alevilik Bektaşilik Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 118 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)