Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYO-EPİSTEMİK BİR ARGÜMAN OLARAK DİJİTAL ESTETİK ŞİDDET

Yıl 2020, Sayı: 72, 332 - 350, 15.12.2020

Öz

Bu metnin birinci bölümünde sosyal epistemik bir argümanın olabilirliği bağlamında estetikleştirilmiş dijital şiddetin sosyo-epistemik boyutu ele alınacaktır. Algı yönetimlerinden bilinçsiz tüketime doğru gelişen serüvenin, kitle iletişimsel bir baskı ile davranışların komuta ve kontrolüne doğru evrildiğinin betimlenmesi yapılacaktır. Genel olarak kitle iletişim araçlarının, özelde ise internet ve sosyal medyanın bilginin toplumsallaştırılması ve kurumsallaştırılmasındaki rolü bu yazıyla ilgili olduğu kadarıyla ele alınmaya çalışılacaktır. Bu metinde en fazla sosyal bir platform olan dijitalin estetikleştirilmiş zorbalığı ele alınacaktır. Ancak algılatılan resmin içerisinde dijital estetik kıvamında sunulan enformasyon, politik ve genişlemeci bir sosyo-epistemik alan (çevre/mahal) kullanılarak sunulmya çalışılır. Kitle iletişim araçlarının tablosuna sığdırılan bütün enformatik görüntü ve mesajlar, şiddetin en şeffaf ve estetik boyutlarıyla sunulur. Bilgi ya dijital platform veya mahallerde sosyal yönüyle yapılandırılmaya çalışılır ya da bu başarılamazsa, kite iletişimin estetik ekipmanları kullanılarak söylemsel, imgesel ya da simgesel her türlü şiddet kullanılarak dayatılır. Bu yazının ikinci bölümünde, günümüzün trendine uygun olarak, estetik bir biçimde dijitalize edilmiş kitle iletişim araçlarının, insanın zihniyet yapısı, fikir hürriyeti, tüketim alışkanlıkları, genel olarak anlam atmosferi üzerinde oluşturmuş olduğu olumsuz etki ve beraberinde gelen tahribatın “dijital estetik şiddet” boyutu ele alınacaktır. Şiddeti maddi ve soyut şiddet olarak iki türlü düşünürsek; dijital şiddet, soyut şiddetin sahnede görünür kılınmış en transparan veya şeffaf halidir. Sosyo-epistemik inşa ve bunun dijital estetik araçlarla gerçekleştirilmesinin imkânı daha çok estetik şiddet yönüyle verilmeye çalışılacaktır

Kaynakça

  • Akgün, A. A., & Papatya, N, Televizyon Reklam Mesajlarında Kullanılan Görsel Estetik Unsurlar, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (18), 509-584.
  • Barındık, G. (2018, November 15), Dijital Şiddet Nedir? Teknolojinin Yarattığı Yeni Şiddet Alanı, Erişim Tarihi: 4 Mayıs 2020, https://indigodergisi.com/2018/11/dijital-siddet-nedir/
  • Başdemir, H. Y. (2016), Sosyal Epistemolojide İnançların Statüsü Sorunu, Kutadgu Bilig, (32), 257-274.
  • Bauman, Z. (2013), Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları, (Çeviren: İsmail Türkmen), (2nd ed.), 8-20, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Burnham, D. (n.d.), İmmanuel Kant, Aestetich, Erişim Tarihi: 4 Mayıs 2020, https://www.iep.utm.edu/kantaest/
  • Chul Han, B. (2018), Güzeli Kurtarmak, (Çeviri: Kadir Filiz), 5-80. İstanbul, İnsanat Yayınları.
  • Chul Han, B. (2018), Zamanın Kokusu: Bulunma Sanatı Üzerine Felsefi Bir Deneme, (Çeviren: Şeyda Öztürk), 10-121, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Çevikalp, H. A. (2020), Günümüzde Şiddetin Medya Aracılığıyla Pazarlanması ve Ürünlerin Sanatsal Şiddete Dönüşerek Estetikleşmesi, Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 93-112.
  • Çoban, B. (n.d.), Toplumsal İletişim Sürecinde Öteki ve Söylemsel Epistemik Şiddet, Erişim Tarihi:17Nisan,2020,https://www.academia.edu/608846/Toplumsal_%C4%B0leti%C5%9Fim_S%C3%BCrecinde_%C3%96teki_ve_S%C3%B6ylemsel-Epistemik_%C5%9Eiddet
  • Fallıs, D. (2002), İntroduction: Sosyal Epistemology and İnformation Science, Social Epistemogy, 16 (1), 1-4.
  • Fallıs, D. (2006), Epistemic Value Theory and Social Epistemology, Episteme, 2 (3), 177-188.
  • Godler, l., Reich, Z., & Miller, B. (2020), Social Epistemology As A New Paradigm For Journalusm and Media Studies, New Media and Society, 22 (2), 213-229.
  • Goldman, A. (2001, February), Social Epistemology, Erişim Tarihi: 18 Nisan 2020 http://www.plato.standford.edu/entries/epistemology/social
  • Goldman, A. (2012, April), A Guide to Social Epistemology,Erişim Tarihi: 17 Nisan 2020, https://www.researchgate.net/publication/288187651_A_Guide_to_Social_Epistemology
  • Gürkan, A. (2018), Sosyal Epistemolojinin Tanımı ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme, Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı 1, 1, 149-165.
  • Han, B. C. (2017), Şiddetin Topolojisi, (Çeviren: Dilek Zaptçıoğlu), (2nd ed.), 80-85, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Han, B. C. (2019), Bilgi birikimi tecrübeden gelir bizlerse bugün amatörlüğün korkusuyla yaşıyoruz,Erişim Tarihi: 17 Nisan 2020,https://www.cins.com.tr/genel/byung-chul-han-bilgi-birikimi-tecrubeden-gelir-bizlerse-bugun-amatorlugun-korkusuyla-yasiyoruz/
  • Han, B. C. (2019), Psikopolitika: Neo Liberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, (Çeviren: Haluk Barışcan), 50-51. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Han, B. C. (2020). Eros'un lzdırabı, (Çeviren: Şeyda Öztürk), (2nd ed.), 54-55, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Kamiloğlu, F., & Yurttaş, Ö. U. (2014), Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması, İletişim, (21), 130-150.
  • Kardaş, S. (2018), Dijital Sosyoloji ya da Yeni Toplumsallıklar, (Yüksek Lisans Tezi), 135, Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Külcü, Ö. (2000), Kuramsal Bilginin Oluşumu ve Toplumsal Bilgiye Dönüşümünde Epistemoloji Bilgi Hizmetleri İlişkisi I, Türk Kütüphaneciliği, (4), 386-411.
  • Lynn, R. (2020, January 19). What İs Digital Abuse, Erişim Tarihi: 4 Mayıs 2020, https://breakthesilencedv.org/what-is-digital-abuse-2/
  • Mannheim, K. (2017), Kültür Sosyolojisi, (Çeviren: Mustafa Yalçınkaya), 70-273, İstanbul, Pinhan Yayıncılık.
  • Özel, İ. (2013), Üç Mesele: Teknik Medeniyet Yabancılaşma, (18th ed.), 36. İstanbul, Tam İstiklal Yayıncılık.
  • Palo, G. (2013), Bilginin Toplumsallaşması ve Sosyal Epistemoloji, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (51), 75-84.
  • (2003). İlk Dijital Güzel Yarışması. Erişim Tarihi: 17 Nisan 2020, https://www.milliyet.com.tr/pembenar/ilk-dijital-guzel-yarismasi-5131580
  • Postacı, H. (2019), Dijitalleşmenin Sınırlılıkları: Yapay Zekadan Endokrinal Yönetmeye, Bilge Adamlar, (49), 56-61.
  • Pritchard, D., Haddock, A., & Millar, A. (2010), Social Epistemology, 2-15. New York, United States: Oxford University.
  • Rutherford, A., Zwi, A. B., Growe, N. J., & Butchard, A. (2007), Violence: A Glossary, Journal Of Epidemiology and Community Healty, 61 (8), 676-680.
  • Uğuş, M. (2019), Makineleşmenin İnsanın Geleceği ve Yabancılaşmasına Etkileri Üzerine. Bilge Adamlar, (49), 50-56.
  • Umut, T. N. (2018), Teknoloji ve Değerler İlişkisi, (Doktora Tezi), 5-200, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Nuri Demir 0000-0002-0254-826X

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 72

Kaynak Göster

APA Demir, M. N. (2020). SOSYO-EPİSTEMİK BİR ARGÜMAN OLARAK DİJİTAL ESTETİK ŞİDDET. Felsefe Dünyası(72), 332-350.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.