In this study, the transformability of the relational-essentialist debate rising in the field of social sciences into the discipline of history of science, which is the 'science of science' (the branch of science that deals with science), is discussed at the theoretical level. In this context, the concept set containing the concept of 'field' by Pierre Bourdieu, the central name of the relationality discussions in social sciences, has been discussed in common with the paradigm concept set of Thomas Kuhn, a leading name in the field of history and philosophy of science. In this context, the epistemological foundations of the history of science research program (discipline) were examined under the perspective of 'multi-paradigm'. When this concept set is adapted to the history of science research program, the conclusion of the study is that Bourdieu's concept set is fully appropriate and functional for the discussion of the relationality of the history of science. This means the theoretical determination of the possibility of a diversification that can be clarified and explained with the distinction of "substantial / relational aproaches" within the discipline of the history of science.
History of Science Relationalism Field Paradigm Bourdieu Kuhn
Bu çalışmada sosyal bilimler alanında yükselen ilişkisel-tözcü tartışmasının ‘bilimin bilimi’ (bilimi konu edinen bilim dalı) konumundaki bilim tarihi disiplinini içerisine alacak biçimde tahvil edilebilirliği kuramsal düzeyde tartışılmıştır. Bu bağlamda, sosyal bilimlerde ilişkisellik tartışmalarının merkezi ismi Pierre Bourdieu’nun ‘alan’ kavramını da içeren kavram seti, bilim tarihi ve felsefesi alanının önde gelen ismi Thomas Kuhn’un paradigma kavram setiyle ortak ele alınmış ve bilim tarihi araştırma programının (disiplininin) epistemolojik temelleri ‘çok paradigmalılık’ tezi altında incelenmiştir. Bu kavram seti bilim tarihi araştırma programına uyarlandığında, çalışmanın sonucu, Bourdieu’nun kavram setinin bilim tarihinin ilişkiselliği tartışması için tam uygun ve işlevsel olduğudur. Bu da bilim tarihi disiplini içerisinde “tözcü / ilişkisel yaklaşımlar” ayrımıyla aydınlatılabilir ve açıklanabilir bir çeşitlenmenin olanaklı olduğunun teorik tespiti anlamına gelmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 76 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.