Bu çalışmada perakende sektörünün Türkiye'de faaliyet gösteren önemli temsilcileri ve perakende sektörünün genel konumu üzerinden oran analizine dayalı finansal performansları değerlendirilerek sektörün gelişimine ve literatüre katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bunun için dört sektör temsilcisi ve perakende sektörü verileri Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri'nden DEMATEL ve MOORA yönteminin birlikte kullanıldığı bir yöntemle analiz edilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda analize konu edilen marketler finansal performansları açısından sıralamaya tabi tutulmuştur. Yapılan sıralama sonucunda analize konu edilen perakendeciler içerisinde finansal performansı en yüksek olan perakendecinin BİM marketler zinciri olduğu görülmüştür. İlgili marketlerin ve sektörün genel durumunun karşılaştırılması ilgili marketler özelinde ve perakende sektörü açısından önemli veriler sunmaktadır. Ortaya konulan verilerin ve sonuçların daha sonraki yıllarda ve aynı/farklı yöntemlerle yapılacak analizlerle geliştirilerek sektörün gelişimine ve literatüre katkının artacağı beklenmektedir.
Perakende Süpermarket Finansal performans DEMATEL MOORA Çok kriterli karar verme (ÇKKV).
In this study, it is aimed to contribute to the development of the sector and the literature by evaluating the important representatives of the retail sector operating in Turkiye and the financial performances based on ratio analysis over the general position of the retail sector. For this, the data of four sector representatives and the retail sector were analyzed with a method in which DEMATEL and MOORA methods from Multi Criteria Decision-Making Methods were used together. As a result of the evaluations, the markets subject to the analysis were ranked in terms of their financial performance. As a result of the ranking, it was seen that the retailer with the highest financial performance among the retailers analyzed was the BİM supermarket chain. Comparison of the general situation of the relevant markets and the sector provides important data for the relevant markets and for the retail sector. It is expected that the data and results will be developed in the following years and with the same / different methods and the contribution to the development of the sector and the literature will increase.
Retail Supermarket Financial performance DEMATEL MOORA Multi-criteria decision making (MCDM)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |