Bu çalışmamız vahyin keyfiyeti ve kesilip kesilmediği hususunu içermektedir. Bu konuda öteden beri mutasavvıflar ve müfessirlerin da dâhil olduğu diğer ulema arasında ciddi görüş ayrılıkların olduğu bilinen bir gerçektir. Bu farklılıklar her ne kadar son dönem tasavvufunda iyice gün ışığına çıktıysa kökleri ilk dönemlere kadar geriye gitmektedir. Sözlük anlamında vahyin bir türü olarak
sayılabilen ilhamın (ilham ile birlikte sadık rüyalar da lugat anlamında vahiy sayılabilir) terim olarak da vahyin kapsamında değerlendirilip değerlendirilmemesi, dini meselelerde bağlayıcılık arz edip etmemesi hususları hep tartışıla gelmiştir. Tefsir ve Tasavvuf Kaynaklarında Vahyin Keyfiyeti ve Devamlılığı Hususundaki Tartışmalar adlı bu makalemizde örnekleme metoduyla klasik ve modern dönem tefsir kaynaklarıyla tasavvuf disiplinin ana kaynakları esas alınarak farklılıklar ve benzerlikler tespit edilmeye çalışılacaktır. Bu doğrultuda gerek tefsir ve tasavvuf disiplinindeki vahye ve vahyin devamı iddia olduğu edilen ilhama yönelik farklı yaklaşımlar gerekse müfessirlerin ve mutasavvıfların kendi aralarındaki görüş ve yöntem farklılıkları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeye tabi tutularak mukayese edilecektir.
Divine revelation (waḥy), as a Qur'anic and religious concept in exegetical sources, is
usually mentioned together with the institution of Prophethood (nubuwwa). Revelation came to its
end with the end of Prophethood. Therefore, although some have evaluated inspiration (ilhām) and
true dream (ruʾyā sādiqa) within the this context of revelation, according to most of Islamic scholars,
it is not permissible to refer to the recevings of the divinely saints as revelation. Revelation, for which
the holy Qur'an designates three pattern of descension, is discussed also in three categories
throughout the history of Islamic intellectual thought. Scholars of tafsir and theologians,
philosophers, and mystics, all hold and bolster different views on the nature of revelation. Claims in
Sufi literature that inspiration can descend to divinely saints -beyond immediate delivery to the
heart- through direct or indirect divine communication from behind a veil and through angles can be
evaluated as an effort to create a conception of revelation that corresponds to the three modes of
revelation, adressed in Qur’an, peculiar to prophets.
instances addressed in this study.
Qur’an Qur’anic Commentary/Interpretation Islamic Mysticism Divine Revelation Divine Inspiration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.