Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2023 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİ SİYASAL REKLAMLARINA KARŞILAŞTIRMALI BİR BAKIŞ: AK PARTİ VE CHP ÖRNEĞİNDE GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ

Yıl 2024, , 301 - 318, 26.01.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1406508

Öz

Siyasal reklamlar, siyasi partiler ve adaylar ile seçmenler arasındaki ilişkilerin geliştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Siyasal reklamlar, siyasi oluşumların kimliklerini oluşturmaları, siyasi anlatılarını ifade etmeleri, mevcut seçmen tabanlarının sadakatini korumaları ve muhalefet destekçileri, kararsız ve ilgisiz kesimlerin seçim eğilimlerini etkilemeleri için bir platform görevi görmektedir. Siyasal reklamcılık, siyasal aktörler için önemli bir siyasal iletişim yöntemidir ve iyi hazırlanmış siyasal reklamların seçim sonuçları üzerinde etkisinin olduğu yaygın olarak kabul edilmektedir. 2023 Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçim kampanyası sürecinde Cumhur İttifakı ve Millet İttifakı cumhurbaşkanı adayları için hazırlanmış olan 'Haydi' sloganlı siyasi reklam filmleri bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada siyasal reklamlarda yer alan görsel ve dilsel işaretlerin açık ve gizli anlamları belirlenmiş, seçmenlere iletilen mesajların sunum biçimleri göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. AK Parti, reklam filminde pozitif söylem kullanarak seçmenlere mevcut durumu koruma çağrısında bulunduğu gözlemlenirken, buna karşılık CHP, AK Parti'ye karşı negatif söylem stratejisi benimseyerek seçmenleri mevcut bağlılıklarından uzaklaştırma, aynı zamanda pozitif söylemle kendi adayına sempati kazandırma amacındadır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1997). Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Alpman, P. S. ve Göker, G. (2010). Sınıfsal Farklılıklar Bağlamında Aseptik Mekanların Temsili: Konut Reklamları Örneği Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (13) , 67-92 . Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/48082/607938.
  • Aziz, A. (2014). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri (Çev. B. Vardar, M. Rifat ). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1987) Yazı Nedir. (Çev. E. Batur) İstanbul: Hil Yayın
  • Barthes, R.(1991). Mythologies. (Trans. A. Lavers.) New York: The Noonday Press.
  • Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Doğan, A. ve Göker, G. (2013). Siyasal İletişim Araştırmaları. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Doğan, A. (2015). Siyasal Reklamlarda "Millet" Teması: "Cumhurbaşkanlığı Seçimi Ve 30 Mart Yerel Seçimi Örneği", Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume ,10 (2), 249-268. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7775.
  • Doğan, A. ve Aslantaş, A. G. (2015). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlara Millet ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (47) , 35-52. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/abuhsbd/issue/32940/365939.
  • Damlapınar, Z. ve Balcı, Ş. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler Adaylar, İmajlar. İstanbul: Literatürk Academia.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. S. İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Göker, G. ve Doğan, A. (2010). Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar (Elazığ Örneği). Humanities Sciences, 5(3), 384-397. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim. (Çev. M. Yalçın). Ankara: İmge Yayınevi
  • Holtz-Bacha, C. (2005). Political Advertising During Election Campaigns. In: P. J. Maarek and G. Wolfsfeld (ed.), Political Communication in a New Era. A Cross-National Perspective. London: Routledge,95–116.
  • Kaid, L. L. (2004). “Handbook of Political Communication Research” Political Advertising (Ed. Lynda L.K.) New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kılıçaslan, Ç.E. (2008). Siyasal İletişim: İdeoloji ve Medya İlişkisi, Kriter Yayınları: İstanbul.
  • Koca, E. ve Koç, F. (2008). Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 171-200.
  • Köker, E. (2007). Politikanın İletişimi İletişimin Politikası. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir: Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler. İstanbul: Beta Basım.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişimin Temel Kavramları (Der. Y. Devran, A. Nas, B. Ekşi, Y. Göksun). İstanbul: Kaknüs Yayınlar.
  • Martin, B. (2014) Semiotics and the media. In: Fortner, R. and Fackler, M. (eds.) The Handbook of Media and Mass Communication Theory. Oxford, UK: Wiley.
  • McNair, B. (2003). An Introduction to Political Communication, London: Routledge.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • Özkan, N. (2014). Türkiye ve Dünyadan Örneklerle Seçim Kazandıran Kampanyalar. İstanbul: MediaCat.
  • Rifat, M. (2014). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2001). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: Om Yayınları.
  • Saussure De F. (1959). Course in General Linguistics. (ed. by Charles, B. and Albert, S). New York: The Philosophical Lıbrary.
  • Şimşek, S. ve Pala, S. (2020). Siyasetin Kültürel Dili: 31 Mart Yerel Seçiminde Siyasi Partilerin Reklamlarında Kullandıkları Kültürel Kodlar Ve Göstergebilimsel Analizi, Humanities Sciences. 15(1), 23-35, DOI: 10.12739/NWSA.2020.15.1.4C0232.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul :İnkılap Kitapevi.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • Dombra bize 3 puan kazandırdı. (2014, 4 Mayıs). Erişim adresi: https://www.haberturk.com/gundem/haber/945053-dombra-bize-3-puan-kazandirdi

A Comparative View of 2023 Presidential Election Political Advertisements: A Semiotic Analysis in the Case of Ak Party And Chp

Yıl 2024, , 301 - 318, 26.01.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1406508

Öz

Political advertisements play a significant role in improving the relationships between political parties, candidates, and voters. Political advertisements serve as a platform for political entities to establish their identity, articulate their political narratives, secure the loyalty of their existing voter base, and influence the electoral inclinations of opposition supporters, the undecided and apathetic segments of the populace. Political advertising is a crucial method of political communication for political actors, and it is widely acknowledged that well-crafted political advertisements have an impact on election results. This study centers around commercial films with the slogan 'Let's go/do it' (Haydi), created for the Presidential candidates of the People's Alliance and the Nation Alliance during the 2023 Presidential and 28th Term Parliamentary General Election campaign process. In this study, the explicit and implicit meanings of visual and linguistic signals in political advertisements were determined and the presentation forms of the messages conveyed to the voters were analyzed by using the semiotic method. İt was observed that the AK Party utilized positive rhetoric in its advertisements to appeal to voters to preserve the status quo. Conversely, the CHP employed a strategy of negative discourse against the AK Party, aiming to disengage voters from their allegiance while simultaneously cultivating sympathy for its own candidate through positive rhetoric.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1997). Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Alpman, P. S. ve Göker, G. (2010). Sınıfsal Farklılıklar Bağlamında Aseptik Mekanların Temsili: Konut Reklamları Örneği Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (13) , 67-92 . Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/48082/607938.
  • Aziz, A. (2014). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri (Çev. B. Vardar, M. Rifat ). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1987) Yazı Nedir. (Çev. E. Batur) İstanbul: Hil Yayın
  • Barthes, R.(1991). Mythologies. (Trans. A. Lavers.) New York: The Noonday Press.
  • Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Doğan, A. ve Göker, G. (2013). Siyasal İletişim Araştırmaları. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Doğan, A. (2015). Siyasal Reklamlarda "Millet" Teması: "Cumhurbaşkanlığı Seçimi Ve 30 Mart Yerel Seçimi Örneği", Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume ,10 (2), 249-268. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7775.
  • Doğan, A. ve Aslantaş, A. G. (2015). Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlara Millet ve Hizmetin Temsili. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (47) , 35-52. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/en/pub/abuhsbd/issue/32940/365939.
  • Damlapınar, Z. ve Balcı, Ş. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler Adaylar, İmajlar. İstanbul: Literatürk Academia.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. S. İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Göker, G. ve Doğan, A. (2010). Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar (Elazığ Örneği). Humanities Sciences, 5(3), 384-397. https://doi.org/10.12739/10.12739
  • Guiraud, P. (1994). Göstergebilim. (Çev. M. Yalçın). Ankara: İmge Yayınevi
  • Holtz-Bacha, C. (2005). Political Advertising During Election Campaigns. In: P. J. Maarek and G. Wolfsfeld (ed.), Political Communication in a New Era. A Cross-National Perspective. London: Routledge,95–116.
  • Kaid, L. L. (2004). “Handbook of Political Communication Research” Political Advertising (Ed. Lynda L.K.) New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kılıçaslan, Ç.E. (2008). Siyasal İletişim: İdeoloji ve Medya İlişkisi, Kriter Yayınları: İstanbul.
  • Koca, E. ve Koç, F. (2008). Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 171-200.
  • Köker, E. (2007). Politikanın İletişimi İletişimin Politikası. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir: Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler. İstanbul: Beta Basım.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişimin Temel Kavramları (Der. Y. Devran, A. Nas, B. Ekşi, Y. Göksun). İstanbul: Kaknüs Yayınlar.
  • Martin, B. (2014) Semiotics and the media. In: Fortner, R. and Fackler, M. (eds.) The Handbook of Media and Mass Communication Theory. Oxford, UK: Wiley.
  • McNair, B. (2003). An Introduction to Political Communication, London: Routledge.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • Özkan, N. (2014). Türkiye ve Dünyadan Örneklerle Seçim Kazandıran Kampanyalar. İstanbul: MediaCat.
  • Rifat, M. (2014). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2001). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: Om Yayınları.
  • Saussure De F. (1959). Course in General Linguistics. (ed. by Charles, B. and Albert, S). New York: The Philosophical Lıbrary.
  • Şimşek, S. ve Pala, S. (2020). Siyasetin Kültürel Dili: 31 Mart Yerel Seçiminde Siyasi Partilerin Reklamlarında Kullandıkları Kültürel Kodlar Ve Göstergebilimsel Analizi, Humanities Sciences. 15(1), 23-35, DOI: 10.12739/NWSA.2020.15.1.4C0232.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul :İnkılap Kitapevi.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi. Ankara: Mediacat Yayınları.
  • Dombra bize 3 puan kazandırdı. (2014, 4 Mayıs). Erişim adresi: https://www.haberturk.com/gundem/haber/945053-dombra-bize-3-puan-kazandirdi
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklam Çözümlemesi, Siyasal Reklamcılık
Bölüm İletişim
Yazarlar

Ahmet Maruf Baysal 0009-0009-0402-5831

Tamer Kavuran 0000-0001-8332-9802

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2023
Kabul Tarihi 23 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Baysal, A. M., & Kavuran, T. (2024). 2023 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİ SİYASAL REKLAMLARINA KARŞILAŞTIRMALI BİR BAKIŞ: AK PARTİ VE CHP ÖRNEĞİNDE GÖSTERGEBİLİMSEL BİR ANALİZ. Firat University Journal of Social Sciences, 34(1), 301-318. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1406508