Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜNE/ÖĞRETMENLİĞİNE GÜDÜLENME DÜZEYLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, , 1273 - 1288, 18.09.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1444115

Öz

Bu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe Eğitimi Bölümüne/Öğretmenliğine yönelik güdülenme düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve üniversite değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubu Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Dicle Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi, Siirt Üniversitesi ve Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültelerinin Türkçe Eğitimi Bölümlerinin 1 ve 4. sınıfında öğrenim gören toplamda 809 Türkçe öğretmeni adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Arslan (2011) tarafından geliştirilen Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Eğitimi Bölümüne ve Öğretmenliğine Yönelik Güdülenme Düzeyleri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının güdülenme düzeylerinin bütün değişkenler bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Yapılan karşılaştırmalarda kadın öğretmen adaylarının erkeklerden, 1. sınıfların 4. sınıflardan daha yüksek güdülenme düzeyine sahip oldukları tespit edilmiştir. Üniversite değişkenine yönelik yapılan karşılaştırmada ise Siirt ve Dicle Üniversitelerinin daha düşük güdülenme düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte Türkçe öğretmeni adaylarının yüksek güdülenme düzeyine sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, B. ve Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 125-140.
  • Acat, M. B. ve Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, (7), 204-210.
  • Adıgüzel, O. C. ve Karagöl, İ. (2022). A study on the motivation factors affecting the teaching profession as a career choice. Excellence in Education Journal, 11(2), 85-116.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayınları.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik özyeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Aslan, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe eğitimi bölümüne ve öğretmenliğine yönelik güdülenme düzeyleri. e -İnternational Journal of Educational Research, 2(3), 1-12.
  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi, Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Balcı, S. (2023). Öğretmenliğe ilişkin tutum ve akademik motivasyon: aday öğretmenlere yönelik bir inceleme. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 336-370.
  • Baykara Özaydınlık, K. ve Aykaç, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının güdülenme kaynakları ve sorunları. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 41-55.
  • Bektaş, M. ve Karagöz, Ş. (2017). Öğretmen adaylarının tutum ve motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Academic Value Studies, 3(15), 154-164.
  • Bozpolat, E. (2016). Identification of the predicator variables of candidate teacher teaching motivations. International Journal of Higher Education, 5(2), 148-162.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bussel, R. (2023). "I changed my mind": exploring why college students change majors to become teachers. Excelsior: Leadership in Teaching and Learning, 16(1), 3-16.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan M. ve Güneş E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile mesleki motivasyon faktörleri arasındaki ilişki, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 96-116.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.), Eğiten Kitap.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S. G. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. HSP, 1(2), 43-56.
  • Çer, E. (2016). Türkçe öğretiminde etkinlikler. Anı Yayıncılık.
  • Çırak, Y. (2007). Öğrenmenin doğası: temel kavramlar. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiçek, T. (2018). Güzel sanatalar fakültesi öğrencilerinin öz-düzenleme becerileri ve öğrenmede güdülenme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 3(01), 26-54.
  • Çöğmen, S. ve Aslan, Y. (2023). Feride the wren: teaching profession for Turkish language pre-service teachers. Journal of Teacher Education and Educators,12(1), 123-145.
  • Çüm, S. ve Doğan, N. (2016). Öğretmenlerin çalışma yaşamında güdülenme düzeylerini artıran faktörlerin önem sırasının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 119-132.
  • Dağaşan, A. (2023). Investigation of university students' basic needs satisfaction, rumination and readiness for being teacher in terms of various variables. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(2),1077-1095 . Dağdeviren Ertaş, B. (2023). Öğretmen adaylarında öğretmenlik mesleğine yönelik tutum, akademik motivasyon ve akademik özyeterlik: bir chaıd analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, SBE Dergisi, 13(3), 1503-1513.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
  • Demir, M. K. ve Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279.
  • Dereli İman, E. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevgisi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 482-504.
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 113-123. Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Duman, B. (2015). Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar. (Ed. Bilal Duman). Öğretim ilke ve yöntemleri içinden. s. 2-54. Anı Yayıncılık.
  • Duman, B. (2015). Kavram öğrenme ve öğretimi. (Ed. Bilal Duman). Öğretim ilke ve yöntemleri içinden. s. 506-548. Anı Yayıncılık.
  • Ekinci Vural, D. ve Doğan Altun, Z. (2019). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki motivasyonları. Turkish Studies, 14(4), 1299-1312.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2011). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretme. Arkadaş Yayınevi.
  • Eroğlu , O., Yıldırım, Y. ve Şahan, H. (2017). Spor bilimleri fakültesindeki öğrencilerin akademik öz-yeterlik ve akademik güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Akdeniz Üniversitesi örneği. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15.
  • Eryetiş, M. V. (2016). Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksek Okulu Dergisi, (44), 1-17.
  • Evashkovski, M. (2023). Exploring special education teacher candidates' perception and motivation towards working with students with developmental disabilities. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, University of California, Los Angeles.
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255.
  • Gardner, H. (2019). Eğitilmemiş zihin. (M. Özenç Kasımoğlu, Çev.). Alfa Basım Yayın.
  • Gençay, Ö. A. ve Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(241), 241-253
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. ve Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri. (Selahattin Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. TSA, 3, 99-127.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. N. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe öğretmenliği öz yeterlik algıları. Turkish Studies, 15(8), 3471-3505.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. N. (2020). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının öğretim teknikleri seçme yeterliklerine ilişkin algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(2), 750-768.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürcüoğlu, S. ve Çetinel, M. H. (2022). Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-14.
  • Gürlek, M. (2013). Konuşmada ikna ve motivasyon. (Ed. Aziz Kılınç, Abdullah Şahin). Konuşma eğitimi içinden, s. 145-150, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hamzadayı, E. (2019). Konuşmaya ilişkin duyuşsal nitelikler. (Ed. Gökhan Çetinkaya). Konuşma ve eğitimi içinden, s. 89-101, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • İnan, H. ve Kartal, M. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik güdülenme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Socıal Scıences Studıes Journal, 4(23), 4758-4764.
  • Karakış, Ö. (2021). Relationship between professional engagement, career development aspirations and motivation towards the teaching profession of prospective teachers. Participatory Educational Research, 8(2), 308-329.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel araştırma yöntemi. Bilim Yayınları.
  • Kavcar, C. (2016). Etkili Türkçe ve edebiyat öğretimi. kitap adı: kuram ve uygulama bağlamında Türkçe öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, (7), 175-181.
  • Kerimgil Çelik, S. (2023). Prospective classroom teachers' reasons for choosing the teaching profession and their preferences for their work lives. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(2), 484-502.
  • Kim, Y. A., An, S., Bell, D., Jean-Sigur, R. ve Basch, M. (2021). Views of teacher candidates on their preparedness and motivation to teach pre-kindergarten and kindergarten. An International Journal of Research and Development, 41(2-3), 161-173.
  • Kula, S. S. (2022). The predictive relationship between pre-service teachers' self-efficacy belief, attitudes towards teaching profession and teaching motivation. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 705-717.
  • Küçükosmanoğlu, H. O. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik motivasyon düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma (Konya ili örneği). Sanat Eğitim Dergisi, 3(1), 1-21.
  • Lust, B. (2021). Anadili edinimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kwok, A., Rios, A. ve Kwok, M. (2022). Pre-service teachers' motivations to enter the profession. Journal of Curriculum Studies, 54(4), 576-597.
  • Mega, C., Ronconi, L. ve Beni, R.D. (2014). What makes a good student? how emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121-131. Moosa, M. (2020). Why teaching? perspectives from first-year south african pre-service teachers. Perspectives in Education, 38(1), 130-143.
  • Núñez-Regueiro, F., Escriva-Boulley, G., Azouaghe, S., Leroy, N. ve Núñez-Regueiro, S. (2024). Motivated to teach, but stressed out by teacher education": a content analysis of self-reported sources of stress and motivation among preservice teachers. Journal of Teacher Education, 75(1), 76-91.
  • Obiagu, A. (2023). “Not motivated but frustrated": preservice teachers' career choice motivations and professional ıdentity in an African context. Current Issues in Education, 24(1).
  • Onan, B. (2017). Dil eğitimi temel kavramları. Nobel Akademik Yayınları.
  • Onyefulu, C., Madalinska-Michalak, J. ve Bavli, B. (2023). Öğretmenlerin öğretmenliği seçme ve meslekte kalma motivasyonu: Jamaika, Polonya ve Türkiye'de karşılaştırmalı karma yöntem çalışması. Güç ve Eğitim, 15(1), 37-65.
  • Orhan, P. C. (2022). İngilizce öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu, akademik motivasyonu ve motivasyonel çalışma koşullarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ömür, Y. E. ve Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özgenel, M. ve Deniz, A. (2020). Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki: öğretmen adayları üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3) 131-146.
  • Peker, A. ve Kağızmanlı, N. (2018). Ebeveyn tutumlarının ergenlerin akademik güdülenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 210-224.
  • Pikic Jugovic, I., Maskalan, A. ve Pavin Ivanec, T. (2022). Gender differences and motivation for the teaching profession: why do men choose (not) to teach?. Australian Journal of Teacher Education, 47(9), 1-18.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, (31), 459-470.
  • Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psycholog, 95(4), 667-686.
  • Recepoğlu, S. ve İbret, B. Ü. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları ile özyeterlik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psiko-Eğitimsel Araştırma İncelemeleri, 10(2), 194-202.
  • Recepoğlu, S. ve Recepoğlu, E. (2020). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 799-814.
  • Rutten, L. ve Badiali, B. (2020). Why they teach: professional development school teacher candidates’ ınitiating motivations to become teachers. School-University Partnerships, 13(1), 12-21.
  • Saraç, F. ve Atmaca, A. (2020). Fransızca öğretmen adaylarının mesleki motivasyonlarını etkileyen faktörler üzerine bir çalışma. IJLET, 8(2), 217-234.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O. ve Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Saracaloğlu, A. S., Dinçer, B., Eken, M. ve Bayık, S. (2020). The relationships among prospective teachers’ teacher efficacy with their levels of academic motivation, academic procrastination, and anxiety about the public personnel selection examination (ppse). Uluslararası Eğitim Programlar ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 10(1), 53-82.
  • Schunk, D. H. (1995). Self-efficacy, motivation, and performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7(2), 112-137.
  • Sinan, A. T. (2006). Ana dili eğitimi üzerine bazı düşünceler. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 75-78.
  • Simic, N., Marušic Jablanovic, M. ve Grbic, S. (2022). Why teaching? a validation of the fıt-choice scale in the serbian context. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 48(1), 35-56.
  • Simonsz, H., Leeman, Y. ve Veugelers, W. (2023). On the threshold of being a teacher: motivations and ıdeals of 116 dutch student teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 51(4), 328-343.
  • Siostrom, E., Mills, R. ve Bourke, T. (2023). A scoping review of factors that ınfluence career changers' motivations and decisions when considering teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 29(7-8), 850-869.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şeker, S. S. (2017). Müzik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülenme ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1465-1484.
  • Takıl, N. B. (2016). Türkçe eğitiminde çağrışım, iletişim ve çağrı. (Ed. Gıyasettin Aytaş). Türkçe eğitiminde algı içinden, s. 117-139, Akçağ Yayınları.
  • Takmaz, S., Karaağaç, Ö., Yılmaz, M. ve Yurdugül, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji dersine yaklaşımları: güdülenme ve bilişsel strateji perspektifi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 166-190.
  • Tekin, M., Taşğın, Ö., Yıldız, M. ve Lök, S. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. 6. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, Mehmet Akif Üniversitesi.
  • Terzi, M., Ünal, M. ve Gürbüz, M.Ç.(2012). İlköğretim öğretmen adaylarının matematiğe yönelik akademik güdülenme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 51-60.
  • Turkay, H. ve Sökmen, T.(2014). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporla güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Tünkler, V. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik motivasyonları: beklenti-değer modeli. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(2), 583-596.
  • Uyulgan, M. A. ve Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 7-32.
  • Uzunoğlu, D. ve Bulut, B. (2022). Çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin Türkçe öğretimi özyeterliğe, akademik güdülenmeye ve başarıya etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(1), 60-73. Ülgen, G. (1997). Eğitim psikolojisi. Alkım Yayınevi.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10(3), 1079-1100.
  • Yarım, M. A., Yıldırım, İ. ve Akan, D. (2022). Motivation factors of candidates teachers for their professions. Gist Education and Learning Research Journal, 24, 43-63.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, P., Mindivanlı Akdoğan, E. ve Koçak, G. (2021). Investigation of teacher candidates' teaching motivation in terms of various variables. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1324-1342.
  • Yıldırım, R. ve Yoldaş, C. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(85), 103-117.
  • Yünkül, E. ve Güneş, A. M. (2022). The relationship between prospective teachers’ digital literacy skills, attitude towards the teaching profession and academic motivations. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 17(3), 140-163.
  • Wang, W. ve Houston, M. (2023). Teaching as a career choice: the motivations and expectations of students at one scottish university. Educational Studies, 49(6), 937-954.

Opinions of Turkish Teacher Candidates on Their Motivation Levels to The Department of Turkish Education and Teaching

Yıl 2024, , 1273 - 1288, 18.09.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1444115

Öz

In this context, the aim of the study was to examine the motivation levels of Turkish teacher applicants towards the Department of Turkish Education/Teaching in terms of gender, grade level and university variables. The study group of this research, in which the survey model was used, were students studying in the 1st and 4th grades of the Turkish Education Departments of Erzincan Binali Yıldırım University, Dicle University, Fırat University, İnönü University, Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, Erciyes University, Cumhuriyet University, Siirt University and Adıyaman University Faculty of Education. It consists of 809 Turkish teacher applicants in total.The Motivation Level Scale of Turkish Teacher Applicants towards Turkish Education Department and Teaching, developed by Arslan (2011), was used as a data collection tool. In result of the research, it was determined that the motivation levels of teacher applicants differed statistically significantly in terms of all variables. In the comparisons made, it was determined that female teacher applicants had higher motivation levels than men, and 1st graders had higher motivation levels than 4th graders. In the comparison made regarding the university variable, it was determined that Siirt and Dicle Universities had lower motivation levels. In the meantime, it was concluded that Turkish teacher applicants have a high level of motivation.

Kaynakça

  • Acat, B. ve Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 125-140.
  • Acat, M. B. ve Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, (7), 204-210.
  • Adıgüzel, O. C. ve Karagöl, İ. (2022). A study on the motivation factors affecting the teaching profession as a career choice. Excellence in Education Journal, 11(2), 85-116.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayınları.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik özyeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Aslan, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe eğitimi bölümüne ve öğretmenliğine yönelik güdülenme düzeyleri. e -İnternational Journal of Educational Research, 2(3), 1-12.
  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi, Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Balcı, S. (2023). Öğretmenliğe ilişkin tutum ve akademik motivasyon: aday öğretmenlere yönelik bir inceleme. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 336-370.
  • Baykara Özaydınlık, K. ve Aykaç, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının güdülenme kaynakları ve sorunları. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 41-55.
  • Bektaş, M. ve Karagöz, Ş. (2017). Öğretmen adaylarının tutum ve motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Academic Value Studies, 3(15), 154-164.
  • Bozpolat, E. (2016). Identification of the predicator variables of candidate teacher teaching motivations. International Journal of Higher Education, 5(2), 148-162.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bussel, R. (2023). "I changed my mind": exploring why college students change majors to become teachers. Excelsior: Leadership in Teaching and Learning, 16(1), 3-16.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan M. ve Güneş E. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile mesleki motivasyon faktörleri arasındaki ilişki, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 96-116.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.), Eğiten Kitap.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S. G. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. HSP, 1(2), 43-56.
  • Çer, E. (2016). Türkçe öğretiminde etkinlikler. Anı Yayıncılık.
  • Çırak, Y. (2007). Öğrenmenin doğası: temel kavramlar. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiçek, T. (2018). Güzel sanatalar fakültesi öğrencilerinin öz-düzenleme becerileri ve öğrenmede güdülenme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 3(01), 26-54.
  • Çöğmen, S. ve Aslan, Y. (2023). Feride the wren: teaching profession for Turkish language pre-service teachers. Journal of Teacher Education and Educators,12(1), 123-145.
  • Çüm, S. ve Doğan, N. (2016). Öğretmenlerin çalışma yaşamında güdülenme düzeylerini artıran faktörlerin önem sırasının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 119-132.
  • Dağaşan, A. (2023). Investigation of university students' basic needs satisfaction, rumination and readiness for being teacher in terms of various variables. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(2),1077-1095 . Dağdeviren Ertaş, B. (2023). Öğretmen adaylarında öğretmenlik mesleğine yönelik tutum, akademik motivasyon ve akademik özyeterlik: bir chaıd analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, SBE Dergisi, 13(3), 1503-1513.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana dili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
  • Demir, M. K. ve Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279.
  • Dereli İman, E. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevgisi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 482-504.
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 113-123. Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Duman, B. (2015). Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar. (Ed. Bilal Duman). Öğretim ilke ve yöntemleri içinden. s. 2-54. Anı Yayıncılık.
  • Duman, B. (2015). Kavram öğrenme ve öğretimi. (Ed. Bilal Duman). Öğretim ilke ve yöntemleri içinden. s. 506-548. Anı Yayıncılık.
  • Ekinci Vural, D. ve Doğan Altun, Z. (2019). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki motivasyonları. Turkish Studies, 14(4), 1299-1312.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2011). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretme. Arkadaş Yayınevi.
  • Eroğlu , O., Yıldırım, Y. ve Şahan, H. (2017). Spor bilimleri fakültesindeki öğrencilerin akademik öz-yeterlik ve akademik güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Akdeniz Üniversitesi örneği. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-15.
  • Eryetiş, M. V. (2016). Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu Bil Meslek Yüksek Okulu Dergisi, (44), 1-17.
  • Evashkovski, M. (2023). Exploring special education teacher candidates' perception and motivation towards working with students with developmental disabilities. ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, University of California, Los Angeles.
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255.
  • Gardner, H. (2019). Eğitilmemiş zihin. (M. Özenç Kasımoğlu, Çev.). Alfa Basım Yayın.
  • Gençay, Ö. A. ve Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(241), 241-253
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. ve Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri. (Selahattin Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. TSA, 3, 99-127.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. N. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe öğretmenliği öz yeterlik algıları. Turkish Studies, 15(8), 3471-3505.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. N. (2020). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının öğretim teknikleri seçme yeterliklerine ilişkin algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(2), 750-768.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürcüoğlu, S. ve Çetinel, M. H. (2022). Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-14.
  • Gürlek, M. (2013). Konuşmada ikna ve motivasyon. (Ed. Aziz Kılınç, Abdullah Şahin). Konuşma eğitimi içinden, s. 145-150, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hamzadayı, E. (2019). Konuşmaya ilişkin duyuşsal nitelikler. (Ed. Gökhan Çetinkaya). Konuşma ve eğitimi içinden, s. 89-101, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • İnan, H. ve Kartal, M. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik güdülenme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Socıal Scıences Studıes Journal, 4(23), 4758-4764.
  • Karakış, Ö. (2021). Relationship between professional engagement, career development aspirations and motivation towards the teaching profession of prospective teachers. Participatory Educational Research, 8(2), 308-329.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel araştırma yöntemi. Bilim Yayınları.
  • Kavcar, C. (2016). Etkili Türkçe ve edebiyat öğretimi. kitap adı: kuram ve uygulama bağlamında Türkçe öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, (7), 175-181.
  • Kerimgil Çelik, S. (2023). Prospective classroom teachers' reasons for choosing the teaching profession and their preferences for their work lives. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(2), 484-502.
  • Kim, Y. A., An, S., Bell, D., Jean-Sigur, R. ve Basch, M. (2021). Views of teacher candidates on their preparedness and motivation to teach pre-kindergarten and kindergarten. An International Journal of Research and Development, 41(2-3), 161-173.
  • Kula, S. S. (2022). The predictive relationship between pre-service teachers' self-efficacy belief, attitudes towards teaching profession and teaching motivation. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 705-717.
  • Küçükosmanoğlu, H. O. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik motivasyon düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma (Konya ili örneği). Sanat Eğitim Dergisi, 3(1), 1-21.
  • Lust, B. (2021). Anadili edinimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kwok, A., Rios, A. ve Kwok, M. (2022). Pre-service teachers' motivations to enter the profession. Journal of Curriculum Studies, 54(4), 576-597.
  • Mega, C., Ronconi, L. ve Beni, R.D. (2014). What makes a good student? how emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121-131. Moosa, M. (2020). Why teaching? perspectives from first-year south african pre-service teachers. Perspectives in Education, 38(1), 130-143.
  • Núñez-Regueiro, F., Escriva-Boulley, G., Azouaghe, S., Leroy, N. ve Núñez-Regueiro, S. (2024). Motivated to teach, but stressed out by teacher education": a content analysis of self-reported sources of stress and motivation among preservice teachers. Journal of Teacher Education, 75(1), 76-91.
  • Obiagu, A. (2023). “Not motivated but frustrated": preservice teachers' career choice motivations and professional ıdentity in an African context. Current Issues in Education, 24(1).
  • Onan, B. (2017). Dil eğitimi temel kavramları. Nobel Akademik Yayınları.
  • Onyefulu, C., Madalinska-Michalak, J. ve Bavli, B. (2023). Öğretmenlerin öğretmenliği seçme ve meslekte kalma motivasyonu: Jamaika, Polonya ve Türkiye'de karşılaştırmalı karma yöntem çalışması. Güç ve Eğitim, 15(1), 37-65.
  • Orhan, P. C. (2022). İngilizce öğretmen adaylarının öğretme motivasyonu, akademik motivasyonu ve motivasyonel çalışma koşullarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ömür, Y. E. ve Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özgenel, M. ve Deniz, A. (2020). Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki: öğretmen adayları üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3) 131-146.
  • Peker, A. ve Kağızmanlı, N. (2018). Ebeveyn tutumlarının ergenlerin akademik güdülenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 210-224.
  • Pikic Jugovic, I., Maskalan, A. ve Pavin Ivanec, T. (2022). Gender differences and motivation for the teaching profession: why do men choose (not) to teach?. Australian Journal of Teacher Education, 47(9), 1-18.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, (31), 459-470.
  • Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psycholog, 95(4), 667-686.
  • Recepoğlu, S. ve İbret, B. Ü. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları ile özyeterlik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psiko-Eğitimsel Araştırma İncelemeleri, 10(2), 194-202.
  • Recepoğlu, S. ve Recepoğlu, E. (2020). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 799-814.
  • Rutten, L. ve Badiali, B. (2020). Why they teach: professional development school teacher candidates’ ınitiating motivations to become teachers. School-University Partnerships, 13(1), 12-21.
  • Saraç, F. ve Atmaca, A. (2020). Fransızca öğretmen adaylarının mesleki motivasyonlarını etkileyen faktörler üzerine bir çalışma. IJLET, 8(2), 217-234.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O. ve Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Saracaloğlu, A. S., Dinçer, B., Eken, M. ve Bayık, S. (2020). The relationships among prospective teachers’ teacher efficacy with their levels of academic motivation, academic procrastination, and anxiety about the public personnel selection examination (ppse). Uluslararası Eğitim Programlar ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 10(1), 53-82.
  • Schunk, D. H. (1995). Self-efficacy, motivation, and performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7(2), 112-137.
  • Sinan, A. T. (2006). Ana dili eğitimi üzerine bazı düşünceler. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 75-78.
  • Simic, N., Marušic Jablanovic, M. ve Grbic, S. (2022). Why teaching? a validation of the fıt-choice scale in the serbian context. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 48(1), 35-56.
  • Simonsz, H., Leeman, Y. ve Veugelers, W. (2023). On the threshold of being a teacher: motivations and ıdeals of 116 dutch student teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 51(4), 328-343.
  • Siostrom, E., Mills, R. ve Bourke, T. (2023). A scoping review of factors that ınfluence career changers' motivations and decisions when considering teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 29(7-8), 850-869.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şeker, S. S. (2017). Müzik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülenme ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1465-1484.
  • Takıl, N. B. (2016). Türkçe eğitiminde çağrışım, iletişim ve çağrı. (Ed. Gıyasettin Aytaş). Türkçe eğitiminde algı içinden, s. 117-139, Akçağ Yayınları.
  • Takmaz, S., Karaağaç, Ö., Yılmaz, M. ve Yurdugül, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji dersine yaklaşımları: güdülenme ve bilişsel strateji perspektifi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 166-190.
  • Tekin, M., Taşğın, Ö., Yıldız, M. ve Lök, S. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. 6. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, Mehmet Akif Üniversitesi.
  • Terzi, M., Ünal, M. ve Gürbüz, M.Ç.(2012). İlköğretim öğretmen adaylarının matematiğe yönelik akademik güdülenme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 51-60.
  • Turkay, H. ve Sökmen, T.(2014). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporla güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Tünkler, V. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenliğe yönelik motivasyonları: beklenti-değer modeli. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(2), 583-596.
  • Uyulgan, M. A. ve Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 7-32.
  • Uzunoğlu, D. ve Bulut, B. (2022). Çevrimiçi ortamda yürütülen senaryo temelli öğrenme etkinliklerinin Türkçe öğretimi özyeterliğe, akademik güdülenmeye ve başarıya etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(1), 60-73. Ülgen, G. (1997). Eğitim psikolojisi. Alkım Yayınevi.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies, 10(3), 1079-1100.
  • Yarım, M. A., Yıldırım, İ. ve Akan, D. (2022). Motivation factors of candidates teachers for their professions. Gist Education and Learning Research Journal, 24, 43-63.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yıldırım, P., Mindivanlı Akdoğan, E. ve Koçak, G. (2021). Investigation of teacher candidates' teaching motivation in terms of various variables. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1324-1342.
  • Yıldırım, R. ve Yoldaş, C. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(85), 103-117.
  • Yünkül, E. ve Güneş, A. M. (2022). The relationship between prospective teachers’ digital literacy skills, attitude towards the teaching profession and academic motivations. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 17(3), 140-163.
  • Wang, W. ve Houston, M. (2023). Teaching as a career choice: the motivations and expectations of students at one scottish university. Educational Studies, 49(6), 937-954.
Toplam 101 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Mehmet Gömleksiz 0000-0002-8268-0163

Fatma Nur Doğan 0000-0001-7933-9741

Ahmet Turan Sinan 0000-0003-1208-7724

Yayımlanma Tarihi 18 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2024
Kabul Tarihi 9 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M., Doğan, F. N., & Sinan, A. T. (2024). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜNE/ÖĞRETMENLİĞİNE GÜDÜLENME DÜZEYLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. Firat University Journal of Social Sciences, 34(3), 1273-1288. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1444115