Bu çalışmada; lisansüstü eğitiminin sürece ilişkin
işleyişi gözden geçirilerek, eğitim bilimleri alanındaki katılımcıların bakış
açısıyla sorunları ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde yapılmış olup nitel araştırma deseni
kullanılmıştır. Çalışma grubunu Türkiye’de bulunan 7 Coğrafi bölge içerisinden her bölgeden
lisansüstü eğitim yapan köklü ve geleneksel kültürü oluşmuş üniversitelerden en
az bir üniversite olması koşuluyla belirlenen 15
lisansüstü ve 15 öğretim üyesi olmak üzere 30 katılımcı çalışma grubunu oluşturmaktadır.
Verilerin toplanması amacıyla katılımcılara; yarı yapılandırılmış olarak
hazırlanan; eğitim bilimlerinde lisansüstü eğitim çalışmalarının bilim adamı yetiştirmedeki
rolü ve eğitim hedeflerine katkısı, lisansüstünde görülen genel aksaklıklar, lisansüstü
eğitim geliştirilmesine yönelik çözüm önerilerinin belirlenmesini amaçlayan 4 adet
soru yöneltilmiştir. Soruların içerik ve frekans analizi yapıldıktan sonra
NVİVO paket programı kullanılarak şema halinde görselleştirilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; lisansüstü eğitime girişte yapılan
öğrenci seçiminde, danışman ve öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinde,
öğrenme ortamlarının öğretimsel boyutunda, ders içerikleri ve yapılan tezlerin
genel nitelikleri üzerinde bazı aksaklıkların olduğu tespit edilmiştir. Bu
sorunların çözümüne yönelik olarak öğretim üyelerinin ders sayısının
azaltılması, lisansüstü eğitimde öğretim üyelerinin niteliklerini arttırıcı
tedbirlerin alınması, çalışma koşullarının gözden geçirilmesi, lisansüstü
eğitime giriş sınavı olan ALES’ in içerik olarak yeniden yapılandırılarak,
öğrencilerin kişisel özellikleriyle alana ilişkin özelliklerini örtüştürerek
ölçen bir sınav aracı haline getirilmesi gibi öneriler yapılmıştır.
Eğitim bilimleri lisansüstü eğitim nitelik eğitim öğretim program
In this study; The aim of this course is to review the
problems of the graduate education in the process and to develop solutions to
the problems in the field of educational sciences.The research was conducted in
the screening model and the qualitative research design was used. The working
group identified 7 located in Turkey, provided that at least one university in
each of the geographical regions constitute 15 graduate and 30 participants,
including 15 faculty members. For the purpose of collecting the data; prepared
semi-structured; The aim of this course is to investigate the role of graduate
education studies in educational sciences and their contribution to the
educational objectives, the general problems seen in the licensing, and the
solution suggestions for the development of graduate education. After the
content and frequency analysis of the questions were done, they were visualized
in a schematic form using NVİVO package program. According to the findings of
the study; It has been determined that there are some deficiencies on the
general characteristics of the theses, course contents and the instructional
dimensions of the learning environments in the selection of the students at the
entrance to graduate education, the level of readiness of the counselors and
students. In order to solve these problems, reducing the number of courses of
faculty members, taking measures to increase the qualifications of faculty
members in the graduate education, reviewing the working conditions, ALES,
which is the entrance examination for the graduate education, has been
restructured as content, and it has become an examination tool that measures
the characteristics of the students by overlapping the characteristics of the
field with the personal characteristics of the students.
Educational sciences graduate education qualification education teaching program
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |