Postmodern
pazarlama yöntemlerinden olan retro pazarlama, eskiden var olan marka ve
ürünlerin günümüzün modern üretim anlayışına uygun olacak şekilde değer
yaratmak amacı ile yeniden piyasaya sürülmesi olarak tanımlanır. Marka değeri,
herhangi bir markanın diğer markalardan ayırt edilebilmesini sağlayan kendine
has değerlerinin tümüdür. Marka farkındalığı marka değeri bileşenlerinden olup
kısaca, bir markanın varlığından haberdar olma durumudur. Marka güveni de marka
değeri bileşenlerindendir ve bir markanın sağlayacağı getirilerden emin olma
yönündeki hisler olarak tanımlanır. Farkındalık ve güven bu bağlamda retro
ürünlerle tüketicide yaratılmak istenen iki ana duygudur. Bu çalışmada; retro
pazarlama kapsamında, tüketicilerin retro marka eğilimlerinin retro marka
farkındalığına ve retro marka güvenine etkisini tespit etmek amacıyla bir alan
araştırması yapılmıştır. Araştırma için Konya ilinde yaşayan 35 yaş üstü
bireyler tercih edilmiş ve bu bağlamda seçilen örneklem üzerinde yüz yüze anket
yöntemi kullanılarak bir çalışma yürütülmüştür. Veriler SPSS 24 İstatistiksel
Paket Programı ile analiz edilmiş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar kapsamında; katılımcıların demografik özellikleri ve
ankette yer alan ifadelere verdikleri yanıtların istatistikleri, katılımcıların
eğitim ve gelir seviyesi, retro marka eğilimleri, retro marka farkındalıkları
ve retro marka güvenlerinin yüksek olduğu sonucunu ortaya koymuştur. Bunun
dışında t testi ve tek yönlü varyans analizlerine göre, kadınların retro marka
eğilimi ve retro marka farkındalığı erkeklere göre daha yüksektir, retro marka
güveni açısındansa kadın ve erkek arasında herhangi bir farklılık yoktur.
Ayrıca retro marka eğilimi, retro marka farkındalığı ve retro marka güveni açısından
medeni duruma ve yaş gruplarına göre herhangi bir farklılık yoktur. Basit
doğrusal regresyon analizine göre tüketicilerin retro marka eğilimlerinin retro
marka farkındalığına ve retro marka güvenine etkisi vardır.
Retro
marketing, which is the one of the postmodern marketing activities, is defined
as re-launching in accordance with today’ s modern production approach. Brand
value is all of their unique values that make a brand different from other
brands. Brand awareness is one of the components of brand value and is briefly
aware of the existence of a brand. Brand trust is a feeling of being sure of
the returns of a brand. In this context awareness and trust are the two main
emotions that retro products want to leave in the consumer. A field research has
been completed in order to determine the
effect of the consumers retro brand trends over the retro brand awareness and
retro brand trust. For the research, individuals over the age of 35 living in
Konya province has been preferred and face to face survey method has been applied.
Datas have been analyzed with Statical Package for Social Sciences (SPSS) and
results have been evaluated. According to the demographic characteristics of
the participants and their responses to the statements in the questionnaire;
the participants’ level of education and
income, retro brand trends, retro brand awareness and retro brand trusts are
high. According to the t-test and one-way analysis of variance, women’ s
retro brand tendency and retro brand awareness are higher than men, in terms of
retro brand trust there is no difference between men and women. In addition,
there is no difference between marital status and age groups in terms of retro
brand tendency, retro brand awareness and retro brand trust. According to
simple linear regression analysis, the retro-brand trends of consumers have an effect
on retro brand awareness and retro brand trust.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İktisadi ve İdari Bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |