Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA YA DA ANLIK İLETİŞİMİN SOSYOLOJİSİ

Yıl 2019, , 345 - 359, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.559345

Öz

ÖZ



Bu çalışma, sosyal medya araçlarının
sağladığı karşılıklılık ilişkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Sosyal medya
modern iletişim araçlarının en son versiyonudur. Öteki iletişim araçları, kitle
iletişim aracı olarak bilinmektedir. Kitle iletişim araçları bir merkezden çok
geniş toplumsal hedeflere (kitleye) doğru enformasyon yaymaktadır. Modern
toplum da yapısı gereği belli siyasal, ekonomik, kültürel iktidar odaklarına
dayalı güç merkezli bir toplumdur. Oysa sosyal medya karşılıklı ve anlık
iletişim olanağı sunan farklı bir işleyiş düzlemine sahiptir. Dolayısıyla
kendine özgü ilişki biçimleri yaratarak modern tek yönlü ilişki kalıplarını
bozacaktır. Sosyal medya veya anlık iletişim, kendi işleyiş doğasından
beklendiği üzere ağ tabanlı bir sosyal sistem ve ben-odaklı bir birey tipi
üretecektir. Bu, şeffaf bir ileti toplumudur. Yeni sistemde toplumun tarihsel,
felsefi, siyasal, kurumsal ve kültürel derinlikleri çökecektir. 

Kaynakça

  • Adanır, O. (1991). “Can Çekişenler ve Çırpınanlar ya da Batı ve Diğerleri”, Enformasyom Devrimi Efsanesi, Der. Yusuf Kaplan, Rey Yayınları, İstanbul
  • Adorno, T. W. (2009). Kültür Endüstrisi, Çev. Nihat Ülner vd., İletişim Yayınları, İstanbul
  • Agger, B. (2011). Sanal Benlik, Çev. Volkan Hacıoğlu, Babil Yayınları, İstanbul
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Baudrillard, J. (1998). Simulakrlar ve Simülasyon, Çev. Oğuz Adanır, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Çev. Oğuz Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı –Ekonomi, Topum, Kültür, Birinci Cillt: Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
  • Cheviron, N. T. (2014). Küresel İletişim, Ekslibris Yayıncılık, İstanbul
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Çev. Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul
  • Funk, R. (2007). Ben ve Biz –Postmodern İnsanın Psikanalizi, Çev. Çağlar Tanyeli, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Göker, G. (2016). “Bir Gözetim Aracı Olarak Periscope” Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 969-992
  • Gültekin, M. (2006). “Marx’ın Meta Çözümlemesinden Tüketim Teorisine”, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (SBArD), Sayı:8, s. 261-271
  • Han, B. C. (2017). Şeffaflık Toplumu, Çev. Hluk Barışcan, Metis Yayınları, İstanbul
  • İbni Haldun (1990). Mukaddime, Çev. Zakir Kadiri Ugan, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
  • Lyotard, J. F. (1994). Postmodern Durum, Çev. Ahmet Çiğdem, Vadi Yayınları, Konya
  • Mutlu, E. (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara
  • Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları, İletişim Yayınları, İstanbul
  • Saklı, A. R. (2013). “Fordizmden Esnek Üretim Rejimine Dönüşümün Kamu Yönetimi Üzerindeki Etkileri”, elektronik sosyal Bilimler Dergisi, sayı:44, s. 107-131
  • Sennett, R. (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü, Çev. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve Modernite, Çev. Serdar Öztürk, Kırmızı Yayınları, İstanbul
  • Vattimo, G. (2012). Şeffaf Toplum, Çev. Ümit Hüsrev yolsay, Say Yayınları, İstanbul
  • Virillio, P. (2003). Enformasyon Bombası, Çev. Kaya Şahin, Metis Yayınları, İstanbul
  • Weller, K. vd. (2016). Twitter ve Toplum, Çev. Emre Erbatur, Kafka Yayınları, İstanbul
  • Woodward, I. (2016). Maddi Kültürü Anlamak, Çev. Ferit Burak Aydar, İş Bankası Yayınları, İstanbul
  • Yaylagül, L. (2008). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sosyoloji
Yazarlar

Metin Gültekin

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gültekin, M. (2019). SOSYAL MEDYA YA DA ANLIK İLETİŞİMİN SOSYOLOJİSİ. Firat University Journal of Social Sciences, 29(2), 345-359. https://doi.org/10.18069/firatsbed.559345