The aim of this study is to examine secondary school mathematics teacher
candidates’ views about the nature of mathematics. For this purpose, the
research was carried out with the phenomenology model, one of the qualitative
research methods. The participants of the study consist of 21 fourth grade
mathematics teacher candidates. 5 of them are male and 16 are female. The data
of the study was collected with a semi-structured interview form consisting of
6 open-ended questions. The data were analyzed using content analysis method by
two researchers. When the findings were examined, it was seen that the
participants defined mathematics as a branch of abstract concepts that
generally facilitates daily life. While most of the participants argued that
mathematics is a science, only 2 of them stated that it is not science
according to those who accept mathematics as a tool by not declaring their own
thoughts, but science according to those who accept it as a goal. The
participants stated that the basis of mathematical knowledge was based more on
needs, research, logic and discovery. In addition, it was seen that the
participants were in the view that mathematics was accumulated and developed
from needs and logical inferences. In addition, it was determined that the
majority of the participants thought that mathematics was related to daily life
and other disciplines. When the data obtained at the end of the study were
examined in general, it was found that the participants could not give in-depth
answers to the definition and nature of mathematics. For this reason, it is
considered that the discussions about the nature of mathematics and the
importance of mathematical thinking should be included at each classroom level
in teacher training programs.
Nature of mathematics mathematical thinking mathematics education teacher candidates
Bu araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının matematiğin
doğasına ilişkin düşüncelerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın
katılımcılarını 21 dördüncü sınıf matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Bunların 5’i erkek, 16’sı ise kızdır. Araştırmanın verileri 6 açık uçlu sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizi yöntemi ile iki araştırmacı tarafından analiz edilmiştir.
Bulgular incelendiğinde katılımcıların matematiği genellikle günlük hayatı
kolaylaştıran, soyut kavramlardan oluşan bir bilim dalı olarak tanımladıkları
görülmüştür. Katılımcıların çoğu matematiğin bir bilim olduğunu savunurken,
sadece ikisi kendi düşüncelerini beyan etmeyerek matematiği araç olarak kabul
edenlere göre bilim olmadığını, amaç olarak kabul edenlere göre de bilim
olduğunu ifade etmişlerdir. Katılımcılar matematiksel bilginin temelinin daha
çok ihtiyaca, araştırmaya, mantığa ve keşfe dayandığını belirtmişlerdir. Bunun
yanında katılımcıların matematiğin yığılmalı, ihtiyaçlar ve mantıksal
çıkarımlardan geliştiği görüşünde oldukları görülmüştür. Ayrıca katılımcıların
çoğunluğunun matematiğin günlük hayat ve diğer disiplinlerle ilişkili olduğunu
düşündükleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen veriler genel
olarak incelendiğinde, katılımcıların matematiğin tanımına ve doğasına yönelik
derinlemesine cevaplar veremedikleri tespit edilmiştir. Bu nedenle öğretmen
yetiştirme programlarında matematiğin doğası ve matematiksel düşünmenin önemine
dair tartışmalara her sınıf düzeyinde yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Matematiğin doğası matematiksel düşünme matematik eğitimi öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |