Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Scientist” Through The Eyes of Primary School Teacher Candidates

Yıl 2021, , 161 - 198, 20.01.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.804654

Öz

The aim of this research is to examine the images of elementary teacher candidates for the concept of “scientist”, which is one of the most important components of the nature of science, in terms of various variables. The study group of the research consists of the elementary teacher candidates studying at the faculty of education. In this research, phenomenology pattern was used. The data were collected between May and December 2019. In the results obtained, it is seen that the first thing that comes to mind in the perceptions of scientist gender of all elementary teacher teachers is “male”. They stated that the results of what the elementary teacher candidates would like to study and if they were a scientist were examined. They stated that they mostly wanted to study science. They stated that they wanted to work on subjects such as space, universe, astronomy and time travel in science. 

Kaynakça

  • Ağgül-Yalçın, F. (2012). Öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 611-628.
  • Angın, D. E. ve Özenoğlu, H. (2019). Öğretmen adaylarının bilim insanına ilişkin algıları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 255-276.
  • Ayvacı, H.Ş., Atik, A.ve Ürey, M. (2016). Okul öncesi çocuklarının bilim insanı kavramına yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 669-689.
  • Bang, E., Wong, S. S. ve Jeffery, T. D. (2014). High school students’ stereo typic images of scientists in South Korea. Mevlana International Journal of Education, 4(1), 96-112.
  • Barman, C. R. (1999). Students’ views about scientists and school science: engaging k-8 teachers in a national study. Journal of Science Teacher Education 10(1), 43–54. doi:10.1023/a:1009424713416.
  • Bilir, V., Eyceyurt-Türk, G. ve Tüzün, Ü. N. (2020). Öğretmen adaylarının kimya alanında çalışan bilim insanı imajları ve bu imajları etkileyen faktörler. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 76-91.
  • Çakmakcı, G., Tosun, O., Turgut, S., Örenler, S., Şengül, K. ve Top, G. (2011). Promoting an inclusive image of scientists among students: Towards research evidence-based practice. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 627-655.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereo typic images of the scientist: The draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 139-153.
  • Digilli-Baran, A. ve Karaçam, S. (2020). Bilim insanlarının sahip oldukları risklere yönelik ortaokul öğrencilerinin algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, doi: 10.9779/pauefd.597429
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K.ve Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: Hizmetiçi eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Emvalotis, A. ve Koutsianou, A. (2018).Greek primary school students’ images of scientists and their work: has anything changed?,Research in Science &Technological Education, 36(1), 69-85, DOI: 10.1080/02635143.2017.1366899
  • Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102, 335-346.
  • Finson, K.D. (2009). What drawings reveal about perceptions of scientists: Visual data operationally defined. Visual data: Understanding and applying visual data to research in education içinde, Ed. J.E. Pedersen ve K.D, Finson, ss. 59–78. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Finson, K.D. ve Pedersen, J. (2011). What are visual data and what utility do they have in science education? Journal of Visual Literacy, 30, 66–85.
  • Fung, Y.Y.H. (2002). A comparative study of primary and secondary school students’ images of scientists. Research in Science & Technological Education, 20, 199–213.
  • Hammrich, P. (1997). Yes, daughter you can: Empowering parents is the first step toward improving females’ achievement in science. Science and Children, 34(4), 21-24.
  • Kara, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1), 8-15.
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 90-116.
  • Kaya, O. N., Doğan, A. ve Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students’ images of scientists. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 83-100.
  • Kıral, B. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilim insanına bakış açısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 10(52), 773-782.
  • Kibar Kavak, G. (2008). Öğrencilerin bilime ve bilim insanına yönelik tutumlarını ve imajlarını etkileyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Korkmaz, H. ve Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Leblebicioğlu, G., Çetin, P., Eroğlu-Doğan, E., Metin-Peten, D. ve Çapkınoğlu, E. (2020). How do science camps affect middle grade students’ image of scientists? Research in Science &Technological Education, DOI: 10.1080/02635143.2020.1740667
  • Lederman, N. G. (1992). Students and teacher conceptions of the nature of science. A rewiev of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 331-359.
  • Leonard, J. ve Dantley,S.J. (2005). Breaking through the ice. Dealing with issues of diversity in mathematics and science education courses. Preparing mathematics and science teachers for diverse classrooms:Promising strategies for transformative pedagogy içinde, Ed. A.J. Rodriguez and R.S. Kitchen, ss. 87–118. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leslie-Pelecky, D., Buck, G.A. and Zabawa, A. (2005). Broadening middle-school students’ images of science and scientists. University of Nebraska–Lincoln, Research Papers in Physics and Astronomy website: http://digitalcommons.unl.edu/physicslesliepelecky/3
  • Mbajiorgu, N.M. VeIloputaife, E.C. (2001). Combating stereo types of the scientist among pre-service science teachers in Nigeria. Research in Science&Technological Education, 19,55–67.
  • Mccoy, K., Mccoy, M., Callis-Duehl, K. and Douglas, L. (2018).What kind of person becomes a scientist?. Science Scope, 41(8), 72-77, https://www.jstor.org/stable/44843344. Medina-Jerev, W., Middleton, K. V. and Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the dast-c to explore Colombian and Bolivian students' images of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 657-690.
  • Meade, M. and Metraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school students a pilot study. Science, 126 (3270), 384–390.
  • Öcal, E. (2007). İlköğretim 6,7,8. sınıf öğrencilerinin bilim insanı hakkındaki imaj ve görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 186091)
  • Özkan, B., Özeke, V., Güler, G., ve Şenocak, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilim insanı imajları ve bu imajları etkileyen bazı faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1),
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ruiz-Mallén, I. and Escalas, M.T. (2012). Scientists seen by children: a case study in Catalonia, Spain. Science Commutation, 34(4), 520-545. Schibeci, R.A. (1986). Image of science and scientists and science edu-cation. Science Education, 70(2), 139-149.
  • Subramaniam, K., Esprívalo-Harrell, P. and Wojnowski, D. (2013) Analyzing prospective teachers’ images of scientists using positive, negative and stereo typical images of scientists. Research in Science & Technological Education, 31(1), 66-89, DOI: 10.1080/02635143.2012.742883
  • Şenel, T. ve Aslan, O., (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 233-256.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students' perceptions about scientist and what factor saffecting the image of the scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 55–61.
  • Unat, Y. (2017). Bilim tarihinden örneklerle genç bilim insanlarına öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V. ve Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 14(1),205-226.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖZÜNDEN “BİLİMCİ”

Yıl 2021, , 161 - 198, 20.01.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.804654

Öz

Bu araştırmanın amacı, bilimin doğasının en önemli bileşenlerinden biri olan “bilimci” kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının imajlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Bu araştırmada, nitel araştırmalardan fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Veriler 2019 yılı Mayıs-Aralık ayları arasında toplanmıştır. Araştırmandan elde edilen sonuçlara göre tüm sınıf öğretmeni adaylarının bilimci cinsiyeti algılarında akla ilk gelenin “erkek” olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adayları çoğunlukla fen bilimleri üzerine çalışmalar yapmak istediklerini belirtmişlerdir. Fen bilimleri içerisinde özellikle uzay, evren, astronomi, zamanda yolculuk gibi konular üzerine çalışmak istediklerini belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Ağgül-Yalçın, F. (2012). Öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 611-628.
  • Angın, D. E. ve Özenoğlu, H. (2019). Öğretmen adaylarının bilim insanına ilişkin algıları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 255-276.
  • Ayvacı, H.Ş., Atik, A.ve Ürey, M. (2016). Okul öncesi çocuklarının bilim insanı kavramına yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 669-689.
  • Bang, E., Wong, S. S. ve Jeffery, T. D. (2014). High school students’ stereo typic images of scientists in South Korea. Mevlana International Journal of Education, 4(1), 96-112.
  • Barman, C. R. (1999). Students’ views about scientists and school science: engaging k-8 teachers in a national study. Journal of Science Teacher Education 10(1), 43–54. doi:10.1023/a:1009424713416.
  • Bilir, V., Eyceyurt-Türk, G. ve Tüzün, Ü. N. (2020). Öğretmen adaylarının kimya alanında çalışan bilim insanı imajları ve bu imajları etkileyen faktörler. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 76-91.
  • Çakmakcı, G., Tosun, O., Turgut, S., Örenler, S., Şengül, K. ve Top, G. (2011). Promoting an inclusive image of scientists among students: Towards research evidence-based practice. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 627-655.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereo typic images of the scientist: The draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 139-153.
  • Digilli-Baran, A. ve Karaçam, S. (2020). Bilim insanlarının sahip oldukları risklere yönelik ortaokul öğrencilerinin algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, doi: 10.9779/pauefd.597429
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K.ve Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: Hizmetiçi eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Emvalotis, A. ve Koutsianou, A. (2018).Greek primary school students’ images of scientists and their work: has anything changed?,Research in Science &Technological Education, 36(1), 69-85, DOI: 10.1080/02635143.2017.1366899
  • Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102, 335-346.
  • Finson, K.D. (2009). What drawings reveal about perceptions of scientists: Visual data operationally defined. Visual data: Understanding and applying visual data to research in education içinde, Ed. J.E. Pedersen ve K.D, Finson, ss. 59–78. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Finson, K.D. ve Pedersen, J. (2011). What are visual data and what utility do they have in science education? Journal of Visual Literacy, 30, 66–85.
  • Fung, Y.Y.H. (2002). A comparative study of primary and secondary school students’ images of scientists. Research in Science & Technological Education, 20, 199–213.
  • Hammrich, P. (1997). Yes, daughter you can: Empowering parents is the first step toward improving females’ achievement in science. Science and Children, 34(4), 21-24.
  • Kara, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1), 8-15.
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 90-116.
  • Kaya, O. N., Doğan, A. ve Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students’ images of scientists. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 83-100.
  • Kıral, B. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilim insanına bakış açısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 10(52), 773-782.
  • Kibar Kavak, G. (2008). Öğrencilerin bilime ve bilim insanına yönelik tutumlarını ve imajlarını etkileyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Korkmaz, H. ve Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Leblebicioğlu, G., Çetin, P., Eroğlu-Doğan, E., Metin-Peten, D. ve Çapkınoğlu, E. (2020). How do science camps affect middle grade students’ image of scientists? Research in Science &Technological Education, DOI: 10.1080/02635143.2020.1740667
  • Lederman, N. G. (1992). Students and teacher conceptions of the nature of science. A rewiev of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 331-359.
  • Leonard, J. ve Dantley,S.J. (2005). Breaking through the ice. Dealing with issues of diversity in mathematics and science education courses. Preparing mathematics and science teachers for diverse classrooms:Promising strategies for transformative pedagogy içinde, Ed. A.J. Rodriguez and R.S. Kitchen, ss. 87–118. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leslie-Pelecky, D., Buck, G.A. and Zabawa, A. (2005). Broadening middle-school students’ images of science and scientists. University of Nebraska–Lincoln, Research Papers in Physics and Astronomy website: http://digitalcommons.unl.edu/physicslesliepelecky/3
  • Mbajiorgu, N.M. VeIloputaife, E.C. (2001). Combating stereo types of the scientist among pre-service science teachers in Nigeria. Research in Science&Technological Education, 19,55–67.
  • Mccoy, K., Mccoy, M., Callis-Duehl, K. and Douglas, L. (2018).What kind of person becomes a scientist?. Science Scope, 41(8), 72-77, https://www.jstor.org/stable/44843344. Medina-Jerev, W., Middleton, K. V. and Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the dast-c to explore Colombian and Bolivian students' images of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 657-690.
  • Meade, M. and Metraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school students a pilot study. Science, 126 (3270), 384–390.
  • Öcal, E. (2007). İlköğretim 6,7,8. sınıf öğrencilerinin bilim insanı hakkındaki imaj ve görüşlerinin belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 186091)
  • Özkan, B., Özeke, V., Güler, G., ve Şenocak, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilim insanı imajları ve bu imajları etkileyen bazı faktörler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1),
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ruiz-Mallén, I. and Escalas, M.T. (2012). Scientists seen by children: a case study in Catalonia, Spain. Science Commutation, 34(4), 520-545. Schibeci, R.A. (1986). Image of science and scientists and science edu-cation. Science Education, 70(2), 139-149.
  • Subramaniam, K., Esprívalo-Harrell, P. and Wojnowski, D. (2013) Analyzing prospective teachers’ images of scientists using positive, negative and stereo typical images of scientists. Research in Science & Technological Education, 31(1), 66-89, DOI: 10.1080/02635143.2012.742883
  • Şenel, T. ve Aslan, O., (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 233-256.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students' perceptions about scientist and what factor saffecting the image of the scientists. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 55–61.
  • Unat, Y. (2017). Bilim tarihinden örneklerle genç bilim insanlarına öneriler. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V. ve Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 14(1),205-226.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ayten Arslan 0000-0001-8832-0276

Ayça Kartal 0000-0002-4297-8002

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Arslan, A., & Kartal, A. (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖZÜNDEN “BİLİMCİ”. Firat University Journal of Social Sciences, 31(1), 161-198. https://doi.org/10.18069/firatsbed.804654