Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN KORONAVİRÜS PANDEMİSİ DÖNEMİNDE VERDİKLERİ UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2021, , 701 - 715, 20.05.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.814015

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin bu dönemde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Bu çalışma, 2019-2020 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan, pandemi sürecinde uzaktan eğitim veren 78 öğretmenin katılımıyla yürütülmüştür. Veriler, Google form aracılığıyla çevrimiçi veri toplama aracı olarak hazırlanmış, açık uçlu sorulardan oluşan ‘Öğretmenlerin Koronavirüs Pandemisi Döneminde Verdikleri ‘Uzaktan Eğitim’e İlişkin Metaforik Algıları’ isimli form ile elde edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi içerisinde yer alan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, bu süreçte verdikleri uzaktan eğitimi, öğrencileriyle kurdukları iletişimi ve verdikleri ödevleri metaforlar yoluyla değerlendirmişlerdir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen metaforlar kategorilere ayrılmış ve isimlendirilmiş, metaforların kullanım sıklığı hesaplanmıştır. Uzaktan eğitime ilişkin üretilen metaforlara bakıldığında, katılımcı öğretmenlerin daha çok olumsuz metaforlar ürettiği, bu sürecin istenilen düzeyde verimli geçmediğini düşündükleri görülmüştür. Katılımcı öğretmenlerin büyük çoğunluğu, öğrencilerin bu süreci yeterince ciddiye almamaları ve teknik alt yapı eksikliği sorununun bu sürecin verimsiz geçmesine sebep olduğunu belirtmiş, fikirlerini farklı metaforlar yoluyla ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Agnoletto, R., ve Queiroz, V.C. (2020). COVID-19 and the challenges in education. The Centro de Estudos Sociedade e Tecnologia (CEST), 5, 2.
  • Al, U. ve Madran, R.O. (2004). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası, 5(2), 259-271.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pegem Akademi
  • Bahçeci, B. ve Korkmaz, F. (2013). Lise öğrencilerinin “üniversite” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 187-204.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Başar, M., Doğan, M.C., Şener, N., Uzun, Ö. ve Topal, H. (2018). İlkokulda öğretmen öğrenci iletişimi ve sonuçları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1- 17.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Baytiyeh, H. (2019). Why school resilience should be critical for the post-earthquakere covery of communities in divided societies. Education and Urban Society, 51(5), 693-711.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. AUAd, 3(2), 85-124.
  • Bursuck, W. (1994). Introduction to the special serious on homework, Journal of Learning Disabilities, 27, 466-469.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Doğan, S. ve Tatık, R.Ş. (2015). Marmara üniversitesi'ndeki uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci görüşleriyle değerlendirilmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2 (1), 247-261.
  • Erol Şahin, A.N. (2019). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla öğretilmesi hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 477- 502.
  • Gatti, L. ve Catalano, T. (2015). The business of learning to teach: A critical metaphors analysis of one teachers’ journey. Teaching and Teacher Education, 45, 149-160.
  • Kaleli Yılmaz, G. ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 299-322.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, doi:10.2399/yod.20.730688
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kazu, İ. Y. ve Demirkol, M. (2014). Effect of Blended Learning Environment Model on High School Students Academic Achievement. The Turkish Online Journal of Educational Technnology, 13(1), 78-87.
  • MEB (2012). FATİH Projesi öğretmen eğitimi birimi. 14 Haziran 2020 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden erişildi.
  • MEB (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. 15 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020b). TRT- EBA TV yayın akışı. 19 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/trt-eba-tv-yayin-akisi-ders-programi/haber/20573/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020c). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı. 21 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020d). Bakan Selçuk çevrimiçi mesleki çalışma programı açılışında öğretmenlere hitap etti. 22 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-cevrim-ici-mesleki-calisma-programi-acilisinda-ogretmenlere-hitap-etti/haber/21171/tr adresinden erişildi.
  • Moore, M.G. ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
  • Mulenga, E. M., ve Marbán, J.M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education? Contemporary Educational Technology, 12(2), 269. https://doi.org/10.30935/cedtech/7949
  • Sart, G. (2017). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (70-81). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., ve Zvacek, S. (2012). Teaching and Learning at A Distance: Foundations of Distance Education. (5. Baskı). Boston: Allyn & Bacon.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Şirin, R. ve Tekdal, M. (2015). İngilizce dersinin uzaktan eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(1), 323-335.
  • Varışoğlu, B. ve Koç Ardıç, İ. (2019). Türkçe öğretmenliğine ilişkin algıları belirlemeye yönelik metaforik bir çalışma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 299-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yuan, J., Li, M. ve Lu, Z.K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S. ve Zhou, M. (2020). “School’s out, but class’s on”, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 501-519.

The Metaphorical Perceptions of Teachers on the Distance Education at Schools during the Coronavirus Pandemic

Yıl 2021, , 701 - 715, 20.05.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.814015

Öz

The aim of this research was to reveal the perceptions of teachers towards distance education during Covid-19 pandemic through metaphors. A total of 78 teachers from different schools in Elazig, Turkey were enrolled in the study which was conducted in 2019-2020 academic year. An online form which was prepared via Google Form named as ‘The Metaphorical Perceptions of Teachers on Distance Education during Coronavirus Pandemic’ was used as a data collection tool. A phenomenology method which is a qualitative research method was used. Data were analyzed by using content analysis; obtained metaphors were divided into categories and the frequencies were calculated. From the metaphors, it was inferred that most of the teachers produced negative images on the distance education by expressing that this process wasn’t effective as they expected. Majority of the participants stated students’ discontinuation and underestimation of this process, and the problems on technical infrastructure; lack of computer and internet access as the reasons of the ineffectiveness. They expressed their opinions about this issue through different metaphors.

Kaynakça

  • Agnoletto, R., ve Queiroz, V.C. (2020). COVID-19 and the challenges in education. The Centro de Estudos Sociedade e Tecnologia (CEST), 5, 2.
  • Al, U. ve Madran, R.O. (2004). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası, 5(2), 259-271.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pegem Akademi
  • Bahçeci, B. ve Korkmaz, F. (2013). Lise öğrencilerinin “üniversite” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 187-204.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E. ve Akpınar, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Başar, M., Doğan, M.C., Şener, N., Uzun, Ö. ve Topal, H. (2018). İlkokulda öğretmen öğrenci iletişimi ve sonuçları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1- 17.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Baytiyeh, H. (2019). Why school resilience should be critical for the post-earthquakere covery of communities in divided societies. Education and Urban Society, 51(5), 693-711.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. AUAd, 3(2), 85-124.
  • Bursuck, W. (1994). Introduction to the special serious on homework, Journal of Learning Disabilities, 27, 466-469.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Doğan, S. ve Tatık, R.Ş. (2015). Marmara üniversitesi'ndeki uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci görüşleriyle değerlendirilmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2 (1), 247-261.
  • Erol Şahin, A.N. (2019). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla öğretilmesi hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 477- 502.
  • Gatti, L. ve Catalano, T. (2015). The business of learning to teach: A critical metaphors analysis of one teachers’ journey. Teaching and Teacher Education, 45, 149-160.
  • Kaleli Yılmaz, G. ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 299-322.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, doi:10.2399/yod.20.730688
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kazu, İ. Y. ve Demirkol, M. (2014). Effect of Blended Learning Environment Model on High School Students Academic Achievement. The Turkish Online Journal of Educational Technnology, 13(1), 78-87.
  • MEB (2012). FATİH Projesi öğretmen eğitimi birimi. 14 Haziran 2020 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden erişildi.
  • MEB (2020a). Bakan Selçuk, Koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. 15 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020b). TRT- EBA TV yayın akışı. 19 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/trt-eba-tv-yayin-akisi-ders-programi/haber/20573/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020c). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı. 21 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr adresinden erişildi.
  • MEB (2020d). Bakan Selçuk çevrimiçi mesleki çalışma programı açılışında öğretmenlere hitap etti. 22 Haziran 2020 tarihinde https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-cevrim-ici-mesleki-calisma-programi-acilisinda-ogretmenlere-hitap-etti/haber/21171/tr adresinden erişildi.
  • Moore, M.G. ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
  • Mulenga, E. M., ve Marbán, J.M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education? Contemporary Educational Technology, 12(2), 269. https://doi.org/10.30935/cedtech/7949
  • Sart, G. (2017). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (70-81). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., ve Zvacek, S. (2012). Teaching and Learning at A Distance: Foundations of Distance Education. (5. Baskı). Boston: Allyn & Bacon.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Şirin, R. ve Tekdal, M. (2015). İngilizce dersinin uzaktan eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(1), 323-335.
  • Varışoğlu, B. ve Koç Ardıç, İ. (2019). Türkçe öğretmenliğine ilişkin algıları belirlemeye yönelik metaforik bir çalışma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 299-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yuan, J., Li, M. ve Lu, Z.K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S. ve Zhou, M. (2020). “School’s out, but class’s on”, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence of Chinese Education, 4 (2), 501-519.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

İbrahim Yaşar Kazu 0000-0002-1039-0482

Ferhat Bahçeci 0000-0001-6363-4121

Cemre Kurtoğlu Yalçın 0000-0002-2148-7466

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kazu, İ. Y., Bahçeci, F., & Kurtoğlu Yalçın, C. (2021). ÖĞRETMENLERİN KORONAVİRÜS PANDEMİSİ DÖNEMİNDE VERDİKLERİ UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Firat University Journal of Social Sciences, 31(2), 701-715. https://doi.org/10.18069/firatsbed.814015

Cited By






Metaphorical Perceptions of Science and Art Center Teachers Distance Education Process
Turkish Academic Research Review - Türk Akademik Araştırmalar Dergisi [TARR]
https://doi.org/10.30622/tarr.1103831







Uzaktan eğitime yakından bakış: Bir metafor çalışması
RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Neslihan KARAKUŞ
https://doi.org/10.29000/rumelide.1009038