BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE 12. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE ÖZ YETERLİK İNANÇLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2014, Cilt: 24 Sayı: 2, 43 - 60, 04.02.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.54896

Öz

Bu çalışmanın amacı lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarının ne düzeyde olduğunu
belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen İngilizce
Öz Yeterlik İnancı ölçeği kullanılmıştır. Ölçek okuma, yazma, dinleme ve konuşma alt boyutlarından
oluşmaktadır. Cronbach alpha iç tutarlılık katsayıları okuma alt boyutunda .92, yazma alt boyutunda .88,
dinleme alt boyutunda .93, konuşma alt boyutunda .92 ve ölçeğin tümünde .97, olarak hesaplanmıştır.
Ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi sonucu elde edilen uyum iyiliği değerleri ise şu şekilde hesaplanmıştır:
RMSEA= 0.044, SRMR= 0.046, NFI=.98, NNFI=.99, PNFI=.89, CFI=.99, IFI=.99, RFI=.98. Araştırma için
Elazığ il merkezinde bulunan bir Fen Lisesi, bir Anadolu Lisesi ve bir tane de Anadolu Öğretmen Lisesi
seçilmiş ve bu okullardaki 12. sınıf öğrencileri araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma sonucunda
öğrencilerin; İngilizce öz yeterlik inançlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Fen lisesi öğrencileri ile
İngilizceye daha fazla zaman ayıran öğrencilerin İngilizce öz-yeterlik inançları yüksek çıkmıştır. Ayrıca anne
ve baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrencilerin daha yüksek İngilizce öz yeterlik inancına sahip oldukları
sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz Yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2 (3) 11.
  • Aktaş, T. (2004). Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 45-57.
  • Aliş, E. (2008). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Temel İngilizce Bölümü Öğretim Elemanlarının Mesleki Deneyimlerinin ve İngilizce Öz Yeterlik İnançlarının İletişimsel Dil Öğretimine Karşı Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, S. (2006). İkinci Dil Olarak İngilizce Öğrenimindeki Başarı Düzeyinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2) 273-285.
  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçlarının Alt Boyutlarının Genel Öz yeterlik Yaşam Doyumu ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ayhan, Y. Z. (1999). Orta ve Yükseköğretimde Yabancı Dil Öğretimindeki Başarısızlığın Nedenleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Aypay, A. (2010); Genel Öz yeterlik Ölçeği (GÖYÖ)’nin Türkçe ’ye Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-131.
  • Bağçeci, B. (2004). Ortaöğretim Kurumlarında İngilizce Öğretimine İlşkin Öğrenci Tutumları (Gaziantep İli Örneği). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (3. Baskı). Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil Kaygılarının İngilizce Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bilsay, G.,Ö. (2012). İlköğretim Okulları Öğrenci Seviye Belirleme Sınavı (SBS) Verilerine Göre Öğrencilerin İngilizce Başarılarıyla İlişkili Faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükduman, İ. (2006). İngilizce Öğretmen Adaylarının, İngilizce ve Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Cheng, Yuh-show (2001). Learners’ Beliefs and Second Language Anxiety, Concentric. Studies in English Literature and Linguistics, 27 (2), 25-90.
  • Çevik, S. ( 2003 ). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Yabancı Dil Dersine İlişkin Tutumlarının Akademik Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çimen, S. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutum, İngilizce Kaygısı ve Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Duman, B. A. (2007). Lise Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Öz Yeterlik Algı Puanlarının Cinsiyete, Alanlara ve Farklı Düzeylere Göre İngilizce Başarısını Yordama Gücü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökdemir, C. V. (2005). Üniversitelerimizde Verilen Yabancı Dil Öğretimindeki Başarı Durumumuz. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 251-264.
  • Gömleksiz, M. N. (2002). Üniversitelerde Yürütülen Yabancı Dil Derslerine İlişkin Öğrenci
  • Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 (1) 143-158.
  • Grigoryadis, A. (1989). Motivation and Achievement of Greek Students in English as a Foreign Language as Seen from the Perspective of Gender and Parental Education. Yayımlanmamış Doktora Tezi, The Florida State University, ABD.
  • Hsieh, P. H. (2008); Why are College Foreign Language Students’ Self- Efficacy, Attitude and Motivation so Different?. International Education, 38 (1) 75-94.
  • Hsieh, P., (2004). How College Students Explain Their Grades in a Foreign Language Course: The Interrelationship of Attributions, Self-Efficacy, Language Learning Beliefs, and Achievement. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Teksas Üniversitesi, Austin.
  • Huang, C. S. ve Chang, F. S. (1996). Self Efficacy of English as a Second Language: An Example of Four Learner. Indiana University, Bloomington. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED396536.pdf adresinden 20.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • İnal, S., Evin İ. ve Saracaloğlu, A. S. (2005); The Relationship Between Students’ Attitudes Towards Foreign Language and Foreign Language Achievement. Dil Dergisi, 130, 37-52.
  • Jenks, C. J. (2004). The Effects of Age, Sex, and Language Proficiency on the Self-Efficacy of English Language Learners. Annual Review of Education, Communication and Language Sciences, 1.
  • Kiewra, K.A. (2002). The Accuracy of Self-Efficacy: a Comparison of High School and College Students. Academic Exchange Quarterly. http://www.highbeam.com/library/doc1.asp?DOCID=1G1: 94078156&num=56&ctrlI. adresinden 28.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11.Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Destek ve Öz Yeterlik Düzeylerinin Okula Bağlılıkları ile İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Mikulecky, L., Lloyd, P. ve Huang S. C. (1996). Adult and ESL Literacy Learning Self Efficacy Questionnaire. Indiana University, Bloomington. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED394022.pdf adresinden 15.01.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Özbay, M. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri II. (2. Baskı). Ankara, Öncü Basımevi.
  • Pajares, F. (2005). Gender Differences in Mathematics Self-Efficacy Beliefs. A. Gallagher ve J. Kaufman (Ed.). Mind the gap: Gender differences in mathematics. New York, Cambridge University Press, 294-315
  • Pajares, F. ve Schunk D. H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. R. Riding ve S. Rayner (Ed.), London: Ablex Publishing, 239-266.
  • Pajares, F. ve Valiante, G., (1996). Predictive Utility and Causal Influence of the Writing Self Efficacy of Elemantary Students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational ResearchAssociation.http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2/content_storage_01/0000000b/80/26/ 03/30.pdf. adresinden 11.12.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Salim A. (2004). Teacher’s Role, Learner’s Gender Differences, and FL Anxiety Among Seventh-Grade Students Studying English as a FL. Educational Psychology. 24, 711-721.
  • Sarıgül, H. (2000). ‘Trait Anxiety and Foreign Language Anxietyand Their Effects on Learners’ Foreign Language Proficiency and Achievment’. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Sarıtaş, B. (2013). Yükseköğretimde İngilizce-I Dersine İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Schunk, D. H., (1996). Self Efficacy for Learning and Performance. Paper presented at theAnnual Conference of the American Educational Research Assosiation. http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ ericdocs2/content_storage_01/0000000b/80/26/35/0b.pdf. adresinden 09.12.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara, Gazi Kitapevi.
  • Sottile, J. M., Carter, W. ve Carter, J., (2001). Science Achievement and Self Efficacy Among Middle Age Children as Releated to Student Development. Paper presented at the Annual Meeting of the Eastern Educational Research Association. http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2/content_storage_01/ 0000000b/80/0d/8a/1c. pdf. adresinden 22.12.2013 tarihinde edinilmiştir..
  • Taşlı, F. (2003). İlköğretimde İngilizce Öğretiminde Oyun Tekniğinin Erişiye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Telef, B. B. (2011). Öz Yeterlikleri Farklı Ergenlerin Psikolojik Semptomlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Templin, A.S., Guile C.T. ve Okuma, T. (2001). Creating a Reliable and Valid Questionnarie and English Test to Raise Learner’s L2 Achievement Via Raising Their Self Efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the Japanese Association for Language Teaching. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED466625.pdf. adresinden 21.12.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Tosun, C. (2006). Yabancı Dille Eğitim Sorunu, Journal of Language and Linguistic Studies, 2(1), 2842.
  • Uygur, M. (2010). İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Lisans Öğrencilerinin Öz Yeterlik Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Yanar, B.,H. ve Bümen, N.,T (2012). İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (1), 97-110.
  • Yılmaz, E. (2007). Ortaöğretimde İngilizce Derslerinde Öğrenci Başarısında Motivasyonun Rolü: Bartın İli Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Mehmet Gömleksiz

Hasan Kılınç

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gömleksiz, M., & Kılınç, H. (2016). LİSE 12. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE ÖZ YETERLİK İNANÇLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Firat University Journal of Social Sciences, 24(2), 43-60. https://doi.org/10.18069/fusbed.54896

Cited By