Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ve ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELİ: NÖROPLASTİSİTE

Yıl 2023, Sayı: 36, 447 - 464, 27.11.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1359914

Öz

Son yıllarda, beyin ve sinir sistemi üzerine yapılan çalışmalar yeni sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Bu sonuçlardan en dikkat çekici olanı Nöroplastisitedir. Beyindeki değişim ve dönüşümü temsil eden nöroplastisite, insan beyninin sabit olmaktan ziyade değişken bir yapıda olduğunu göstermektedir. Bu durum beyinle ilişkili bilgilerimizin yeniden gözden geçirilmesine neden olmaktadır. Ancak bunun için yalnızca tıp değil, diğer çalışma alanlarının da söz sahibi olması gerekmektedir. Bunlardan ilki ve belki de en önemlisi ise eğitim alanıdır. Bu kapsamda eğitsel sinirbilim beyin ve eğitim ilişkisini inceleyen bir disiplindir.
İnsan değişim ve gelişimini eğitime borçludur. O, zihinsel ve fiziksel değişimin gerçekleşmesi için gerekli olan içerik, amaç ve süreci kapsamaktadır. Eğitim süreçlerinde söz edilen değişim veya gelişim olgusunun fizyolojik bağlamda Nöroplastisiteye karşılık geldiğini öne sürülebilir. Bu makalenin amacı, eğitimin fizyolojik temel itibariyle de betimlenmesi gerektiğini göstermek; eğitim olgusunu nöroplastisite olgusu/kavramı ile birlikte değerlendirmektir. Buradan hareketle de mevcut eğitim anlayışının gelişmesi ve genişlemesinin yollarını aramanın gerekliliğini vurgulamaktır.

Kaynakça

  • Aparicio, P. M. “The Impact of Studying Brain Plasticity, Cellular”. Neuroscience, (2019):13 (66): 1-5. DOI: 10.3389/fncel.2019.00066
  • Brooks J. G. ve Brooks M. G. (1999). The courage to be constructivist. l'Alucational Leadership, Nov., 18- 24
  • Campbell, Stephen. “Educational Neuroscience: Motivations, Methodology, and Implications”. Educational Philosophy and Theory 43 (2012): 7-16. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2010.00701.x.
  • Canavero, S. "Criminal minds: neuromodulation of the psychopathic brain". Frontiers in Human Neuroscience, (2014): 8, 124.
  • Coecke, S. “Nöromodülasyon: Eğitim ve Nörobilim Kavşağından Geleceğe Bakış”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi (2021):19 (1): 542-67. https://doi.org/10.37217/tebd.868102.
  • ———. “Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji İçin Çıkarımlar”. İçinde Eğitimsel Sinirbilim, editör Keleş, E., 1. bs. Ankara: Nobel Akademi, 2022.
  • Custodio, P. (2010). “Use of EEG as a Neuroscientific Approach to Advertising Research” Nature Reviews. Neuroscience, 11/4 284-292. DOI: 10.31590/ejosat.849788
  • Cüceloğlu, D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2018.
  • Demarin, V., ve S. Morovic. “Neuroplasticity”. Periodicum biologorum (2016):116 (2): 209-11.
  • Dowling, J. E. Beyni Anlamak. Çeviren Filiz Bolat. İstanbul: Ketebe Yayınları, 2022.
  • Duman, B. Neden Beyin Temelli Öğrenme? Ankara: Pegem Akademi, 2015.
  • Ertürk, S. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları. 1984.
  • Ferrari, Michel. “What can neuroscience bring to education?” Educational Philosophy and theory (2013)43 (1): 31-36.
  • Ferrari, Michel, ve Hazel McBride. “Mind, Brain, and Education: The Birth of a New Science”. LEARNing Landscapes (2011): 5. 85-100. https://doi.org/10.36510/learnland.v5i1.533.
  • Greenleaf, R. K. “Motion and Emotion”. Principal Leadership, (2003) 3 (9): 14-19.
  • Güneş, P. D. F. (2015). Eğitim ve Zihinsel Değişim. Bartın University Journal of Faculty of Education , 4 (1) , 1-20.
  • Hebb, D. O. The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. New York: Psychology Press. (2002). https://doi.org/10.4324/9781410612403.
  • Jones, P. A. "A Multiperspective Approach To Neuroeducational Research". Educational Philosophy and Theory, 2011: 43(1), 24-30. DOI:10.1111/j.1469-5812.2010.00703.x
  • Kandel, Eric R., ve Larry R. Squire. “Neuroscience: Breaking Down Scientific Barriers to the Study of Brain and Mind”. Science (2002):290 (5494): 1113-20. https://doi.org/10.1126/science.290.5494.1113.
  • Keleş, E., ve Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Khan, Fary, Bhasker Amatya, Mary P. Galea, Roman Gonzenbach, ve Jürg Kesselring. 2017. “Neurorehabilitation: Applied Neuroplasticity”. Journal of Neurology 264 (3): 603-15. https://doi.org/10.1007/s00415-016-8307-9.
  • Kolb, Bryan, ve Robbin Gibb. “Principles of neuroplasticity and behavior”. İçinde Cognitive neurorehabilitation: Evidence and application, 2nd ed, 6-21. NewYork: Cambridge University Press.2008. https://doi.org/10.1017/CBO9781316529898.003.
  • Livingston, R. B. “Brain Mechanisms in Conditioning and Learning”. Neurosciences Research Program Bulletin 1966: 4 (3): 235-347.
  • McMullen, J.S., Wood M.S. Entrepreneurial Cognition and Social Cognitive Neuroscience, England: Edward Elgar Publishing, 2014.
  • Nordqvist, C. “What is neuroscience?” Medical News Today, http://www.medicalnewstoday.com/ Erişim Tarihi: Ekim, 08,2023
  • Oktar, Nezih. “Theory of neuroscience”. Journal of Neurological Sciences 23 (3): 155-58.
  • Rakic, Pasko. “Limits of Neurogenesis in Primates”. Science 227 (4690): 1054-56. https://doi.org/10.1126/science.3975601.
  • Rogers, Everett M. Diffusion of innovations. Simon and Schuster. 2010.
  • Schroeder, Gerald L. The Hidden Face of God: How Science Reveals the Ultimate Truth. Free Press.2021.
  • Schunk, Dale H. Learning Theories: An Educational Perspective. 6th ed. Boston: Pearson. 2012.
  • Simo S. Oja, Pirjo Saransaari, Neurons, Actıon Potentıals and Synapses, Physıology and Maıntenance Neurophysiology,Plant Physiology and Synopsis. EOLSS Published, 2010.
  • Stiles,J. Jernigan, T.L. The basics of brain development. Neuropsychol Rev. 2010: 20(4), 327-348. Erişim Tarihi: Kasım, 17, 2023.
  • Sousa, D. A. “Commentary: Mind, Brain, and Education: The Impact of Educational Neuroscience on the Science of Teaching”. Landscapes (2011). 5 (1): 37-43. https://doi.org/10.36510/learnland.v5i1.529.
  • Sylwester, R. A Biological Brain in a Cultural Classroom. California: Corwin Press.2003.
  • Taşpınar, M. Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Edge Akademi, 2010.
  • Turan, S.“Eğitim Felsefesi ve Çağdaş Eğitim Sistemleri” Eğitim Sosyolojisi ve Felsefesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2008.
  • Turhan, Begümhan, ve Yaşar Özbay. “Erken Çocukluk Eğitimi ve Nöroplastisite Early Childhood Education and Neuroplasticity” (2016)1 (2): 54-63.
  • Ural, Ş. “Bireyin Eğitimi ve Toplumun Eğitimi, Değerler ve Eğitim Arasındaki Mantıksal İlişki”. İçinde Türkiye 2. Eğitim Felsefesi Sempozyumu Bildiriler. Ankara: Kozan Ofset.1997.
  • Woollett, K. ve Eleanor A. Maguire. “The Effect of Navigational Expertise on Wayfinding in New Environments”. Journal of Environmental Psychology (2010): 30 (4), 565-73. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.03.003.
  • Yıldırım, C. Eğitimde Ölçme Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları. 1983.
  • Zergeroğlu, S. "Santiago Ramon y Cajal ve Nöron Doktrini", Turk J Neurol (2015):21, 81-84. DOI:10.4274/tnd.83436
  • Zeybek Ünsal, Ç. “Biyotıpta Gelişen Teknolojilerdeki Etik ve İnsan Hakları Sorunları”. Yayımlanmamış Dr. Tezi, Hacettepe Üniversitesi. 2020.

PHYSIOLOGICAL BASIS OF EDUCATION AND LEARNING: NEUROPLASTICITY

Yıl 2023, Sayı: 36, 447 - 464, 27.11.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1359914

Öz

In recent years, studies on the brain and nervous system have revealed new results. The most striking of these results is Neuroplasticity. Neuroplasticity, which represents change and transformation in the brain, shows that the human brain has a variable structure rather than a fixed one. This situation causes our brain-related knowledge to be reconsidered. However, for this, not only medicine, but also other fields of study should have a say. The first and perhaps the most important of these is the field of education. In this context, educational neuroscience is a discipline that examines the relationship between the brain and education.
Man owes his change and development to education. It encompasses the content, purpose and process necessary for mental and physical change to occur. It can be argued that the phenomenon of change or development mentioned in educational processes corresponds to Neuroplasticity in the physiological context. The purpose of this article is to show that education should also be described on a physiological basis; to evaluate the educational phenomenon together with the neuroplasticity phenomenon/concept. From this point of view, it is to emphasize the necessity of looking for ways to develop and expand the current understanding of education.

Kaynakça

  • Aparicio, P. M. “The Impact of Studying Brain Plasticity, Cellular”. Neuroscience, (2019):13 (66): 1-5. DOI: 10.3389/fncel.2019.00066
  • Brooks J. G. ve Brooks M. G. (1999). The courage to be constructivist. l'Alucational Leadership, Nov., 18- 24
  • Campbell, Stephen. “Educational Neuroscience: Motivations, Methodology, and Implications”. Educational Philosophy and Theory 43 (2012): 7-16. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2010.00701.x.
  • Canavero, S. "Criminal minds: neuromodulation of the psychopathic brain". Frontiers in Human Neuroscience, (2014): 8, 124.
  • Coecke, S. “Nöromodülasyon: Eğitim ve Nörobilim Kavşağından Geleceğe Bakış”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi (2021):19 (1): 542-67. https://doi.org/10.37217/tebd.868102.
  • ———. “Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji İçin Çıkarımlar”. İçinde Eğitimsel Sinirbilim, editör Keleş, E., 1. bs. Ankara: Nobel Akademi, 2022.
  • Custodio, P. (2010). “Use of EEG as a Neuroscientific Approach to Advertising Research” Nature Reviews. Neuroscience, 11/4 284-292. DOI: 10.31590/ejosat.849788
  • Cüceloğlu, D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2018.
  • Demarin, V., ve S. Morovic. “Neuroplasticity”. Periodicum biologorum (2016):116 (2): 209-11.
  • Dowling, J. E. Beyni Anlamak. Çeviren Filiz Bolat. İstanbul: Ketebe Yayınları, 2022.
  • Duman, B. Neden Beyin Temelli Öğrenme? Ankara: Pegem Akademi, 2015.
  • Ertürk, S. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları. 1984.
  • Ferrari, Michel. “What can neuroscience bring to education?” Educational Philosophy and theory (2013)43 (1): 31-36.
  • Ferrari, Michel, ve Hazel McBride. “Mind, Brain, and Education: The Birth of a New Science”. LEARNing Landscapes (2011): 5. 85-100. https://doi.org/10.36510/learnland.v5i1.533.
  • Greenleaf, R. K. “Motion and Emotion”. Principal Leadership, (2003) 3 (9): 14-19.
  • Güneş, P. D. F. (2015). Eğitim ve Zihinsel Değişim. Bartın University Journal of Faculty of Education , 4 (1) , 1-20.
  • Hebb, D. O. The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. New York: Psychology Press. (2002). https://doi.org/10.4324/9781410612403.
  • Jones, P. A. "A Multiperspective Approach To Neuroeducational Research". Educational Philosophy and Theory, 2011: 43(1), 24-30. DOI:10.1111/j.1469-5812.2010.00703.x
  • Kandel, Eric R., ve Larry R. Squire. “Neuroscience: Breaking Down Scientific Barriers to the Study of Brain and Mind”. Science (2002):290 (5494): 1113-20. https://doi.org/10.1126/science.290.5494.1113.
  • Keleş, E., ve Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Khan, Fary, Bhasker Amatya, Mary P. Galea, Roman Gonzenbach, ve Jürg Kesselring. 2017. “Neurorehabilitation: Applied Neuroplasticity”. Journal of Neurology 264 (3): 603-15. https://doi.org/10.1007/s00415-016-8307-9.
  • Kolb, Bryan, ve Robbin Gibb. “Principles of neuroplasticity and behavior”. İçinde Cognitive neurorehabilitation: Evidence and application, 2nd ed, 6-21. NewYork: Cambridge University Press.2008. https://doi.org/10.1017/CBO9781316529898.003.
  • Livingston, R. B. “Brain Mechanisms in Conditioning and Learning”. Neurosciences Research Program Bulletin 1966: 4 (3): 235-347.
  • McMullen, J.S., Wood M.S. Entrepreneurial Cognition and Social Cognitive Neuroscience, England: Edward Elgar Publishing, 2014.
  • Nordqvist, C. “What is neuroscience?” Medical News Today, http://www.medicalnewstoday.com/ Erişim Tarihi: Ekim, 08,2023
  • Oktar, Nezih. “Theory of neuroscience”. Journal of Neurological Sciences 23 (3): 155-58.
  • Rakic, Pasko. “Limits of Neurogenesis in Primates”. Science 227 (4690): 1054-56. https://doi.org/10.1126/science.3975601.
  • Rogers, Everett M. Diffusion of innovations. Simon and Schuster. 2010.
  • Schroeder, Gerald L. The Hidden Face of God: How Science Reveals the Ultimate Truth. Free Press.2021.
  • Schunk, Dale H. Learning Theories: An Educational Perspective. 6th ed. Boston: Pearson. 2012.
  • Simo S. Oja, Pirjo Saransaari, Neurons, Actıon Potentıals and Synapses, Physıology and Maıntenance Neurophysiology,Plant Physiology and Synopsis. EOLSS Published, 2010.
  • Stiles,J. Jernigan, T.L. The basics of brain development. Neuropsychol Rev. 2010: 20(4), 327-348. Erişim Tarihi: Kasım, 17, 2023.
  • Sousa, D. A. “Commentary: Mind, Brain, and Education: The Impact of Educational Neuroscience on the Science of Teaching”. Landscapes (2011). 5 (1): 37-43. https://doi.org/10.36510/learnland.v5i1.529.
  • Sylwester, R. A Biological Brain in a Cultural Classroom. California: Corwin Press.2003.
  • Taşpınar, M. Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Edge Akademi, 2010.
  • Turan, S.“Eğitim Felsefesi ve Çağdaş Eğitim Sistemleri” Eğitim Sosyolojisi ve Felsefesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2008.
  • Turhan, Begümhan, ve Yaşar Özbay. “Erken Çocukluk Eğitimi ve Nöroplastisite Early Childhood Education and Neuroplasticity” (2016)1 (2): 54-63.
  • Ural, Ş. “Bireyin Eğitimi ve Toplumun Eğitimi, Değerler ve Eğitim Arasındaki Mantıksal İlişki”. İçinde Türkiye 2. Eğitim Felsefesi Sempozyumu Bildiriler. Ankara: Kozan Ofset.1997.
  • Woollett, K. ve Eleanor A. Maguire. “The Effect of Navigational Expertise on Wayfinding in New Environments”. Journal of Environmental Psychology (2010): 30 (4), 565-73. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.03.003.
  • Yıldırım, C. Eğitimde Ölçme Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları. 1983.
  • Zergeroğlu, S. "Santiago Ramon y Cajal ve Nöron Doktrini", Turk J Neurol (2015):21, 81-84. DOI:10.4274/tnd.83436
  • Zeybek Ünsal, Ç. “Biyotıpta Gelişen Teknolojilerdeki Etik ve İnsan Hakları Sorunları”. Yayımlanmamış Dr. Tezi, Hacettepe Üniversitesi. 2020.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Felsefesi, Zihin Felsefesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Eda Çoban Kapuoğlu 0000-0002-0728-5518

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2023
Kabul Tarihi 22 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 36

Kaynak Göster

Chicago Çoban Kapuoğlu, Eda. “EĞİTİM Ve ÖĞRENMENİN FİZYOLOJİK TEMELİ: NÖROPLASTİSİTE”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 36 (Kasım 2023): 447-64. https://doi.org/10.53844/flsf.1359914.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.