In this study, it is claimed that the origins of the idea of khora, which Plato calls the third species in the Timaeus Dialogue and presents with various metaphors, are in the representations of Khaos and Gaia, which are the initial elements of Greek religious thought. While justifying the claim, the similarities of the khora conception with Khaos and Gaia have been commented and analyzed one by one. Accordingly, it has been determined that the khora resembles the representation of Khaos at four main points with the representation of Gaia at three main points. It was mentioned that the conception of Khora resembles the representation of Khaos in mythology in that (1) it is formless in the sense of being independent of a particular form, (2) it is filled with the constitutive elements of the universe and the material of becoming, (3) because of their formlessness, their comprehension is through an uncertain and hazy reasoning, and (4) both conceptions have a substantial character in that they provide constitutive materials and places for all beings. It has been mentioned that the Khora conception is similar to the Gaia representation in that both are (1) the receiver and nurturer of all beings, (2) similar to the mother in that they bring into existence all beings subject to becoming, and (3) characterized as divine in that they bring into existence all beings with the material provided by themselves.
Bu çalışmada Platon’un Timaios Diyaloğunda üçüncü tür olarak adlandırdığı ve çeşitli metaforlar ile sunumunu yaptığı khora düşüncesinin kökenlerinin Yunan dini düşüncesinin başlangıç ögeleri olan Khaos ve Gaia temsillerinde olduğu iddia edilmiştir. İddia gerekçelendirilirken khora tasavvurunun Khaos ve Gaia ile benzeşen yönleri üzerinde tek tek yorum ve incelemede bulunulmuştur. Buna göre khoranın Khaos temsili ile dört Gaia temsili ile üç ana noktada benzeştiği tespit edilmiştir. Khora tasavvurunun mitolojideki Khaos temsili ile; (1) belirli bir biçimden bağımsız olmak anlamında suretsiz oluşu, (2) evrenin kurucu ögeleri ve oluşun malzemesi ile dolu oluşu (3) suretsizliklerinden dolayı kavranmalarının belirsiz ve puslu bir akıl yürütmeyle oluşu ve (4) her iki tasavvurun da tüm varlıklara oluşturucu malzeme ve yerler temin etme yönleriyle tözsel bir karakterde oluşu yönüyle benzediğinden bahsedilmiştir. Khora tasavvurunun Gaia temsili ile ise; her ikisinin de (1) tüm varlıkların alıcısı ve besleyicisi olması, (2) oluşa tabii tüm varlıkları kendisinden var ettiği için anneye benzemesi ve (3) var olanları kendisinin temin ettiği malzeme ile kendinden var ettiği için tanrısal olarak nitelenmesi yönleriyle benzediğinden bahsedilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eskiçağ Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 38 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.