Bu araştırma matematik öğretmen adaylarının çeşitli mekanik problemlerinde Newton hareket yasalarını uygularken, serbest cisim diyagramını çizme becerilerini tespit etmek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliği programında öğrenim gören 33 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerden, Newton hareket yasaları uygulamasını içeren açık uçlu sorular üzerinde cisimlere etki eden kuvvetleri serbest cisim diyagramı yardımıyla göstermeleri istenmiştir. Bu amaçla veri toplamak için iki bölümden oluşan açık uçlu sorular hazırlanmıştır. Birinci bölümde, farklı yüzeyler (sürtünmeli düzlem yüzey, sürtünmeli masa düzlemi ve sürtünmesiz eğik düzlem yüzey) üzerinde verilen cisimlerin hareketini incelerken serbest cisim diyagramını çizmeleri istenmiştir. İkinci bölümde ise düzgün dairesel hareket ve basit harmonik hareket yapan cisimler için serbest cisim diyagramını çizmeleri istenmiştir. Verilerin analizi kontrol listesine göre değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre cisimlerin sürtünmeli düzlem yüzeylerde hareketi incelendiğinde, öğrencilerin büyük çoğunluğunun serbest cisim diyagramı gösteriminde daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Düzgün dairesel ve basit harmonik hareket yapan cisimlere ilişkin serbest cisim diyagramı gösteriminde ise öğrencilerin başarı oranlarının çok düşük olduğu tespit edilmiştir.
Serbest cisim diyagramı Performans değerlendirmesi Matematik öğretmen adayları
This research was carried out with the aim of determining the skills of pre-service mathematics teachers to draw a free body diagram while applying Newton's laws of motion in various mechanical problems. In the study, the method of case study, which is one of the qualitative research motifs, was used. The study group of the research consists of 33 students studying at Kırıkkale University Faculty of Education Mathematics Teaching Program. As the data collection tool of the study, the semi-structured interview form composed of open-ended questions, which was prepared by the author of the study, was employed. In the study, the students were asked to show the forces acting on objects on open-ended questions involving the application of Newton's laws of motion with the help of a free body diagram. For this purpose, two-part open-ended questions were prepared to collect data. In the first part, they were asked to draw the free body diagram while examining the motion of the given objects on different surfaces (friction plane surface, friction table plane and frictionless inclined plane surface). In the second part, they were asked to draw a free body diagram for objects with uniform circular motion and simple harmonic motion. The analysis of the data was evaluated according to the checklist. According to the research findings, when the movement of objects on frictional plane surfaces was examined, it was determined that the majority of the students were more successful in showing free body diagrams. It has been determined that the success rates of the students are very low in the display of the free body diagram related to the objects making uniform circular and simple harmonic motion.
Free Body Diagram Newton’s Laws of Motion Mathematics Teacher Candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |