Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günlük Hayatta Kullanılan Bazı Kavramların Matematik Sınıflarındaki Kullanımları Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 59, 15.01.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı günlük hayatta sıklıkla kullandığımız “arasında”, “kadar”, “ve”, “veya” kavramlarının matematik sınıflarındaki kullanımlarını incelemektir. Araştırma kapsamında öncelikli olarak iki test geliştirilmiştir. Her iki testte de ilgili kavramların hem günlük hayat hem de matematik sınıflarındaki kullanımlarına ilişkin sorulara yer verilmiştir. Yanlışların matematiksel dilden mi yoksa günlük hayattaki dilden mi kaynaklandığı tespit etmek amacıyla hazırlanan test, 6. sınıfta öğrenim görmekte olan 115 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışma sonunda bu kavramların günlük hayattaki kullanımları ile matematikteki kullanımlarının karşılıklı olarak birbirini etkilediği ve bilimsel olarak yapılandırılamamasının matematik öğretimi açısından sorunlar doğurabileceği görülmüştür. Öğretmenler ve öğretmen adaylarının kelimelerin kullanımlarından kaynaklanan yanlışlara ilişkin bilgilendirilmeleri önerilmiştir.

Kaynakça

  • Adler, J. (2001). Teaching mathematics in multilingual classrooms. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik öğretimi. TC Anadolu Üniversitesi Yayınları: NO: 1072.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. Basım). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi (3. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cutugno, P. (2001, January). The conceptions of elementary school students on the triangle. [Le concezioni degli allievi della scuola elementare sul triangolo]. Paper presented at the “Research in teaching scientific disciplines”. Faculty of Education, Palermo.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4.Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Didiş-Kabar, M. G. ve İnan, M. (2018). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin matematikselleştirme süreçleri ve matematiksel modellerinin incelenmesi: Çim biçme problemi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 339-366.
  • Fidan, N. ve Baykul, Y. (1994). İlköğretimde temel öğrenme ihtiyaçlarının karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 7-20.
  • Gough, J. (2007). Conceptual complexity and apparent contradictions in mathematics language. Australian Mathematics Teacher, 63(2), 8-16.
  • Güler, M. (2021). An investigation of the questions mathematics teachers use on exams. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 141-153.
  • Karakuyu, Y. (2006). Lise ve dengi okul öğrencilerinin isi ve sicaklik öğreniminde karşilaştiği kavram yanilgilari (Isparta ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Khisty, L. L. (1995). Making inequality: Issues of language and meanings in mathematics teaching with Hispanic students. In W. Secada, E. Fennema, & L. Adajian (Eds.), New Directions for Equity in Mathematics Education (pp.279-297). Cambridge University Press.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. Sınıflarda Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Bazı Kavram Yanılgıları Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 97-112.
  • MEB (2014). Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html adresinden Aralık 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Özmen, H. (2013). A cross-national review of the studies on the particulate nature of matter and related concepts. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 5(2), 81-110.
  • Serçe, F., & Acar, F. (2021). A comparative study of secondary mathematics curricula of Turkey, Estonia, Canada, and Singapore. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 216-242.
  • Setati, M. (2005). Researching, teaching and learning in school from “with” or “on” teachers to “with” and “on” teachers. Perspectives in Education, 23 (1), 91-102.
  • Setati, M., & Adler, J. (2000). Between languages and discourses: Language practices in primary multilingual mathematics classrooms in South Africa. Educational Studies in Mathematics, 43(3), 243-269.
  • Stephens, M., Waywood, A., Clarke, D., & Izard, J. (Eds.) (1993). Communicating mathematics: perspectives from classroom practice and current research. Australian Council for Educational Research.
  • Tezcan, M. (1993). Zorunlu eğitim okullarının amaçları ve görevleri. Zorunlu Eğitim Sempozyumu. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayını, 35-41.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın anatomisi: İlköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışlar ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Yaşar, Ş. (1994, Nisan). Bireyselleştirilmiş öğretimde öğretmenin rolü. Birinci Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Yenilmez, K., & Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI (2), 461-483.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.

A Study on the Usage of Some Daily Life Concepts in Mathematics Classrooms

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 46 - 59, 15.01.2021

Öz

The aim of this study was to investigate how “between”, “from … to…”, “and”, “or” concepts are constructed in mathematics classrooms which are always used in daily life. Within the context of the study, two tests were developed. Students were directed questions belong to use of concepts both, daily life and mathematics. The tests, which were developed to determine whether the mistakes were caused by the mathematical language or the language of daily life, were applied to 115 6th grade students. The results revealed that the use of these concepts in daily life and their use in mathematics mutually affect each other and that the fact that they cannot be structured scientifically may cause problems in mathematics teaching. Teachers and teacher candidates were suggested to be aware of mistakes which were caused by the use of words/concepts.   

Kaynakça

  • Adler, J. (2001). Teaching mathematics in multilingual classrooms. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik öğretimi. TC Anadolu Üniversitesi Yayınları: NO: 1072.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. Basım). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi (3. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cutugno, P. (2001, January). The conceptions of elementary school students on the triangle. [Le concezioni degli allievi della scuola elementare sul triangolo]. Paper presented at the “Research in teaching scientific disciplines”. Faculty of Education, Palermo.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4.Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Didiş-Kabar, M. G. ve İnan, M. (2018). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin matematikselleştirme süreçleri ve matematiksel modellerinin incelenmesi: Çim biçme problemi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 339-366.
  • Fidan, N. ve Baykul, Y. (1994). İlköğretimde temel öğrenme ihtiyaçlarının karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 7-20.
  • Gough, J. (2007). Conceptual complexity and apparent contradictions in mathematics language. Australian Mathematics Teacher, 63(2), 8-16.
  • Güler, M. (2021). An investigation of the questions mathematics teachers use on exams. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 141-153.
  • Karakuyu, Y. (2006). Lise ve dengi okul öğrencilerinin isi ve sicaklik öğreniminde karşilaştiği kavram yanilgilari (Isparta ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Khisty, L. L. (1995). Making inequality: Issues of language and meanings in mathematics teaching with Hispanic students. In W. Secada, E. Fennema, & L. Adajian (Eds.), New Directions for Equity in Mathematics Education (pp.279-297). Cambridge University Press.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. Sınıflarda Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Bazı Kavram Yanılgıları Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 97-112.
  • MEB (2014). Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html adresinden Aralık 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Özmen, H. (2013). A cross-national review of the studies on the particulate nature of matter and related concepts. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 5(2), 81-110.
  • Serçe, F., & Acar, F. (2021). A comparative study of secondary mathematics curricula of Turkey, Estonia, Canada, and Singapore. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 216-242.
  • Setati, M. (2005). Researching, teaching and learning in school from “with” or “on” teachers to “with” and “on” teachers. Perspectives in Education, 23 (1), 91-102.
  • Setati, M., & Adler, J. (2000). Between languages and discourses: Language practices in primary multilingual mathematics classrooms in South Africa. Educational Studies in Mathematics, 43(3), 243-269.
  • Stephens, M., Waywood, A., Clarke, D., & Izard, J. (Eds.) (1993). Communicating mathematics: perspectives from classroom practice and current research. Australian Council for Educational Research.
  • Tezcan, M. (1993). Zorunlu eğitim okullarının amaçları ve görevleri. Zorunlu Eğitim Sempozyumu. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayını, 35-41.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın anatomisi: İlköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışlar ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Yaşar, Ş. (1994, Nisan). Bireyselleştirilmiş öğretimde öğretmenin rolü. Birinci Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Yenilmez, K., & Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirme düzeyi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI (2), 461-483.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Türkdoğan 0000-0003-0216-5426

Mustafa Güler

Mehmet Özdemir Bu kişi benim 0000-0001-9632-0137

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türkdoğan, A., Güler, M., & Özdemir, M. (2021). Günlük Hayatta Kullanılan Bazı Kavramların Matematik Sınıflarındaki Kullanımları Üzerine Bir Çalışma. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(1), 46-59.