This study was carried out in order to determine the opinions of the faculty members working in the Department of Science Teaching and Department of Economics about academic entrepreneurship. Case study from qualitative research methods was used in the research. The study was carried out with a total of 14 faculty members, including 7 faculty members who work in the Department of Science Teaching at a State University in Turkey and 7 faculty members who work in the Department of Economics which is under the Faculty of Economics and Administrative Sciences. The study used a qualitative form developed by the researchers, containing seven open-ended questions and demographic feature information, as a data collection tool. Descriptive analysis method was used in the analysis of qualitative data. As a result of the research, it was concluded that the faculty members of the Department of Science Teaching evaluate academic entrepreneurship as the transfer of the knowledge produced to society, the dissemination of knowledge and the creation of social benefits. It has been found that faculty members of the Department of Economics consider academic entrepreneurship as a process of creating innovation, in short, transforming the knowledge created into creating economic and commercial value. In addition, faculty members of both departments define entrepreneurial university as universities that contribute to the economy and society, encourage academics, and cooperate with the university and industry.
Academic entrepreneurship Entrepreneurial university Faculty members
Bu çalışma; fen bilgisi öğretmenliği ve iktisat bölümünde görev almakta olan öğretim üyelerinin akademik girişimcilik konusunda farkındalıklarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma, Türkiye’deki bir Devlet Üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında görev yapmakta olan 7 öğretim üyesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Anabilim Dalında görev yapmakta olan 7 öğretim üyesi olmak üzere toplam 14 öğretim üyesi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen, yedi açık uçlu soru ve demografik özellik bilgileri içeren nitel form kullanılmıştır. Araştırmada nitel verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalı öğretim üyelerinin akademik girişimciliği üretilen bilginin topluma aktarılması, bilginin yayılması ve toplumsal fayda yaratılması olarak değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. İktisat anabilim dalı öğretim üyelerinin ise akademik girişimciliği yaratılan bilginin ekonomik ve ticari bir değer yaratır hale dönüştürülmesi kısaca yenilik yaratma süreci olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca her iki anabilim dalı öğretim üyeleri girişimci üniversiteyi ekonomiye ve topluma katkı sağlayan, akademisyenleri teşvik eden, üniversite-sanayi iş birliği içerisinde olan üniversiteler olarak tanımladığı görülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |