This study aimed to contribute to the development of children by providing educational environments suitable for their level, where technology is used, which increases their sense of curiosity, contains rich stimuli, and is suitable for students with hearing impairment. Within the scope of the call for "TÜBİTAK 4008-Inclusive Community Practices Support Program for Individuals with Special Needs", 20 7th grade students with hearing impairment were included in the study and participated in the science fair, where different workshops were held every day, for a week, under the coordination of expert educators at the "Bursa Science and Technology Center". The aim of this study is to determine the positive effects of the science and technology festival by revealing the opinions of the teachers and academicians, who are the workshop leader or guide in the project, about their experiences. For this purpose, a questionnaire with nine open-ended questions was used. After the project was completed, the questionnaire was sent online to determine the opinions of the people in charge of the project about the 'science without borders' festival with children with special needs. 22 project officials sent the answers to the questionnaire via electronic mail within a week. Qualitative data modeled using the NVIVO program was subjected to content analysis. At the end of the findings, it was stated that the student group, which formed the sample of the science festival, provided benefits such as leadership, cooperation and communication skills to the officials in terms of personal and professional competencies. It was concluded that the interactive activities carried out within the scope of the festival had a positive effect on children's social interactions. In addition, it was emphasized that it is important to adapt the workshops according to the characteristics of the children, to have guides who have worked with children with special needs before, who know their needs and who have mastery of the methods that can be applied.
Science and technology festival hearing impairment/disability individual with special needs TUBİTAK
Bu çalışmada işitme yetersizliği olan öğrencilere teknolojinin kullanıldığı, merak duygularını artıran, zengin uyaranlar içeren, düzeylerine uygun eğitim ortamları sağlanarak gerçekleştirilen öğretimin, çocukların gelişimine katkıda bulunması hedeflenmiştir. Buna yönelik “TÜBİTAK 4008-Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı” çağrısı kapsamında işitme yetersizliği olan ortaokul 7. sınıftaki 20 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiş ve “Bursa Bilim ve Teknoloji Merkezi”nde uzman eğitimcilerin koordinatörlüğünde her gün farklı atölyelerin gerçekleştirildiği bilim şenliğine bir hafta boyunca katılmışlardır. Bu çalışmanın amacı, projede atölye lideri veya rehber olarak görevli olan öğretmen ve akademisyenlerin yaşadıkları deneyimler ile ilgili görüşlerini ortaya koyarak bilim ve teknoloji şenliğinin olumlu etkilerini belirlemektir. Bu amaçla dokuz açık uçlu sorunun bulunduğu anket kullanılmıştır. Proje tamamlandıktan sonra anket, projede görevli kişilerin özel gereksinimli çocuklar ile yapılan ‘sınır tanımayan bilim’ şenliğine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla çevrim içi olarak gönderilmiştir. 22 proje görevlisi bir hafta içerisinde elektronik mektup yoluyla anketin cevaplarını iletmişlerdir. NVİVO programı kullanılarak modellenen nitel veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulguların sonunda bilim şenliğinin örneklemini oluşturan öğrenci grubunun görevlilere kişisel ve mesleki yeterlilikleri açısından liderlik, iş birliği ve iletişim becerileri gibi faydalar sağladığı belirtilmiştir. Şenlik kapsamında yürütülen interaktif etkinliklerin çocukların sosyal etkileşimleri üzerinde olumlu etkiye yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sadece içerik ile ilgili uzman kişiler bulunmasının yanında özel gereksinimli çocuklar ile daha önce çalışmış, onların ihtiyaçlarını bilen ve uygulanabilecek metotlara hâkim olan rehberlerin de görevli olmasının çocukların özelliklerine göre atölyelerin uyarlanmasında önemli olduğu vurgulanmıştır.
Bilim ve teknoloji şenliği işitme yetersizliği/engeli özel gereksinimli birey TÜBİTAK
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |