The aim of this research is to examine the geometric habits of mind that 7th grade students use in the multi-representation-based teaching process. The research is a qualitative study and was carried out with a teaching experiment. Geogebra software was used in teaching experiments. Participants consist of 4 students studying in the 7th grade of a state secondary school in Bergama, İzmir. A polygon activity with multiple representations using the Geogebra software was applied to the student. The multiple representations that the students showed in the teaching experiment activity were interpreted and the habits they used while solving geometric problems were examined. Descriptive analysis was used to evaluate the data obtained in the research. As a result of this study, it can be said that the students developed virtual and verbal representation forms, which are among the representation styles, through the activity in the Geogebra software. It was observed that the students were able to better interpret and transfer their knowledge while solving the geometry questions applied after the geometric activity. In this context, it is thought that future studies can address the issue of how geometric activities involving multiple representations can improve participants' geometric habits.
Multiple representations geometric habits of mind Geogebra Software
Bu araştırmanın amacı 7. Sınıf öğrencilerinin çoklu temsil temelli öğretim sürecinde kullandıkları zihnin geometrik alışkanlıklarını incelemektir. Araştırma nitel bir çalışma olup öğretim deneyi ile yürütülmüştür. Öğretim deneylerinde Geogebra yazılımı kullanılmıştır. Katılımcılar İzmir ili Bergama ilçesinde bir devlet ortaokulu 7. sınıfında öğrenim gören 4 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere Geogebra yazılımın kullanıldığı çoklu temsil içeren çokgen etkinliği uygulatılmıştır. Öğrencilerin öğretim deneyi etkinliğinde göstermiş oldukları çoklu temsiller yorumlanmış olup, geometrik problemleri çözerken hangi alışkanlıkları kullandıkları incelenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda öğrencilerin Geogebra ortamındaki etkinlik yoluyla temsil biçimlerinden sanal ve sözel temsil biçimlerini geliştirdiği söylenebilir. Öğrencilerin geometrik etkinlikten sonra uygulanan geometri sorularını çözerken daha iyi yorumladıkları, bilgilerini daha iyi transfer edebildikleri görülmüştür. Bu bağlamda gelecekteki çalışmalarda çoklu temsil içeren geometrik etkinliklerinin katılımcıların geometrik alışkanlıklarını nasıl geliştirilebileceği konusunun ele alınabileceği düşünülmektedir.
Çoklu Temsil Zihnin Geometrik Alışkanlıkları Geometri Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |