Amaç: Bu çalışmada; yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerini ve bu eğilimi etkileyen etmenlerin incelenmesi amaçlandı..
Yöntem: Araştırma bir üniversite hastanesinde yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşireler ile yapıldı. Çalışmanın örneklemini, evrenden olasılıksız örnekleme yöntemlerinden gelişigüzel örneklemle seçilen, araştırmaya katılmayı kabul eden 74 hemşire oluşturdu. Verilerin toplanmasında, Birey Tanıtım Formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçe- ği (KEDEÖ) kullanıldı. Verilerin analizinde Kruskal-Wallis testi, Mann Whitney U testi ve Korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Hemşirelerin yaş ortalaması 31.40±6.17, çalışma süresi ortalaması ise 10.17 ±6.77 idi. Hemşirelerin % 50’sinin lisans mezunu olduğu, % 71.6’sının bilimsel toplantılara katıldığı, % 70.3’ünün yoğun bakım hemşireliğine yönelik hizmet içi eğitime katıldığı ve %86.5’inin eleştirel düşünme ile ilgili eğitim almadığı belirlendi. KEDEÖ toplam puan ortalamasının 221.85 ± 19.55 olduğu bulundu. Hemşirelerin yaşı ve çalışma süreleri ile KEDEÖ puan ortalaması arasında ilişki olmadığı, öğrenim durumu ve yoğun bakım hemşireliğine yönelik eğitim alma durumlarına göre elde edilen KEDEÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu saptandı (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonucunda çalışma kapsamına alınan yoğun bakım hemşirelerinin eleştirel düşünme eğilim puanlarının düşük düzeyde olduğu ve öğrenim durumu, sosyo-ekonomik düzey ve yoğun bakım hemşireliğine yönelik hizmet içi eğitime katılma durumunun eleştirel düşünmeyi etkilediği söylenebilir.
Anahtar kelimeler: Eleştirel düşünme eğilimi, hemşirelik, yoğun bakım hemşireliği. ABSTRACT Aim: In this study, we aim to identify nurses, working in intensive care units’ critical
Aim: In this study, we aim to identify nurses, working in intensive care units’ critical thinking dispositions and infl uential factors this disposition.
Method: The study was performed with nurses working in intensive care units at a university hospital. The sample of the study was formed by 74 nurses who were chosen by the coincidental sample method from the nonprobability sampling of the universe. While gathering data, an Individual Information Form and “California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI)” were used. The data was analysed using Kruskal-Wallis Test, Mann Whitney U Test and Correlation Analysis.
Results: The survey results show that the average age of nurses is 31.40 ± 6.17, the average operating time is 10.17 ±6.77. It is cleared that 50% of these nurses are bachelor’s degree, 71.6% of them attended scientific meetings, 70.3% of them working in intensive care units attended in-service training. It is understood that 86.5% of them are not educated about critical thinking. The findings show that the average score for CCTDI was 221.85 ± 19.55. It’s determined that there is no relationship between nurses’ age, there working time and CCTDI’s avarage scores. It’s also determined that there is a significant diff erence between their education and CCTD’s avarage score of training for intensive care nursing.
Conclusion: As a result of this study we can shortly say that intensive care nurses’ critical thinking disposition scores are so low and attence in-service training aff ect the critical thinking, as well.
Keywords: Critical thinking dispositions, nursing, intensive care nursing.
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 3 |