Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peer Bullying and Relationship Between Sociodemographic Characteristics of High School Students

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 1, 21 - 29, 27.02.2018

Öz

Aim: This study examines the relationship between being the victim or bully in peer bullying events and the sociodemographic characteristics of high school students (ranged between 15 and 17 years old).

Method: This study comprised 200 students from the 10th, 11th, and 12th grades of a public high school in Bornova, Izmir, in the 2014–2015 academic year. Data from subjects was collected using the “Peer Bully-Victim Questionnaire-Adolescent Form” (developed by Pişkin and Ayas in 2007), which uses 53 items to examine the peer bullying and victimization levels of students and a “Personal Information Form,” which uses 11 questions for determining the sociodemographic characteristics. 

Results: The “total victimization scale” and “physical subscale of victimization” scores of the 10th grade students were found to be significantly high (both p<0.05). The “isolation subscale of bullying,” “verbal subscale of bullying,” “harming properties subscale,” and “sexual subscale of bullying” scores of the 16 year-old-students were significantly higher than those of the 17-year-old students. The relationships between a mothers’ education status and the “verbal subscale of victimization” and “sexual subscale of victimization” scores were remarkable. While “verbal subscale of victimization” scores of students whose mothers had graduated high school or university were higher, the students whose mothers had graduated high school had higher “sexual subscale of victimization” scores.

Conclusion: The results of this study could be useful for further research for evaluating the peer bullying risk in comprehensive groups, including adolescents with different sociodemographic characteristics.

Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 1, 21 - 29, 27.02.2018

Öz

Amaç: Bu araştırmada 15-17 yaş grubu lise öğrencilerinde akran zorbalığının zorba, kurban olma durumunun öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ile ilişkisi incelenmiştir. 
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılı başında İzmir ili Bornova ilçesinde bir devlet lisesinde 10., 11., 12. sınıfta öğrenim gören 200 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin zorbalığa uğrama ve zorbalık yapma düzeylerini belirlemek amacıyla “Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. 
Bulgular: 10. sınıf öğrencilerinin hem kurban olma ölçeği toplam puanları (p<0.05) hem de fiziksel kurban ölçek puanları (p<0.05) anlamlı derecede yüksek çıkmıştır. İzolasyon zorbalığı, söylenti zorbalığı, eşyaya zarar zorbalığı ve cinsel zorbalık alanlarında 16 yaşındaki öğrencilerin puanları 17 yaşındaki öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek çıkmıştır. Sözel kurban olma ve cinsel kurban olma alt ölçek puanları ve anne eğitim durumu arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Lise ve üniversite mezunu annelerin çocuklarının sözel kurban alt ölçek puanları, ortaokul mezunu annelerin çocuklarının cinsel kurban alt ölçek puanları daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Bu araştırma sonuçları dikkate alındığında ileride farklı sosyodemografik özelliklere sahip ergenleri kapsayan büyük ölçekli araştırmalarda risk değerlendirmesi yapılması önerilebilir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Halime Mercan Bu kişi benim

Hatice Yıldırım Sarı

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mercan, H., & Yıldırım Sarı, H. (2018). Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(1), 21-29.
AMA Mercan H, Yıldırım Sarı H. Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi. Florence Nightingale Journal of Nursing. Şubat 2018;26(1):21-29.
Chicago Mercan, Halime, ve Hatice Yıldırım Sarı. “Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı Ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi”. Florence Nightingale Journal of Nursing 26, sy. 1 (Şubat 2018): 21-29.
EndNote Mercan H, Yıldırım Sarı H (01 Şubat 2018) Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi. Florence Nightingale Journal of Nursing 26 1 21–29.
IEEE H. Mercan ve H. Yıldırım Sarı, “Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 26, sy. 1, ss. 21–29, 2018.
ISNAD Mercan, Halime - Yıldırım Sarı, Hatice. “Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı Ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi”. Florence Nightingale Journal of Nursing 26/1 (Şubat 2018), 21-29.
JAMA Mercan H, Yıldırım Sarı H. Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2018;26:21–29.
MLA Mercan, Halime ve Hatice Yıldırım Sarı. “Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı Ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 26, sy. 1, 2018, ss. 21-29.
Vancouver Mercan H, Yıldırım Sarı H. Lise Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyodemografik Değişkenlerle İlişkisi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2018;26(1):21-9.