BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 2, 120 - 128, 13.09.2012

Öz

Amaç. Okuma alışkanlığının, bireylerin yaşamları boyunca elde ettikleri bilgileri, becerileri, anlayışları güçlendirip artıran ve aynı zamanda bu değerlerin bireysel ve toplumsal yaşama uyarlanmasına olanak sağladığı göz önünde bulundurulduğunda, konusu insan olan hemşirelik öğrencilerine ve dolayısıyla hemşirelik mesleğine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Buradan hareketle bu araştırma bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Araştırmada bazı sosyo-demografik bilgilere yönelik anket formu ve Gömleksiz (2004) tarafından geliştirilen "Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde, frekans, Varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis istatistik testleri uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %75.3'ü kız, %78.9'unun en çok roman ve hikaye türü kitaplar okuduğu belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin bireysel gelişim amacıyla kitap okudukları, daha çok roman-hikaye türünde kitapları tercih ettikleri, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre kitap okumaya ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu, babanın eğitim durumunun okuma alışkanlığına ilişkin tutumları etkilediği ancak annenin eğitim durumunun, daha önce yaşanılan yerin ve ekonomik gelirin okuma alışkanlığına ilişkin tutumları etkilemediği, genel olarak sınıf artıkça okuma alışkanlığına ilişkin tutumların olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acıyan, A. A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve akademik başarı düzeyi arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akça, Ç. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmada Türkçe öğretmenlerinin rolü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arslantürk, E., Saracaloğlu A. S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 155-176.
  • Can, R., Türkyılmaz, M., Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3): 1-21
  • Cook, J. D. M. (2006). The relationship between reading comprehension skill assessment methods and academic success for first semester students in a selected bachelor of science in nursing program in Texas. A Dissertation of Doctorate, A&M University, Texas.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. TÜBAR-XIII: 101-130.
  • Davies, R., Urguhart, C., Smith, J., Massiter, C., Hepworth, J. B. (1997). Establishing the value of information to nursing continuing education report of the evince project. British Library Research and Innovation Centre. 7 th Asian Pasific Sepecials, Health and Law Librarians’ Conference & Exhibition 12-16 October 1997, Perth WA. http://www.alia.org.au/groups/healthnat/pubs/ docs/1997_September_HLSNN.pdf, (05.07.2011).
  • Geçgel, H., Burgul, F. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin okuma ilgi alanları (Çanakkale örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3): 341-353.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 185-195.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 237–258.
  • Mavi, H. F., Çetin, B. (2010). Beden eğitimi öğretmen adayları- nın kitap okumaya ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi. BESBD, 4(1): 1-11
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431 – 465.
  • Yılmaz, D. E. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, B., Köse, E., Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1): 22-51
  • Öğrencilerin okuma düzeyleri. (2007). T.C.Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), http://egitek.meb.gov.tr/tamamlanan/okuma_duzey.pdf (05.07.2011).
  • Türkiye Okuma Kültürü Haritası (2011). T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,7074/turkiye-okumakulturu-haritasi-arastirmasi-sonuclari-ac-.html (05.07.2011).
  • Düzyazı Türleri: Roman (2011). http://www.edebiyol.com/roman_ turu.html (05.07.2011).
Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 2, 120 - 128, 13.09.2012

Öz

Kaynakça

  • Acıyan, A. A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve akademik başarı düzeyi arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akça, Ç. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmada Türkçe öğretmenlerinin rolü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arslantürk, E., Saracaloğlu A. S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 155-176.
  • Can, R., Türkyılmaz, M., Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3): 1-21
  • Cook, J. D. M. (2006). The relationship between reading comprehension skill assessment methods and academic success for first semester students in a selected bachelor of science in nursing program in Texas. A Dissertation of Doctorate, A&M University, Texas.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. TÜBAR-XIII: 101-130.
  • Davies, R., Urguhart, C., Smith, J., Massiter, C., Hepworth, J. B. (1997). Establishing the value of information to nursing continuing education report of the evince project. British Library Research and Innovation Centre. 7 th Asian Pasific Sepecials, Health and Law Librarians’ Conference & Exhibition 12-16 October 1997, Perth WA. http://www.alia.org.au/groups/healthnat/pubs/ docs/1997_September_HLSNN.pdf, (05.07.2011).
  • Geçgel, H., Burgul, F. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin okuma ilgi alanları (Çanakkale örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3): 341-353.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 185-195.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 237–258.
  • Mavi, H. F., Çetin, B. (2010). Beden eğitimi öğretmen adayları- nın kitap okumaya ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi. BESBD, 4(1): 1-11
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431 – 465.
  • Yılmaz, D. E. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, B., Köse, E., Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1): 22-51
  • Öğrencilerin okuma düzeyleri. (2007). T.C.Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), http://egitek.meb.gov.tr/tamamlanan/okuma_duzey.pdf (05.07.2011).
  • Türkiye Okuma Kültürü Haritası (2011). T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,7074/turkiye-okumakulturu-haritasi-arastirmasi-sonuclari-ac-.html (05.07.2011).
  • Düzyazı Türleri: Roman (2011). http://www.edebiyol.com/roman_ turu.html (05.07.2011).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Mine Akçakaya Bu kişi benim

Turan Demir Bu kişi benim

Seçil Gündoğan Bu kişi benim

Arzu Işık Bu kişi benim

Rukiye Şenol Bu kişi benim

İmran Türksoy Bu kişi benim

Nigar Yeşilyaprak Bu kişi benim

Ayla Keçeci

Serpil Çelik

Özlem A. Akkaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akçakaya, M., Demir, T., Gündoğan, S., Işık, A., vd. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(2), 120-128.
AMA Akçakaya M, Demir T, Gündoğan S, Işık A, Şenol R, Türksoy İ, Yeşilyaprak N, Keçeci A, Çelik S, A. Akkaş Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing. Eylül 2012;20(2):120-128.
Chicago Akçakaya, Mine, Turan Demir, Seçil Gündoğan, Arzu Işık, Rukiye Şenol, İmran Türksoy, Nigar Yeşilyaprak, Ayla Keçeci, Serpil Çelik, ve Özlem A. Akkaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20, sy. 2 (Eylül 2012): 120-28.
EndNote Akçakaya M, Demir T, Gündoğan S, Işık A, Şenol R, Türksoy İ, Yeşilyaprak N, Keçeci A, Çelik S, A. Akkaş Ö (01 Eylül 2012) Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing 20 2 120–128.
IEEE M. Akçakaya, “Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 2, ss. 120–128, 2012.
ISNAD Akçakaya, Mine vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20/2 (Eylül 2012), 120-128.
JAMA Akçakaya M, Demir T, Gündoğan S, Işık A, Şenol R, Türksoy İ, Yeşilyaprak N, Keçeci A, Çelik S, A. Akkaş Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;20:120–128.
MLA Akçakaya, Mine vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 2, 2012, ss. 120-8.
Vancouver Akçakaya M, Demir T, Gündoğan S, Işık A, Şenol R, Türksoy İ, Yeşilyaprak N, Keçeci A, Çelik S, A. Akkaş Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;20(2):120-8.