Aim: This study has been carried out to determine the assertiveness levels of high school students in relation to certain variablesMethod: The sample of descriptive study included 949 students studying in secondary schools subordinate to Istanbul National Education Directorate. A questionnaire prepared by the researchers and Rathus Assertiveness Inventory were used for data collection.Results: Demographic characteristics and Rathus Assertiveness Inventory scores of the students were compared. Rathus Assertiveness Inventory scores of the females, being born in Istanbul, having high incomes, participating in decisions at home and describing themselves as assertive and agressive were found to be high. In contrast, having health problems, success situation, failing in exams, family type, situation of parents being alive, numbers of siblings and birth order of attendants in their families had no effect on Rathus Assertiveness Inventory scoresConclusion: Being female, having high income and participating in decisions in the family increased students’ Rathus Assertiveness Inventory scores
Amaç: Bu araştırma lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı araştırmanın örneklemini İstanbul Milli Eğitim İl Müdürlüğüne bağlı Ortaöğretimde öğrenim gören
949 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılarca geliştirilen 13 soruluk anket formu ve Rathus Atılganlık
Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin demografik özellikleri ile Rathus Atılganlık Ölçeği puan ortalamaları karşılaştırılmış kız
öğrencilerin, İstanbul’da doğanların, geliri fazla olanların, evde alınan kararlara katılanların, kendini atılgan ve
saldırgan olarak tanımlayanların Rathus Atılganlık Ölçeği Puanları yüksek bulunmuştur. Sağlık sorunu varlığının, başarı
durumunun, sınıfta kalma durumunun, aile tipinin, ebeveynlerin hayatta olma durumunun, kardeş sayısının, kaçıncı çocuk
olduğunun Rathus Atılganlık Ölçeği puan ortalamasını etkilemediği saptandı.
Sonuç: Öğrencilerin atılganlık puanını kız olmanın, gelirin fazla olmasının ve ailede alınan kararlara katılmalarının
arttırdığı bulundu.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 2 |