This study was particularly carried out to determine the scope of the sport and physical activity services metropolitan municipalities offer for people who have to stay at home in order to spend the time more efficiently during the epidemic and the methods to use social media channels. In accordance with the aim, the study is a qualitative study which was conducted with document analysis and survey model. In the study, the related literature was reviewed and within the context of the study social media accounts of the 12 metropolitan municipalities giving services on sport and physical activity on social media channels were examined. The examination of the social media accounts is limited between the dates March 11th, 2020 and April 5th, 2020. Within the study, the social media accounts used, the number of followers, ratings, and the videos involving sports and physical activities applied were investigated. 18 out of 30 metropolitan municipalities were excluded from the study since they did not share anything concerning physical activity and sport between the dates the study was actualized. As a result of the study, with the Corona virus (COVID-19) epidemic experienced in our country and in the world, several municipality services were started to be offered over the internet, especially in the first period of the epidemic within the scope of this study, and especially social media channels were preferred. Municipalities tried to contribute positively to the process by sharing videos involving sport and physical activity on social media channels devoted specially to utilizing the time of isolation at home and for people not to stay inactive as well as other many services.
Bu çalışma özellikle Büyükşehir Belediyelerinin salgın sürecinde evde kalmak zorunda olan insanların zamanlarını daha verimli geçirmeleri için fiziksel aktivite ve spor alanına yönelik sundukları hizmetlerin kapsamının neler olduğu ve sosyal medya mecralarını kullanış yöntemlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaca uygun olarak çalışma doküman incelemesi ve tarama modeli ile yapılan nitel bir araştırmadır. Çalışmada ilgili literatür taraması yapılmış ve çalışma kapsamında sosyal medya mecralarında spor ve fiziksel aktivite alanına yönelik hizmet sunan 12 büyükşehir belediyesinin sosyal medya hesapları incelenmiştir. Büyükşehir Belediyelerinin sosyal medya hesaplarının incelenmesi 11 Mart 2020 ile 05 Nisan 2020 tarihleri arası ile sınırlıdır. Çalışma kapsamında hangi sosyal medya kanallarının kullanıldığı, takipçi sayıları, izlenme oranları ve kullanılan spor ve fiziksel aktivite içeren videolara bakılmıştır. 30 Büyükşehir Belediyesinin 18 tanesi çalışmanın yapıldığı tarih aralığında fiziksel aktivite ve spor alanına yönelik hizmet paylaşımı yapmadığı için çalışma dışı tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda ülkemizde ve dünya da yaşanan koronavirüs (COVID-19) salgını ile birlikte özellikle bu çalışma kapsamındaki salgının ilk zaman diliminde birçok belediye hizmetleri internet üzerinden sunulmaya başlanmış ve özellikle sosyal medya kanalları tercih edilmiştir. Belediyeler birçok hizmetin yanında spor ve fiziksel aktiviteye yönelik özellikle evde kalınan zamanların değerlendirilmesine yönelik ve insanların hareketsiz kalmamaları için sosyal medya kanalları üzerinden spor ve fiziksel aktivite içeren videolar yayınlayarak bu sürece olumlu katkı vermeye çalışmışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |