In the globalizing world, international trade is reaching advanced dimensions every passing day. Exporting companies had to make a competition both in local and international markets. Therefore, countries should have competitiveness both in the domestic and global markets. Nowadays, Turkey is leading pasta producer and exporter. In this study, the situation of the pasta industry in the world and in Turkey and the developments in its foreign trade were examined. This study aims to determine and analyze the international competitiveness of Turkey's pasta industry. Accordingly, pasta export and import data from Turkey and the world between 2001-2020 were used to calculate international competitiveness indices. Within the scope analysis, Balassa's RCA index, Vollrath’s indices (RXA, RMP, RTA, RC), Revealed Symmetric Comparative Advantage Index (RSCA), Trade Balance Index (TBI) were used and The Product Mapping Method developed by Tri Widodo was applied. As a result of the calculation of all indices, it has been revealed that Turkey has a competitive advantage in the pasta industry and specializes in its export. Turkey has the position of a net exporter (Group A) with a comparative advantage in this industry.
International Competitiveness Pasta Industry Revealed Comparative Advantage Indexes Product Mapping
Küreselleşen dünyada uluslararası ticaret her geçen gün ileri boyutlara ulaşmaktadır. İhracat faaliyetlerini yürüten işletmeler hem kendi ülkelerinde hem de uluslararası pazarlarda rekabet etmek zorunda kalmışlardır. Ülkeler gerek iç pazarda gerekse küresel pazarlarda rekabet gücüne sahip olmalıdır. Türkiye günümüzde önde gelen makarna ihracatçısı ve üreticisi konumundadır. Bu çalışmada makarna sektörünün dünyadaki ve Türkiye’deki durumu ve dış ticaretindeki gelişmeler incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Türkiye’nin makarna sektörünün uluslararası rekabet gücünü tespit ve analiz etmektir. Bu doğrultuda uluslararası rekabet gücü endekslerinin hesaplanması için Türkiye ve dünyanın 2001-2020 yılları arasında makarna ihracat ve ithalat verileri kullanılmıştır. Analiz kapsamında Balassa’nın RCA endeksi, Vollrath’ın endeksleri (RXA, RMA, RTA, RC), Açıklanmış Simetrik Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi (RSCA), Ticaret Dengesi Endeksi (TBI) kullanılmış ve Tri Widodo tarafından geliştirilen Ürün haritalaması yöntemine başvurulmuştur. Tüm endekslerin hesaplanmasıyla ülkemizin makarna sektöründe rekabet avantajına sahip olduğu ve makarna ihracatında uzmanlaşma gösterdiği görülmektedir. Türkiye makarna sektöründe mukayeseli üstünlüğe sahip net ihracatçı (Grup A) konumda yer almaktadır
Uluslararası Rekabet Gücü Makarna Endüstrisi Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksleri Ürün Haritalama
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.