Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 15 - 29, 30.09.2023

Öz

Uzaktan eğitim, öğrenci ile eğitimciyi yeni teknolojiler kullanarak bir araya getiren ve e-öğrenme ya da çevrimiçi öğrenme olarak adlandırılan yeni nesil bir eğitim biçimi olarak hayatımızda yerini almıştır. Bu çalışmanın amacı, ön lisans öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algılarının incelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Çalışmada, Ardışık Bağımsız Örneklemler Deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 ve 2021-2022 eğitim öğretim yıllarında özel bir üniversitenin ön lisans öğrencilerinden elverişli örnekleme yoluyla belirlenen birinci ve ikinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Katılımcılara, dijital ortamda hazırlanan form gönderilmiş, veriler toplanmıştır. Veriler nitel araştırma yönteminde betimsel analiz kullanılarak çözümlenmesi ile sonuçlara ulaşılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde ön lisans öğrencilerinin, uzaktan eğitimin dezavantajlarını; verimli olmama, dikkat dağılması ve sınıf ve okul ortamında hissedememek gibi sıraladıkları, avantajlarını ise derse geç kalma durumunu olmaması, yurt dışından okuma imkanının olması, ders videolarının sisteme yüklenmesi, yolda veya trafikte zaman kaybedilmemesi olarak sıralandıkları görülmüştür. Konuyla ilgili tespitler neticesinde; uzaktan eğitimin yeni bir sistem olarak hayatımıza girmesiyle sistemin avantaj ve dezavantajları ortaya çıkmıştır, ön lisans öğrencilerinin yüz yüze ve uzaktan öğrenme ortamları kullanılmasında, sistem yöneticilerinin, öğretmen ve öğrenci görüşlerini dikkate alarak programı güncel tutmasının, ayrıca sadece uzaktan eğitim verecek şekilde kurgulanmış bölümlerin de yapılandırılmasının eğitimde fırsat eşitliğini sağlayarak dezavantajlı bireylerin eğitime ulaşımını artırarak eğitim sistemine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya kitabevi.
  • Aksoy, M. ve Özyürek, A. (2021). Covid-19 pandemisi dönemindeki uzaktan eğitim uygulamalarının üniversite öğrencilerin görüşlerine göre incelenmesi. Çukurova Araştırmaları, 7(3), 344-357.
  • Ak, A., Oral, B. & Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 71-80.
  • Akdemir, O. (2008). Teaching in online courses: experiences of ınstructional technology faculty members. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(2), 97-108.
  • Andsoy, I. I., Güngör, T., Bayburtluoğlu, T. & Yaman, S. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemine ilişkin düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(2), 66-73.
  • Arat, T. & Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 14(1-2), 365-374.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A. & Gültekin Akduman, G. (2014). Öğrenme ve öğretme teknikleri. Ankara: Vize.
  • Bakioğlu, A. & Can, E. (2014). Uzaktan Eğitimde Kalite ve Akreditasyon, Ankara: Vize.
  • Balıkçıoğlu, N., Çınar Öz, D. & Işın, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Âşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği, Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Bayram, M, Peker, A.T, Aka, S.T. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Bodrova, E. & Leong, D. J. (2010). Zihnin araçları. Erken çocukluk eğitiminde Vygotsky yaklaşımı (3.Baskı). (Yay. Haz.: Haktanır, G.) Ankara: Anı Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demiray, U. (1999). Bir çağdaş eğitim modeli olarak uzaktan eğitim uygulaması. Jandarma Dergisi, 85, 46-52. Eren, A. & Kaya, M. D. (2017). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemine bakış açılarının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 35, 1-20. 357
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (3), 536-550.
  • Flores Maria Assunção & Swennen Anja (2020) The COVID-19 pandemic and its effects on teacher education, European Journal of Teacher Education, 43:4, 453-456
  • Genç, S.Z., Engin, G. ve Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 41, 134-158.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • İşeri, A. (2020). Covid-19 pandemi süreci uzaktan eğitim değerlendirmesi, Kırklareli Üniversitesi Basımevi.
  • Karadağ, E. & Çiftçi, Ş. Koza. & Gök, R. & Su, A. & Ergin-Kocatürk, H. & Çiftçi S. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Kapasiteleri, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, Sayfa: 8-22.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Okan, S. & Arapgirlioğlu, H. (2020). Uzaktan öğretim modelinin orta seviye keman öğrenimine etkisi. Milli Eğitim, 49(226), 205-232.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F. & Özkan İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre incelenmesi, Joiss Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6(2), 583-596
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Taşpınar, M. (2012). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri (5.baskı). Ankara: Elhan.
  • TÜBA. (2020). Türkiye bilimler akademisi covid-19 pandemi değerlendirme raporu (Ed.: M. Şeker, A. Özer, Z. Tosun, C. Korkut & M. Doğrul), Ankara: TÜBA Raporları no:34.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2020). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 180-205.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halime Nur Sezer 0000-0001-9239-9685

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezer, H. N. (2023). ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK ALGILARININ İNCELENMESİ. FSM Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 15-29.