Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2007, Cilt: 6 Sayı: 1, 89 - 94, 29.11.2007

Öz




Etik, birey davranışlarının, tutum ve değerlerinin
toplumsal açıdan doğru-yanlış, güzel-çirkin, iyi-kötü olarak
değerlendirilmesinde hangi ölçütlerin kullanıldığı ve bu ölçütlerin nasıl oluşturulduğu
konuları ile ilgilenir (Karslı, 2004:86). Teftiş ise,  bireye yaptığı çalışmalarla ilgili daha fazla
bilgi ve geribildirim sağlama ve bu geri dönütleri bulundukları kurum için en
etkili ve verimli şekilde kullanabilmelerine olanak sağlayan bir sü-reçtir.
Müfettişlerin teftiş sürecinde, görev ve
sorumluluklarını etik ilkelere uygun olarak yürütmesi günü-müzde gittikçe daha
fazla önem kazanmaktadır. 2521 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli
Eğitim Bakanlığı İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş
Yönergesinde ilköğretim müfettişlerinin mesleki ilkeleri belirlenmiştir. İlköğretim
Müfettişlerinin bu ilkeleri teftiş sürecinde etkili ve verimli kullana-bilmeleri,
onların etik anlayışları ve sorumluluklarına bağlıdır. Bu nedenle ilköğretim
müfettişlerinin etik an-layış ve sorumluluklarının incelenmesi anlamlı
bulunmuştur. Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev ya-pan öğretmenlerin
teftiş sürecinde etik ile ilgili görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini Tokat merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan
öğretmenler, örneklemini ise bu evren içerisinden gönüllülük esasıyla seçilen
194 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma tarama yöntemine göre desenlenmiş ve
verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan beşli likert tipi
“Teftiş Sürecinde Etiğe İlişkin Öğretmen Görüşleri” anket formu kullanılmıştır.
Elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama tek-nikleri kullanılarak
çözümlenmiştir. Ortalamaların yorumlanması sonucunda öğretmenlerin, rehberlik
ve tef-tiş sürecinde etik ilkelere uyma konusunda genel olarak müfettişlerin
yetersiz oldukları, buna karşılık öğret-menlerin etik’e ilişkin ilkelerin
belirlenmesi konusunda da olumlu bir bakış açısına sahip oldukları görülmek-tedir.
Bu nedenle rehberlik ve teftiş alanında mesleki etik ilkelerinin belirlenmesi
gerektiği ortaya çıkmakta-dır.




Kaynakça

  • 1. Anderson, C. (1997); “Values Based Manage-ment”, The Academy of Management Executive, Nov. No:11, V:4, pg. (25-46).
  • 2. Aydın, İ.(2006); Eğitim ve Öğretimde Etik, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 3. Aydın, İ. (2002); Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 4. Çelik., V.(1999); Eğitimsel Liderlik, Ankara: PEGEM Yayınları, s.(64-106).
  • 5. Demirtaş, Z., (2000); “Alan Dışından Gelen Sınıf Öğretmenlerinin Yetişmesinde İlköğretim Müfettişlerinin Rolü (Elazığ İli Örneği )”, Fırat Ün. Sos. Bil. Enst., Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • 6. Fry, S. T. (2000). Hemşirelik Uygulamalarında Etik, Çeviren; Beyhan Bağ, Erzurum.
  • 7. Karslı, M. D.(2004); Yönetsel Etkililik, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 8. Kılavuz, R (2002); “Yönetsel Etik ve Halkın Yönetsel Etik Oluşumuna Etkileri”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, Cilt: 26, No:2, s.(255-266).
  • 9. Mengüşoğlu, T. (2000); Felsefeye Giriş, 7. Ba-sım, Remzi Kitabevi.
  • 10. Parlatır, İ. ve Diğerleri (1998); Türk Dili Kuru-mu Türkçe Sözlük, 1. Cilt, Ankara.
  • 11. Taymaz, H. (1993) Teftiş, Kadıoğlu Matbaası, Ankara.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zülfü Demirtaş

Alpay Ersözlü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirtaş, Z., & Ersözlü, A. (2007). İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(1), 89-94.
AMA Demirtaş Z, Ersözlü A. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). Kasım 2007;6(1):89-94.
Chicago Demirtaş, Zülfü, ve Alpay Ersözlü. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6, sy. 1 (Kasım 2007): 89-94.
EndNote Demirtaş Z, Ersözlü A (01 Kasım 2007) İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6 1 89–94.
IEEE Z. Demirtaş ve A. Ersözlü, “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ)”, (DAD), c. 6, sy. 1, ss. 89–94, 2007.
ISNAD Demirtaş, Zülfü - Ersözlü, Alpay. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6/1 (Kasım 2007), 89-94.
JAMA Demirtaş Z, Ersözlü A. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). 2007;6:89–94.
MLA Demirtaş, Zülfü ve Alpay Ersözlü. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 1, 2007, ss. 89-94.
Vancouver Demirtaş Z, Ersözlü A. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ BAĞLAMINDA TEFTİŞ SÜRECİNDE ETİK (TOKAT İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). 2007;6(1):89-94.