Sosyal
ağlar; bilgi edinme, eğitim alma, içerik paylaşma, fikir beyan etme, eğlenme,
haberleşme, arkadaşlık ve ticari girişimlerde bulunma gibi bireysel ve kurumsal
iletişim ve etkileşime olanak sağlamaktadır. Bu ağlardaki ölçülebilir veriler
üzerinde veri madenciliği teknikleri uygulanarak örüntüler tanımlanabilmekte
akademik, ticari ve sosyolojik alanlarda kıymetli bilgiler elde
edilebilmektedir. Ağdaki eğilimler ve ilişkiler; iş zekası, bilgi keşfi, reklam
ve hizmetlerin özelleştirilmesi, suç tespitleri ve toplumsal hareketlerin
izlenmesinde kullanılmaktadır. Sosyal ağlarda kullanıcıların trafik
istatistikleri ve özellikleri yanı sıra etkinliklerine göre topluluklar tespit
edilebilmektedir. Ancak bunların doğru bir şekilde yapılabilmesi için kullanıcı
profillerinin etkinlik değerleri ortaya çıkarılmalıdır. Bu çalışmada; sosyal
ağlardan çekilen kullanıcı verileri anonimleştirilip, filtrelenmiş ve
sonrasında da çap (diameter), yoğunluk (density), karşılıklılık (reciprocity),
merkezililik (centralization), modülerlik (modularity) ve twit aktivitesi gibi
nitelikler tespit edilmiştir. Böylece “Profil Kalite Ölçekleme” metodu ile
kullanıcıların etkinlik değerleri derecelendirilmiş, gruplandırılmış ve etkin
profilleri tanımlanmıştır. Analiz sonucunda algoritmanın başarım oranı %92
olarak elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MBD |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 31 Sayı: 1 |