The phenomenon of transnational migration has a multidimensional appearance shaped by state policies as well as starting with an individual process. It is possible to say that the visibility of the political plans for the interests of the recipient state of the mass Turkish immigration, which started as a minority in France, has become clear since the Second World War. When the utilitarian policies implemented by the French government are considered, although it shows the positive side of migration mobility, the ethnic and cultural problems experienced afterwards reached dimensions that most countries do not take into account. The problems that occurred within the scope of migration mobility continued with the axis of the state’s interest policies, with orientations such as assimilation, integration, and multiculturalism. Migration mobility has also created a diaspora identity in the migrated society. It can be said that in the third generation of Turkish immigration, the appearance of diasporic identity has become more pronounced. In this study, the sociological and historical dimensions of the formation of the diaspora identity and the ongoing migration mobility caused by the increasing Turkish migration to France after the 1960s were approached theoretically.
Turkish diaspora in France diaspora identity. Minority status
Ulusötesi göç olgusu bireysel bir süreç ile başlamasının yanı sıra devlet politikaları ile biçimlenen çok boyutlu bir görünüme sahiptir. Fransa’ya azınlık konumu statüsüyle temellenen kitlesel Türk göçü alıcı devletin menfaatlerine yönelik politik planlamalarının görünürlüğü İkinci Dünya Savaşı’ndan itibaren netlik kazandığını söylemek mümkündür. Fransa hükûmetince uygulanan menfaatçi politikalar ele alındığında her ne kadar göç hareketliliğinin olumlu yönünü sergilese de devamında yaşanan etnik ve kültürel sorunlar çoğu ülkelerin hesaba katmadığı boyutlara ulaşmıştır. Göç hareketliliği kapsamında meydana gelen problemler yine devletin menfaat politikaları ekseni ile asimilasyon, entegrasyon, çokkültürcülük gibi yönelimlerle devam etmiştir. Göç hareketliliği aynı zamanda göç edilen toplumda bir diaspora kimliği yaratmıştır. Türk göçünün üçüncü kuşağında diasporik kimlik görünümü daha belirgin bir hal aldığı söylenebilmektedir. Bu çalışmada, Fransa’ya yönelik 1960’lı yıllar sonrası artan Türk göçünün meydana getirdiği diaspora kimliğinin oluşumu ve devam eden göç hareketliliğinin sosyolojik ve tarihsel boyutlarına teorik biçimde ele alınmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1 |