Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ KAPSAMINDA KADIN GİRİŞİMCİLERİN ROLÜ: AKÇAKOCA YUKARI MAHALLE PAZARI ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 217 - 226, 30.10.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1469085

Öz

Her geçen gün büyük bir öneme sahip olan gastronomi turizminde sürdürülebilirliğin devamlılığı için yöresel pazarlarda yer alan kadın girişimciler önemli bir faktör haline gelmektedir. Yöresel pazarlarda bulunan kadın girişimciler, ziyaretçileri bu yörelere çekerek destinasyonda yeni pazarların oluşmasına zemin hazırlamaktadırlar. Destinasyona gelen turistlere yöresel ürünleri tanıtmakta ve destinasyon bilinirliğine katkıda bulunmaktadırlar. Ayrıca yöresel gastronomik ürünlerin satışını gerçekleştirerek destinasyonda ekonomik hareketliliği canlandırmaktadırlar. Bu sayede destinasyonda yöresel gastronomik ürünlerin sürdürülebilirliği sağlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Akçakoca destinasyonunda yer alan kadın girişimcilerin yöresel pazarlarda sundukları ürünlerin ekonomik refahın oluşturulması ve sürdürülebilirliğin devam etmesindeki rolünü ortaya koymak ve destinasyonu ziyaret eden turistler üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışma verilerine, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görüşme tekniği ile ulaşılmıştır. Bu bağlamda Akçakoca Yukarı Mahalle pazarında bulunan yöresel yiyecek içecek üretimi ve yöresel ürün satışı ile ilgili olan kadın girişimciler ile görüşmeler yapılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda pazarda faaliyet gösteren kadın girişimcilerin butik işletmeler olduğu, işletmelerinde yöresel ve doğal ürün kullandığı tespit edilmiştir. Ayrıca pazar sayesinde ekonomik kalkınma sağlanmış ve Yukarı Mahalle pazarı kooperatifinin kurulması ile birlikte pazarın daha da büyümesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte yöresel ürünler gelecek nesillere verimli ve etkin bir şekilde ulaşma fırsatı bulmaktadır.

Kaynakça

  • Akdağ, G. ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 5/Special issue 2, 301-309.
  • Akdağ, G., Özata, E., Sormaz, Ü.ve Çetinöz, B.C. (2016). Sürdürülebilir gastronomi turizmi için yeni bir alternatif: surf&turf. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4 (1): 270- 281.
  • Akgül Özdemir S. (2020). Turizmde toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadınların güçlendirilmesi ile mutluluk endeksi arasındaki ilişki. Turizm ve Araştırma Dergisi. 9(2):160-178.
  • Aslan, Z., Güneren, E. ve Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: Nevşehir örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (4), 3-13.
  • Başaran, H. & Irmak, E. (2022). Devrek’te yerel ürün üretimi ve yerelde kadın girişimciliğinde kooperatiflerin yeri. Ahi Evran Akademi , 3 (1) , 19-31 .
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2019). Kırsal turizmde kadın girişimciliği: Edirne örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(2), 82–90.
  • Brink, P. J. (1991). Issues of reliability and validity. In J. M. Morse (Ed.), Qualitative nursing research: A contemporary dialogue (pp. 164-186). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Cejudo, A., Patterson, I. ve Leeson, G.W. (2019). Senio foodies: a developing niche market in gastronomic tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science. 16: 100152
  • Dağlı, Z. (2018). Sürdürülebilir turizmin gelişimine yönelik yerel halkın tutumlarını incelemeye ilişkin bir araştırma: Akçakoca destinasyonu. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3) , 603-619.
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. ve Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-283477/akcakoca- yukari- mahalle-yoresel-pazari.html (10.05.2021).
  • Fidan F. ve Nam D, (2012), Kırsal turizmde yeni dinamikler: kadın girişimciliği Taraklı örneği, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (23): 51-57.
  • Gillespie, C. ve J. A. Cousins (2001), European Gastronomy into the 21st Century, Routledge. Işıldar, P. (2016). Sürdürülebilirlik ve Gastronomi, içinde H. Kurgun, ve D. B. Özşeker (ed.) Gastronomi ve Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazançoğlu, İ. ve Dirsehan, T. (2016). Sosyal inovasyon ile sakin şehirlerarasındaki ilişkinin sosyal girişimciler açısından incelenmesi. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, Özel sayı, 135-161.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yayım ve Teknikleri. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lang, M., Stanton, J., & Qu, Y., (2014). Consumers’ evolving definition and axpectations for local foods. British Food Journal, 116 (11), 1808-1820.
  • McKrecher, B. (2008). The implicit effect of distance on tourist behavior: a comparison of short and long haul pleasure tourists to Hong Kong. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(4), 367-381.
  • Mesci, Z. , Mesci, M., Karagöz, A. ve Özgenç, C. (2018). Kadın girişimcilerin bölgesel kalkınmada rolü: Akçakoca ilçesi örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (39) , 387-412.
  • Özen, İ. A., Karadeniz, G. ve Zaro, E., (2022). Kadın girişimci restoranlar ve turist t ercihlerinin belirlenmesi: Kapadokya örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(3), 2314-2326.
  • Rand, G. D. ve Heath, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
  • Scarpato, R. (2002). Sustainable gastronomy as a tourist products. A. Hjalager ve G. Richards (ed.) Tourism and Gastronomy içinde (ss.51-70). London and NewYork: Routledge.
  • Serinikli, N. (2019). Kırsal alandaki mikro kadın girişimcilerin kooperatifleşmeye karşı tutumları: Agro-Turizm Kadın Kooperatifleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14 (1) , 45-57.
  • Swarbrooke, J. (1999), Sustainable Tourism Management, UK: CABI Publishing.
  • Şimşek, A. ve Yıldız, S. (2020). Türklere özgü içkilerin gastronomi turizmi açısından incelenmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 684- 699.
  • Tamer, M. ve Alaeddinoğlu, F. (2022). Cittaslow hareketinde kadın girişimciler: Seferihisar örneği. Coğrafi Bilimler Dergisi, 20(2), 500-527.
  • Yılmaz, İ ve Akay, E. (2020). Gastronomi Sektöründe Kadınların Durumunu Değerlendirilmesi. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(2), 81–86.
  • Yurtseven, H. R. (2011). Sustainable gastronomic tourism in Gökçeada (Imbros): Localand authentic perspectives, International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 17-26.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin destinasyon seçiminde yöresel yemeklerin rolü: İzmir yarımadası’nı ziyaret eden turistlerin görüşleri üzerine bir araştırma, Journal of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.
  • Zengin B. ve Şeyhanlıoğlu H. (2019). Destinasyon pazarlamasının yerel kalkınmaya etkileri: Şanlıurfa örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2977- 2992.

THE ROLE OF FEMALE ENTREPRENEURS WITHIN THE SCOPE OF SUSTAINABLE GASTRONOMY: THE CASE OF AKCAKOCA UPPER NEIGHBORHOOD MARKET

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 217 - 226, 30.10.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1469085

Öz

Each last day big One importance owner the one which.gastronomy in tourism of sustainability continuity for regional in the markets place area Woman entrepreneurs important One factor into is coming. Women entrepreneurs in local markets attract visitors to these regions, laying the groundwork for the formation of new markets in the destination . Tourists arriving at the destination They promote local products and contribute to destination awareness. Moreover economic mobility in the destination by selling local gastronomic products they are enlivening. This thereby at the destination regional gastronomic of products sustainability is achieved. The aim of this study is to determine the location of Akçakoca destination . women entrepreneurs creation of economic welfare of the products they offer in local markets and to reveal its role in the continuation of sustainability and determine its impact on tourists. Study data, qualitative research methods reached by the interview technique. In this context, Akçakoca Yukarı Mahalle market women entrepreneurs who are involved in local food and beverage production and sales of local products. with talks has been made. collected data descriptive analysis by the method analysis has been done. As a result of the study, women entrepreneurs operating in the market are boutique businesses, It has been determined that local and natural products are used in their enterprises. Also, thanks to the market economic development has been achieved and with the establishment of the Yukarı Mahalle market cooperative market is aimed to grow further. However, local products are passed on to future generations. productive And effective One way to reach opportunity finds.

Kaynakça

  • Akdağ, G. ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme, Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 5/Special issue 2, 301-309.
  • Akdağ, G., Özata, E., Sormaz, Ü.ve Çetinöz, B.C. (2016). Sürdürülebilir gastronomi turizmi için yeni bir alternatif: surf&turf. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 4 (1): 270- 281.
  • Akgül Özdemir S. (2020). Turizmde toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadınların güçlendirilmesi ile mutluluk endeksi arasındaki ilişki. Turizm ve Araştırma Dergisi. 9(2):160-178.
  • Aslan, Z., Güneren, E. ve Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: Nevşehir örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (4), 3-13.
  • Başaran, H. & Irmak, E. (2022). Devrek’te yerel ürün üretimi ve yerelde kadın girişimciliğinde kooperatiflerin yeri. Ahi Evran Akademi , 3 (1) , 19-31 .
  • Boyacıoğlu, E. Z. (2019). Kırsal turizmde kadın girişimciliği: Edirne örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(2), 82–90.
  • Brink, P. J. (1991). Issues of reliability and validity. In J. M. Morse (Ed.), Qualitative nursing research: A contemporary dialogue (pp. 164-186). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Cejudo, A., Patterson, I. ve Leeson, G.W. (2019). Senio foodies: a developing niche market in gastronomic tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science. 16: 100152
  • Dağlı, Z. (2018). Sürdürülebilir turizmin gelişimine yönelik yerel halkın tutumlarını incelemeye ilişkin bir araştırma: Akçakoca destinasyonu. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3) , 603-619.
  • Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. ve Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Düzce İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, https://duzce.ktb.gov.tr/TR-283477/akcakoca- yukari- mahalle-yoresel-pazari.html (10.05.2021).
  • Fidan F. ve Nam D, (2012), Kırsal turizmde yeni dinamikler: kadın girişimciliği Taraklı örneği, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (23): 51-57.
  • Gillespie, C. ve J. A. Cousins (2001), European Gastronomy into the 21st Century, Routledge. Işıldar, P. (2016). Sürdürülebilirlik ve Gastronomi, içinde H. Kurgun, ve D. B. Özşeker (ed.) Gastronomi ve Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazançoğlu, İ. ve Dirsehan, T. (2016). Sosyal inovasyon ile sakin şehirlerarasındaki ilişkinin sosyal girişimciler açısından incelenmesi. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, Özel sayı, 135-161.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yayım ve Teknikleri. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lang, M., Stanton, J., & Qu, Y., (2014). Consumers’ evolving definition and axpectations for local foods. British Food Journal, 116 (11), 1808-1820.
  • McKrecher, B. (2008). The implicit effect of distance on tourist behavior: a comparison of short and long haul pleasure tourists to Hong Kong. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(4), 367-381.
  • Mesci, Z. , Mesci, M., Karagöz, A. ve Özgenç, C. (2018). Kadın girişimcilerin bölgesel kalkınmada rolü: Akçakoca ilçesi örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (39) , 387-412.
  • Özen, İ. A., Karadeniz, G. ve Zaro, E., (2022). Kadın girişimci restoranlar ve turist t ercihlerinin belirlenmesi: Kapadokya örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(3), 2314-2326.
  • Rand, G. D. ve Heath, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
  • Scarpato, R. (2002). Sustainable gastronomy as a tourist products. A. Hjalager ve G. Richards (ed.) Tourism and Gastronomy içinde (ss.51-70). London and NewYork: Routledge.
  • Serinikli, N. (2019). Kırsal alandaki mikro kadın girişimcilerin kooperatifleşmeye karşı tutumları: Agro-Turizm Kadın Kooperatifleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14 (1) , 45-57.
  • Swarbrooke, J. (1999), Sustainable Tourism Management, UK: CABI Publishing.
  • Şimşek, A. ve Yıldız, S. (2020). Türklere özgü içkilerin gastronomi turizmi açısından incelenmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 684- 699.
  • Tamer, M. ve Alaeddinoğlu, F. (2022). Cittaslow hareketinde kadın girişimciler: Seferihisar örneği. Coğrafi Bilimler Dergisi, 20(2), 500-527.
  • Yılmaz, İ ve Akay, E. (2020). Gastronomi Sektöründe Kadınların Durumunu Değerlendirilmesi. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(2), 81–86.
  • Yurtseven, H. R. (2011). Sustainable gastronomic tourism in Gökçeada (Imbros): Localand authentic perspectives, International Journal of Humanities and Social Science, 1(18), 17-26.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin destinasyon seçiminde yöresel yemeklerin rolü: İzmir yarımadası’nı ziyaret eden turistlerin görüşleri üzerine bir araştırma, Journal of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.
  • Zengin B. ve Şeyhanlıoğlu H. (2019). Destinasyon pazarlamasının yerel kalkınmaya etkileri: Şanlıurfa örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2977- 2992.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi Turizmi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atıf Akkil 0000-0002-6705-4965

Emine Kale 0000-0002-0906-0590

Sercan Kadam 0000-0001-9427-5854

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2024
Kabul Tarihi 28 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkil, A., Kale, E., & Kadam, S. (2024). SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ KAPSAMINDA KADIN GİRİŞİMCİLERİN ROLÜ: AKÇAKOCA YUKARI MAHALLE PAZARI ÖRNEĞİ. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 8(2), 217-226. https://doi.org/10.32958/gastoria.1469085