Yeme davranışları ekonomik ve sosyal açıdan olduğu kadar tüketim pratikleri perspektifinden de değerlendirilmektedir. Sosyal açıdan tüketilen yiyeceklerin içerdiği anlam çoğu zaman tüketiciler tarafından karın doyurma işlevinden çok daha fazlasını, güç, sembol, kimlik ve statü gibi unsurları ihtiva etmektedir. Çağdaş tabirle, "ne yersen osun" ifadesi, yeme alışkanlıklarının ve tercih edilen yiyeceklerin bireylerin bir tezahürü olduğu fikrini ifade eder. Max Weber’in sosyolojik yaklaşımından Thorstein Veblen’in Aylak Sınıfın Teorisi’ne, Bourdieu’nun tabakalaşma kuramından AntiBourdieu’cu hareket olarak da adlandırılan kültürel hepçillik kuramlarına kadar yemek yeme, tüketilen gıdalar farklı hipotezlerle ortaya konulmuş ve açıklanmıştır. Bu çalışmanın amacı bu kuramlar içerisinde yer alan Veblen’in gösterişçi tüketimi pespektifinden yiyeceklerin içerisinde bulunduğu mevcut durumun ortaya konulmasıdır. Gösterişçi tüketim sosyal medya platformlarında paylaşılan yemek fotoğraflarından dışarıda yemek yemeye ve tercih edilen restoran türlerine kadar pek çok alana yansımıştır.
Eating habits are assessed according to eating habits as well as economic and social aspects. The meaning of socially consumed food often goes beyond the function of filling the stomach for the consumer and includes elements of power, symbolism, identity and status. In contemporary parlance, the expression "you are what you eat" expresses the idea that eating habits and preferred foods are a manifestation of the individual. From Max Weber's sociological approach to Thorstein Veblen's theory of the leisure class, from Bourdieu's theory of stratification to the theories of cultural omnivorism, also known as the anti-Bourdieu movement, different hypotheses have been put forward to explain eating and the foods consumed. The purpose of this study is to reveal the current situation of food from the perspective of Veblen's conspicuous consumption, which is included in these theories. Conspicuous consumption is reflected in many areas, from food photos shared on social media platforms to eating out and the types of restaurants preferred.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mutfak Kültürü, Yemek ve Küreselleşme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.