Financial literacy is a concept related to individuals' ability to make correct decisions in the face of varying financial situations and economic variables. While it is accepted as an important factor in achieving prosperity as a result of rational management of income, expenditure, debt and savings of individuals, it also contributes to social prosperity due to the impact of individual savings on the country's economy. In this respect, financial literacy, which has been tried to be measured and developed by countries for many years, is involved in area of interest of various organizations such as OECD in the international area. Determining the level of financial literacy and understanding the factors affecting it has been a subject of interest in the literature for a long time. This study focuses on determining the financial literacy levels for a sample of 400 people living in the province of Osmaniye. Based on the correct and incorrect answers given to the first six questions of the questionnaire form applied to the participants, the participants were assigned to clusters according to their financial levels. In order to assign the participants to the clusters, the k-means method, one of the non-hierarchical clustering methods, was applied in the R Studio environment. As a result of the cluster analysis, the differentiation status of the individuals assigned to three clusters in terms of demographic and socioeconomic variables was analyzed through Pearson chi-square analysis. In addition, it was examined whether there is a significant difference between individuals' level of financial literacy and their state of debtor and savings behavior. According to the results of the analysis, a significant difference was found in all demographic and socioeconomic variables except occupational status and ownership of the house. Additionally, it is possible to say that individuals differ in terms of borrowing status and saving behavior according to their financial literacy.
Finansal okuryazarlık, bireylerin değişkenlik gösteren finansal durumlar ve ekonomik değişkenler karşısında doğru kararlar alabilecek yetkinliğe sahip olmaları olarak açıklanan bir kavramdır. Bireylerin gelir, gider, borç ve tasarruflarını akılcı şekilde yönetmesinin bir sonucu olarak refaha ulaşmalarında önemli bir etken olarak kabul edilirken bireysel tasarrufların ülke ekonomisini etkilemesi nedeniyle toplumsal refaha da katkı sağlamaktadır. Bu yönüyle ülkeler tarafından uzun yıllardır ölçülmeye ve geliştirilmeye çalışılan finansal okuryazarlık, uluslararası alanda OECD gibi çeşitli örgütlerinde çalışma alanlarında yer almaktadır. Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve etkileyen faktörlerin anlaşılması konusu uzun zamandır literatürün ilgisini çeken bir konudur. Bu çalışmada da Osmaniye ilinde yaşayan 400 kişilik bir örneklem için finansal okuryazarlık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Katılımcılara uygulanan anket formunun ilk altı sorusuna verilen yanıtların doğru ve yanlış olmasına dayanarak katılımcılar finansal bilgi düzeylerine göre kümelere atanmışlardır. Kümeleme analizi için R Studio ortamında hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemlerinden k-means yöntemi uygulanmıştır. Kümeleme analizi sonucunda üç kümeye atanan bireylerin demografik ve sosyoekonomik değişkenleri açısından farklılaşma durumları Pearson ki-kare analizi aracılığıyla incelenmiştir. Bununla birlikte bireylerin finansal okuryazarlık düzeylerine göre borçlanma durumları ve tasarruf davranışlarının anlamlı bir farklılık taşıyıp taşımadığı incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre mesleki durum ve yaşanılan evin sahipliği dışındaki tüm demografik ve sosyoekonomik değişkenlere göre bireylerin finansal okuryazarlık düzeylerinde anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Benzer şekilde finansal okuryazarlık durumuna göre bireylerin borçlanma durumu ve tasarruf davranışları konusunda farklılaştığını söylemek mümkündür.
Finansal okuryazarlık Borçlanma Davranışı Tasarruf Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |