Bu araştırmanın amacı, çeşitli spor branşında görev yapan ve farklı antrenörlük kademe yeterliliğine sahip antrenörlerin ahlaki ve kültürel değerlerinin sporcular üzerinde etkisini araştırmaktır. Araştırma nitel olarak bir araştırma olarak tasarlanmış olup, görüşme yöntemi ile gerçekleşmiştir. Araştırma grubunu olasılıksız örnekleme stratejilerinden biri olan, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen 30 antrenör oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır. Araştırmada veriler içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda antrenörlerin ahlaki ve kültürel değerlerinin sporcular üzerinde; kişilik ve karakter gelişimini sağlama, disiplin bilincini kazandırma, özgüven duygusunu oluşturma ve gelişimini sağlama, liderlik vasfını kazandırma, idol bir kişilik yapısına ulaşmayı sağlama (Tema 1: Kişisel Değer Gelişimi), ahlaki ve kültürel değer gelişimini sağlama, dürüstlük değerini içselleştirme, saygı değerini oluşturma ve geliştirme, kurallara uyma davranışının önemsenmesine yardımcı olma, sorumluluk bilincini kazandırma, teslimiyet duygusunu yaşatma (Tema 2: Ahlaki ve Kültürel Değer Gelişimi), bireylerarası iletişimi geliştirme, olumsuz tutumları olumluya çevirme, empatik düşünme becerisi kazandırma (Tema 3: Sosyal Gelişim), davranışsal tepkilerin taklit edilmesine neden olma, kıyafet seçimi tercihini belirleme (Tema 4: Rol Model Etkisi), antrenörlerin ahlaki ve kültürel değerleri önemsememesi, hırçın ve şiddet eğilimine sahip sporcuların yetişmesine neden olma, ahlaki ve kültürel değerlerden uzaklaştırma (Tema 5: Eleştirel Bakış) biçiminde etkilere sahip olduğu, ayrıca araştırmaya katılan antrenörlerin de değerler konusunda olumsuz durumlar oluşmaması adına; antrenörlerin mesleki etik ve kültürel değerleri içselleştirmeleri ve değerlerin maddi kazançlar gibi önemli algılanması (Tema 6: Öneri) biçiminde öneride bulundukları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.