Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spora Bağlılık İle Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2023, , 131 - 146, 25.06.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1281238

Öz

Çalışmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora bağlılıkları ile bilinçli farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya, 279 üniversite öğrencisi (191 erkek, 88 kadın) katılım göstermiştir. Çalışmada spora bağlılık ölçeği ile bilinçli farkındalık ölçeği kullanılmıştır. Çalışma kapsamında analizi yapılan 279 veri, ders döneminde ve online form yardımı ile toplanmıştır. Çalışmada parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; farklı yaş kategorilerinde yer alan öğrenciler arasında spora bağlılık bağlamında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin spora bağlılık ölçeği genel ortalama puanları ile bilinçli farkındalık ölçeği genel ortalama puanları arasında pozitif yönde, kuvvetli ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda bilinçli farkındalığın artması veya yükselmesi, spora bağlılığın da artacağı veya yükseleceği anlamına gelmektedir. Yapılan analizler iki ölçekten toplanan verilerin yüksek güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Albay F, Çebi Aİ, Gül V. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 91-98.
  • Álvarez MS, Balaguer I, Castillo I, Duda, JL. (2009). Coach autonomy support and quality of the sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement Scale (uwes) for The Sports environment sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148.
  • Aydın C. (2019). Dindarlık ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47, 241-26.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Aykora AF, Dinçer U. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin spora bağlılık düzeyleri ve akademik başarılarının incelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing, 5(1), 1-8.
  • Azak A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
  • Azize Ş. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 151-176.
  • Brown KW, Ryan RM. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822.
  • Demir V. (2014). Bilinçli farkındalık temelli hazırlanan eğitim programının bireylerin depresyon ve stres düzeyleri üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Guillen F. Martinez Alvarado, J.R. (2014). The sport engagement scale: An adaptation of the utrecht work engagement scale (UWES) for the Sports Environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Gülen Ö, Madak E, Kumartaşlı M, Sönmez, H.O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Güler K., Usluca, M. (2021). Yetişkin bireylerde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 372-383.
  • Güney G, Uzun M, İmamoğlu O. (2021). Spora bağımlılığın değişik faktörlere göre araştırılması. VI. International European Conference on Social Sciences. June 4-6, 2021 Kyiv, UKRAINE.
  • Kayhan R, Bardakçı S, Caz Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Lonsdale C, Hodge K, Raedeke TD. (2007). Athlete engagement: A qualitative investigation of relevance and dimensions. International Journal of Sport Psychology, 451-70.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Lonsdale C, Hodge, K, Jackson SA. (2007). Athlete engagement: II development and ınitial validation of the athlete engagement questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38, 471-492.
  • Mercan M. (2006). Öğretmenlerde örgütsel bağlılık örgütsel yabancılaşma ve örgütsel vatandaşlık. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Öksüz Y, Yiğit Ş. (2020). Öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık ile mesleki doyum düzeyleri ilişkisi. TÜBAD, 5(1); 38-49.
  • Özgün, A., Türkmen, M.U., Ayhan, B. (2021). Sporcuların covid-19’a yakalanma kaygısı ve spora bağlılık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 7(1), 2458-9373.
  • Peker Akman T, Demir M. (2021). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalıkları ile bilişsel esneklikleri arasındaki ilişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 5(9), 11-20.
  • Siyahtaş A, Tükenmez A, Avcı S, Yalçınkaya B, Çavuşoğlu SB. (2020). Bireysel ve takım sporu yapan sporcuların spor bağlılık düzeylerinin incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1310-1317.
  • Şimşek, N. (2014). Farkındalık bilinci. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: endüstriyel futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114.
  • Thienot, E., Jackson, B., Dimmock, J., Grove, J.R., Bernier, M., Fournier, J.F. (2014). Development and preliminary validation of the mindfulness inventory for sport. Psychology of Sport and Exercise, 15(1), 72-80.
  • Tingaz, E.O. (2020). Sporcu bilinçli farkındalık (mindfulness) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.
  • Toprak, Z., Çetiner Bacak, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin duygu düzenleme becerileri ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 306-317.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Uluç, E.A., Akçakoyun, F. (2021). Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolü: Çanakkale ili örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 424-437.
  • Wann, L.D. (1997). Sport psychology. Upper Saddle River: Prentice Hall, Inc.
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen adaylarının psikolojik iyi oluş düzeylerinde bilinçli farkındalık ve affetmenin yordayıcı rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36.

Examining The Relationship Between Sport Engagement and Mindfulness Inventory for Sport: An Application on The Faculty of Sports Sciences

Yıl 2023, , 131 - 146, 25.06.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1281238

Öz

The aim of the study is to examine the relationship between sports science faculty students' commitment to sports and their conscious awareness. For this purpose, 279 university students (191 men, 88 women) participated in the study. In the study, the scale of commitment to sports and mindfulness scale were used. 279 data analyzed within the scope of the study were collected during the course period and with the help of online forms. Parametric tests were used in the study. As a result of the research; Significant differences were found in terms of commitment to sports among students in different age categories. It has been determined that there is a positive, strong and statistically significant relationship between the general average scores of the sports commitment scale and the mindfulness scale general average scores of the students of the faculty of sports sciences participating in the research. In this context, an increase or increase in conscious awareness means that commitment to sports will increase or increase. The analyzes showed that the data collected from the two scales had high reliability.

Kaynakça

  • Albay F, Çebi Aİ, Gül V. (2022). Spora bağlılığın üniversite öğrencilerinde etkileri. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 91-98.
  • Álvarez MS, Balaguer I, Castillo I, Duda, JL. (2009). Coach autonomy support and quality of the sport engagement scale: an adaptation of the utrecht work engagement Scale (uwes) for The Sports environment sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148.
  • Aydın C. (2019). Dindarlık ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47, 241-26.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Aykora AF, Dinçer U. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin spora bağlılık düzeyleri ve akademik başarılarının incelenmesi. International Journal of Mountaineering and Climbing, 5(1), 1-8.
  • Azak A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
  • Azize Ş. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 151-176.
  • Brown KW, Ryan RM. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822.
  • Demir V. (2014). Bilinçli farkındalık temelli hazırlanan eğitim programının bireylerin depresyon ve stres düzeyleri üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Guillen F. Martinez Alvarado, J.R. (2014). The sport engagement scale: An adaptation of the utrecht work engagement scale (UWES) for the Sports Environment. Universitas Psychologica, 13(3), 975-984.
  • Gülen Ö, Madak E, Kumartaşlı M, Sönmez, H.O. (2021). Taekwondo sporcularının spora bağlılık düzeylerinin milli sporculuk durumları ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sport, 10(3), 1-17.
  • Güler K., Usluca, M. (2021). Yetişkin bireylerde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 372-383.
  • Güney G, Uzun M, İmamoğlu O. (2021). Spora bağımlılığın değişik faktörlere göre araştırılması. VI. International European Conference on Social Sciences. June 4-6, 2021 Kyiv, UKRAINE.
  • Kayhan R, Bardakçı S, Caz Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Lonsdale C, Hodge K, Raedeke TD. (2007). Athlete engagement: A qualitative investigation of relevance and dimensions. International Journal of Sport Psychology, 451-70.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Lonsdale C, Hodge, K, Jackson SA. (2007). Athlete engagement: II development and ınitial validation of the athlete engagement questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38, 471-492.
  • Mercan M. (2006). Öğretmenlerde örgütsel bağlılık örgütsel yabancılaşma ve örgütsel vatandaşlık. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Öksüz Y, Yiğit Ş. (2020). Öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık ile mesleki doyum düzeyleri ilişkisi. TÜBAD, 5(1); 38-49.
  • Özgün, A., Türkmen, M.U., Ayhan, B. (2021). Sporcuların covid-19’a yakalanma kaygısı ve spora bağlılık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 7(1), 2458-9373.
  • Peker Akman T, Demir M. (2021). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalıkları ile bilişsel esneklikleri arasındaki ilişki. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 5(9), 11-20.
  • Siyahtaş A, Tükenmez A, Avcı S, Yalçınkaya B, Çavuşoğlu SB. (2020). Bireysel ve takım sporu yapan sporcuların spor bağlılık düzeylerinin incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34), 1310-1317.
  • Şimşek, N. (2014). Farkındalık bilinci. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol değil iş: endüstriyel futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 89-114.
  • Thienot, E., Jackson, B., Dimmock, J., Grove, J.R., Bernier, M., Fournier, J.F. (2014). Development and preliminary validation of the mindfulness inventory for sport. Psychology of Sport and Exercise, 15(1), 72-80.
  • Tingaz, E.O. (2020). Sporcu bilinçli farkındalık (mindfulness) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 71-80.
  • Toprak, Z., Çetiner Bacak, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin duygu düzenleme becerileri ile bilinçli farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 306-317.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • Caz Ç, Bardakçı S. (2023). Spora Bağlılık ile Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146.
  • Uluç, E.A., Akçakoyun, F. (2021). Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolü: Çanakkale ili örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 424-437.
  • Wann, L.D. (1997). Sport psychology. Upper Saddle River: Prentice Hall, Inc.
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen adaylarının psikolojik iyi oluş düzeylerinde bilinçli farkındalık ve affetmenin yordayıcı rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Çağdaş Caz 0000-0003-0262-6114

Sait Bardakçı 0000-0003-3720-5029

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Caz, Ç., & Bardakçı, S. (2023). Spora Bağlılık İle Bilinçli Farkındalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Spor Bilimleri Fakültesi Üzerine Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 131-146. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1281238

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.