Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Fiziksel Saygı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2018, , 94 - 108, 28.12.2018
https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908

Öz

Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin liderlik
yönelim düzeylerini belirlemek ve liderlik yönelimleri ile fiziksel saygı arasındaki
ilişki düzeyini ortaya koymaktır.
Çalışmanın örneklemini kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiş 102 kadın,
227 erkek olmak üzere Manisa Celal Bayar Üniversitesi Spor Bilimleri
Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 329 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak kişisel bilgi formu;
Mendelson, Mendelson ve White (2001) tarafından geliştirilen, Confalonieri
ve ark. (2008) tarafından kısa formu oluşturulan ve Karaçam (2016) tarafından
Türkçe uyarlaması yapılan “
Fiziksel
Saygı Ölçeği” ile Bolman&Deal (1990) tarafından geliştirilen, Türkçe
uyarlaması ile geçerlik-güvenirliği Dereli (2003)’nın yaptığı “Liderlik Yönelim
Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada verilerin normal dağılım gösterip
göstermediği basıklık ve çarpıklık katsayılarına göre belirlenmiştir. Verilerin
analizinde, bağımsız grup t-Testi ve MANOVA kullanılmıştır. Fiziksel saygı ile
liderlik yönelimleri arasındaki ilişkiyi ölçmek için ise Pearson Korelasyon
analizi yapılmıştır. Çalışmada hata payı α=.05 olarak alınmıştır.
Araştırmada
l
iderlik
yönelimleri ölçeği alt boyutları üzerinde yapılan analiz sonuçlarına göre, cinsiyet
ve öğrenim gördükleri bölüm değişkenleri açısından anlamlı bir fark
göstermemektedir. Sınıf değişkenine göre ve lisanslı sporcu olup olmama
durumuna göre katılımcıların Liderlik Yönelimleri ölçeğinin alt boyutları
bakımından anlamlı farklılık gösterdiği ortaya konulmuştur.
Öğrencilerin fiziksel saygı düzeyleri ile
liderlik yönelimleri arasında ise bir ilişki bulunamamıştır. 

Kaynakça

  • Adams G. Turner H. & Bucks R. (2005). The experience of body dissatisfaction in men. Body Image, 2(3), 271-283.
  • Alemdağ S. (2013). Öğretmen Adaylarında Fiziksel Aktiviteye Katılım Sosyal Görünüş Kaygısı ve Sosyal Öz-Yeterlik İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Alpullu A. Tatar G. (2010). İstanbul Gençlik Spor İl Müdürlüğü Çalışanlarının Toplam Kalite ve Liderlik Anlayışlarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13-20.
  • Arslan H. Uslu B. (2014). Öğretmen Adaylarının Liderlik Yönelimlerinin İncelenmesi. E-Journal of Educational Research, 5: 42-60.
  • Atar E. Özberk O. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Davranışları. Spormetre Dergisi, 7:51-59
  • Aydın R. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında eğitim gören bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan öğrencilerin liderlik özelliklerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Biçer T. (2005). Liderlik ve Ötesi, Kobi Efor Dergisi, sayı: 67, İstanbul.
  • Can S. Pepe K. (2003). Öğretmen Adaylarında Liderlik Davranışlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı, 10-11 Ekim, Ankara.
  • Cohen Z.P.(2014). Fiziksel ve Sözel Şiddet Davranışı İle Öfke Düzeyi ve Dürtüsellik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans, İstanbul Üniversitesi, Adli Tıp Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, Jonh. W. (2014). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Enhanced Pearson E-Text With Loose-Leaf Version-- Access Card Package. Pearson Education, Inc.
  • Çar B. (2013). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dereli M. (2003). A Survey Research of Leadership Styles of Elementary School Principlas/İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Durukan E. (2003). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu I. Ve IV. Sınıf Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Efekan. H. (2007). Kara Harp Okulu Olimpik Spor Branşlarında Yapılan Bireysel Sporlar ile Takım Sporlarının Harbiyeli’lerin Liderlik Özelliklerine Sağladığı Etkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erçetin Ş. (2000). Lider Sarmalında Vizyon, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Güngör N.B. (2016). Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hayri Y. (2010). İlköğretim Okulu Yöneticilerini Liderlik Yönelimleri ve Mesleki Etik Algıları Arasındaki İlişkiler: İlköğretim Öğretmenleri Örnekleminde İlişkisel Bir Çalışma, Yüksek Lisans, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaçam A, Adıgüzel N. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 62-74.
  • Karaçam, A. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Başarı Algılarında Yordayıcı Olarak Akademik İyimserlik, Psikolojik İyi Oluş ve Fiziksel Saygı. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç M. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Görünüş Kaygıları İle Benlik Saygıları ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kurudirek MA. (2011). Spor Yöneticiliği İle Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Seviyelerinin Liderlik Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdenk, S. (2015). Bireysel ve Takım Sporuyla Uğraşan Sporcular İle Spor Yapmayan Bireylerin Duygusal Zekâ ve Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmutlu İ. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Liderlik Ve Yaratıcılık Özelliklerinin Karşılaştırılması (Gazi Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk Karakaş E. (2017), Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Öz Güven Davranışlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Pehlivan M. (2015). Yetişkin Bireylerde Kendine Saygı Ve Duygu Durumunun Antropometrik Ölçümler Ve Beslenme Durumu İle İlişkisi, Yüksek lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pehlivan, Z. (2010). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Benlik Algıları Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Analizi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156).
  • Semiz H. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde sporun liderlik üzerine etkisi (Hendek örneği). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Sezgin F. & Erdoğan O. (2015). Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 7-19.
  • Şişman M. (2002). Öğretim Liderliği. Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Tabachnick, Barbara. G., & Fıdell, Linda. S. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. Çev. Ed. M. Baloğlu, Ankara: Nobel Yayınevi
  • Turan S. Ebiçoğlu N. (2002). Okul Müdürlerinin Liderlik Özelliklerinin Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Ankara 8(31), 444-458.
  • Yüceant M. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray, 9-29.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Recep Cengiz 0000-0003-4097-2237

Sevim Güllü 0000-0002-8027-8891

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Cengiz, R., & Güllü, S. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Fiziksel Saygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108. https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908

Cited By








ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.