Kısa Bildiri
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporcularda Olumlu Düşünme Beceri Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 598 - 613, 14.12.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.817059

Öz

Bu araştırmada; spor bilimler fakültesinde ve spor liselerinde okuyan sporcuların olumlu düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma tarama modelinde bir çalışmadır. Farklı değişkenler arasında karşılaştırmalarda incelendiği için karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeli özelliklerini de bulundurmaktadır. Örneklem grubunu 2019-2020 döneminde Isparta, Kütahya, Antalya ve Afyon da farklı üniversite spor bilimler fakültesinde ve spor liselerinde okuyan ve en az 5 yıl spor yapan 110’u kadın, 316’i erkek olmak üzere toplam 426 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılara ölçek hakkında detaylı bilgiler verilmiştir. Veriler elektronik ortamda hazırlanıp katılımcılara e posta ile olarak gönderilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Olumlu Düşünme Becerileri Ölçeği 8 maddelik tek boyutlu bir ölçek kullanılmıştır. Ölçek 4’lü derecelendirmeye sahiptir. Ölçeğin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Akın, Uysal ve Akın (2015) tarafından yapılmıştır. Verilerin normal dağılımı çarpıklık ve basıklık testiyle belirlenmiş, verilerin normal dağılım göstermeleri nedeniyle parametrik testler uygulanmıştır. Sporcuların olumlu düşünme beceri düzeylerini belirlemek için tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak belirlenmiştir.
Yapılan analiz sonucu elde edilen bulgulara göre; sporcuların olumlu düşünme beceri düzeyleri ile cinsiyet arasında yapılan karşılaştırmada anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Sporcuların olumlu düşünme beceri düzeyleri ile yaş arasında yapılan karşılaştırmada anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Sporcuların aktif spor yapma durumları ile olumlu düşünme becerileri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Sporcuların yaşadığı bölge durumu ile olumlu düşünme beceri düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Sporcuların eğitim durumları ile olumlu düşünme becerileri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç olarak sporcuların olumlu düşünme beceri düzeyleri ile eğitim durumu, yaş, yaşadığı bölge arasında anlamlı farklılıklar tespit edilirken cinsiyet ve aktif spor yapma durumlarında herhangi bir farklılık bulunamamıştır.

Teşekkür

ÇALIŞMAMIZ 5 EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ KONGRESİNDE SÖZEL SUNUM OLARAK SUNULMUŞTUR..

Kaynakça

  • Ahangarzadeh Rezaei, S., Nematolahei, A. & Oladrostam, N. (2017). The effect of positive thinking training on stress, anxiety and depression in coronary heart disease. The J Urmia Nurs Midwifery Fac, 15(5), 339-348.
  • Bekhet, A. K. & Zauszniewski, A. (2013). Measuring use of positive thinking skills: Psychometric testing of a new scale. Western Journal of Nursing Research, 35(8), 1074–1093. https://doi.org/10.1177%2F0193945913482191.
  • Bilge, A. (2012). Yaşama dair olumlu düşünce. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(3), 129-135.
  • Bostani, M. & Saiiari, A. (2011). Comparison emotional intelligence and mental health between athletic and non-athletic students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2259-2263. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.441.
  • Büyükbeşe, T., Direkçi, E. &Erşahan, B. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zekalarının İletişim Becerilerine ve Bireysel Yenilikçilik Seviyelerine Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 221-236.
  • Chang, E. C. (2002). Optimism–pessimism and stress appraisal: Testing a cognitive interactive model of psychological adjustment in adults. Cognitive Therapy and Research, 26(5), 675-690. https://doi.org/10.1023/A:1020313427884.
  • Çaha, Ö. 1999. Spora Yaslanarak Bir Nefes Alma. Ankara: Beta.
  • Drach-Zahavy, A.&Somech, A. (1999). Constructive Thinking: a Complex Coping Variable That Distinctively Influences The Effectiveness of Specific Difficult Goals. Personality and Individual Differences. 27: 969-984.
  • Gustafsson, H. & Skoog, T. (2012). The mediational role of perceived stress in the relation between optimism and burnout in competitive athletes. Anxiety, Stress & Coping, 25(2), 183-199. https://doi.org/10.1080/10615806.2011.594045.
  • İbrahimoğlu, D. (2003). Pozitif Düşünce ve Beyin Gücü. http://www.psikoenerji.com.
  • Jacobsen, B., Lee, J. B., Marquering, W. & Zhang, C. Y. (2014). Gender differences in optimism and asset allocation. Journal of Economic Behavior & Organization, 107, 630-651. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2014.03.007.
  • Jung, J. Y., Oh, Y. H., Oh, K. S., Suh, D. W., Shin, Y. C. & Kim, H. J. (2007). Positive-thinking and life satisfaction amongst Koreans. Yonsei Medical Journal, 48(3), 371-378. https://doi.org/10.3349/ymj.2007.48.3.371.
  • Karadağ, Ş. (2019). Üniversite öğrencilerinde olumlu düşünme becerisinin kişilerarası iletişim becerisi ile ilişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 131-136.
  • Kutlu, M. Balcı, S. Yılmaz, M. (2004). İletişim Beceri Eğitiminin Öğrencilerin Kendini Ayarlama ve İyimserlik Düzeylerine Etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. (6-9 Temmuz 2004). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Lipowski, M. (2012). Level of optimism and health behavior in athletes. Medical Science Monitor: International Medical Journal of Experimental and Clinical Research, 18(1), CR39-CR43. https://doi.org/10.12659/MSM.882200.
  • McGrath, P. (2004). The burden of “RA RA” positive: survivors’ and hospice patients’ reflection on maintaining a positive attitude to serious illness. Support Care Cancer, 12, 25-33.
  • Nicky Hayes, Psikolojiyi Anlamak, Çev. F. Şar, A.Hekimoğlu, Optimist Yayınevi, İstanbul, 2011, s.85.
  • Nikmanesh, Z. & Zandvakili, M. (2015). The effect of positive thinking training on quality of life, depression, stress and anxiety in delinquent juveniles. Positive Psychology Research, 1(2), 53-63.
  • Oda B, 2014. 11-13 Yaş Grubundaki Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin İyimserlik İle Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi, On dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Samsun.
  • Öğretir, D, A. (2004). Pozitif Düşünmeye Dayalı Grup Eğitimi Programının Annelerin Benlik Algısı, Eşlerine ve Çocuklarına Yönelik Tutumları ile Kendini Denetleme Becerisi ve Otomatik Düşünceleri Üzerinde Etkisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Peiffer, V. (1997). Olumlu Düşünme. (Çev: Daryo Bahar). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Rajandram, R. K., Ho, S. M., Samman, N., Chan, N., McGrath, C. & Zwahlen, R. A. (2011). Interaction of hope and optimism with anxiety and depression in a specific group of cancer survivors: a preliminary study. BMC Research Notes, 4, 1-7. https://doi.org/10.1186/1756-0500-4-519.
  • Scott, D. (1997).Toiling in Obscurity. Women’s Sports& Fitness. 19(6):37-40.
  • Singh, I. & Jha, A. (2013). Anxiety, optimism and academic achievement among students of private medical and engineering colleges: a comparative study. Journal of Educational and Developmental Psychology, 3(1), 222-233. https://doi.org/10.5539/jedp.v3n1p222.
  • Sumi, K. (1997). Optimism, social support, stress, and physical and psychological well-being in Japanese women. Psychological Reports, 81(1), 299-306. https://doi.org/10.2466%2Fpr0.1997.81.1.299.
  • Tod, A., Warnock, C. & Allmark, P. (2011). A critique of positive thinking for patients with cancer. Nursing Standard, 25(39), 43-47.
  • Trish, G., Anne, J., Kellie, L. & David, B. (2002). An Evaluative Case Study of a Psychological Skills Training Program For Athletes With Intellectual Disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly. 19(3): 350-362.
  • Ulukan, M., Acet, M., & Şahinler, Y. (2019). 14-16 yaş aralığında liselerde basketbol oynayan sporcuların spora yönelik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. International Sport Science Student Studies, 1(1), 43-49.
  • Wong, S. S. (2012). Negative thinking versus positive thinking in a Singaporean student sample: Relationships with psychological well-being and psychological maladjustment. Learning and Individual Differences, 22(1), 76-82. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.11.013.
  • Yıldız, M. A. (2016). Multiple Mediation of Emotion Regulation Strategies in the Relationship Between Loneliness and Positivity in Adolescents. Education and Science. 41 (2), 217–231.
  • Zandvakili, M., Jalilvand, M. & Nikmanesh, Z. (2014). The effect of positive thinking training on reduction of depression, stress and anxiety of juvenile delinquents. International Journal of Medical Toxicology and Forensic Medicine, 4(2), 55-62.
  • Zenger, M., Brix, C., Borowski, J., Stolzenburg, J. U. & Hinz, A. (2010). The impact of optimism on anxiety, depression and quality of life in urogenital cancer patients. Psycho Oncology, 19(8), 879-886. https://doi.org/10.1002/pon.1635.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Yunus Şahinler 0000-0002-5268-020X

Turgay Biçer 0000-0002-0343-5101

Abdullah Acet Bu kişi benim 0000-0001-6192-386X

Mehmet Acet 0000-0003-3601-1601

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şahinler, Y., Biçer, T., Acet, A., Acet, M. (2020). Sporcularda Olumlu Düşünme Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 598-613. https://doi.org/10.31680/gaunjss.817059

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.