Araştırmanın
amacı, çocuklarda sosyo-ekonomik düzeyin sporcu performansı ile olan
ilişkisinin belirlenmesi ve değerlendirilmesidir. Çalışmaya, Burdur’daki
ortaokullarda okuyan ve okullar arası futbol müsabakalarında futbol oynayan 109
gönüllü sağlıklı erkek öğrenci katıldı. Dataların analizinde, tüm parametrelere
yönelik ortalama, standart sapma, maksimum ve minimum değerleri alındı.
Çalışmaya katılan tüm öğrencilerin sosyoekonomik düzeyleri ile fiziksel,
fizyolojik ve teknik özellikleri arasında ilişki olup olmadığı Korelasyon
Analizi (Pearson) testi ile belirlendi. Değerlendirme sonucunda, anne eğitim
düzeyi ile barfikste kol çekme (P<0,01) ve dikey sıçrama (P<0,05) arasında; baba eğitim düzeyi ile kilo,
VKİ, yağ yüzdesi, esneklik, barfikste kol çekme ve dikey sıçrama arasında
(P<0,05) anlamlı doğrusal ilişki, baba eğitim düzeyi ile ektomorfik yapı
arasında anlamlı (P<0,05) ters ilişki görülmektedir. Anne ve baba eğitim
düzeyi arttıkça anaerobik güçte
anlamlı (P<0,01) şekilde artmaktadır. Çocukların yaşadıkları çevre
modernleştikçe 10 m koşu (P<0,05) ve 30 m koşu (P<0,01) performansları
anlamlı pozitif ilişki göstermektedir. Çocuklar kendilerine ait odaya sahip
oldukça vücut yoğunluklarında anlamlı (P<0,05) artış gözlenirken,
esneklikleri ve endomorfik yapılarında anlamlı (P<0,05) düşüş
gözlenmektedir. Diğer değişkenlerle performans kriterleri arasında istatistiki
bakımdan anlamlı (P>0,01, P>0,05) bir ilişki bulunmamaktadır. Sonuç
olarak, sürekli aktif olan çocuklarda, anne-baba eğitimi ve yaşam çevrelerinin
kol ve bacak kuvvetleri, yağ düzeyleri, hareketlilik ve anaerobik güçlerine
etkileri olabilmektedir.
Çocuklar sosyo-ekonomik durum fiziksel performans fizyolojik performans
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 3 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.