Bireysel Spor Yapanlarda Duygusal Zeka Düzeylerinin Akademik Not Ortalamaları Açısından Araştırılması
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 1, 81 - 92, 23.03.2020
Yasin Türkmen
,
Muhammet Özer
,
Nuri Karabulut
,
Aylin Zekioğlu
Öz
Bu çalışmanın amacı bireysel spor yapan kişilerde, duygusal zeka düzeylerinin akademik not ortalamaları ile ilişkisinin araştırılmasıdır. Çalışmaya kolay örneklem yöntemiyle ulaşılabilen Uşak Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde eğitim gören, 18 yaş üstü ve sağlıklı gönüllü olarak katılmayı kabul eden 113 kişi katılmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden gönüllülere ilk olarak sosyodemografik bilgi formu, Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği uygulanmıştır. Yıl sonu dönem ortalamalarına göre duygusal zeka düzeyleri karşılaştırmaları yapılmıştır. Araştırmamızda, önce kullanılan ölçeğin toplam Cronbach Alfa içtutarlılık güvenirlik katsayısının hesaplanması yapılmıştır. Daha sonra, Bireysel spor yapan öğrencilerin not ortalamalarına göre oluşturulan üç grup, Schutte Duygusal Zeka Ölçeği genel ve alt boyut toplam puan ortalamaları Tukey çoklu karşılaştırma testi açısından karşılaştırılmıştır. Else edilen veriler SPSS v23 ile analiz edilmiştir. Oluşturulan grupların birbirleriyle ölçek puanları açısından karşılaştırılması t-testi ve tek yönlü varyans analiziyle yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Kaynakça
- Referans1 Adeyemo DA, (2007). EmotionalIntelligence and the RelationshipBetween JobSatisfaction and OrganizationalCommitment of Employee in PublicParastatals in Oyo State, Nigeria . Pakistan Journal of Social Sciences, 4: 324-330.
- Referans2 Austin E, Saklofske D, Huang S, Mckenney D. (2004). Measurementof trait emotionalintelligence: testingandcross-validating a modifiedversion ofSchutte etal.’s (1998) measure. Pers Indiv Differ; 36(3): 555-62.
- Referans3 Barisonek E.S. (2005). The RelationshipBetween EmotionalIntelligence, AcademicAchievement and AcademicProductionAmong ThirdandSixth GradeStudents, TheStateUniversity of NewYork.
- Referans4 Bar-On R, Tranel D, DenburgNl, Bechara A.(2003). Exploringthe neurologicalsubstrate of emotionaland socialintelligence. Brain; 126(8), 1790-800.
- Referans5 Diken E. H (2007). FenBilgisiÖğretmenAdaylarının DuygusalZekaDüzeyleri ileFenBaşarıları(Genetik Konusunda)Arasındaki İlişki, Yüksek LisansTezi, Ankara.
- Referans6 Erdoğdu Y., Kenarlı Ö.(2008). DuygusalZekaileAkademikBaşarıArasındakiilişki, Milli Eğitim, Sayı 178, 297-310.
- Referans7 Hemmatinezhad MA,Ramazaninezhad R,Ghezelsefloo H, Hemmatinezhad M. Relationship Between EmotionalIntelligence AndAthlete’sMood WithTeam-Efficiency And PerformanceInElitehandball Players. InternationalJournal Of SportStudies. 2012; 2(3), 155-162.
- Referans8 Holt, S. (2007). EmotionalIntelligence and AcademicAchievement in HigherEducation, Doktora Tezi, PepperdineUniversity.
- Referans9 Hromek,R. EmotionalCoaching, Paul Chapman Publishing, London, (2007)
- Referans10 Jan SU, Anwar MA.,Emotionalintelliegence, library useandacademicachievementofuniversıtystudents. Journal of the Australian hibrary and information association. 2019, 68/1, 38-55.
- Referans11 Johar,N., Ehsan,N., & Khan,M. (2019). Assocıatıon of EmotınalIntellıgence WıthAcademıc Performance of MedıcalStudents. Pakistan Armed Forces Medical Journal,
69(3), 455-59.
- Referans12 Kavcar B. (2011). Duygusal Zeka ileAkademik Başarı veBazı Demografk Değişkenlerı̇n ilişkı̇lerı̇: BirDevlet Üniversı̇tesı̇ Örneği, Yayınlanmamış Doktota Tezi, Ankara Üniversı̇tesı̇, Ankara
- Referans13 Laborde,S., Dosseville,F., Guillén,F., Chávez,E.. Validityofthetraitemotionalintelligence questionnaireinsports and its links withperformancesatisfaction. Psychol Sport Exerc [Internet]. Elsevier Ltd; 2014;15(5):481–90. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.05.001
- Referans14 Lane, AM., Beedie, CJ., Jones, MV., Uphill, M. & Devonport, TJ. (2012). TheBasesExpertStatementonemotionregulationinsport. Journal of SportsScience, 30(11), 1189-1195
- Referans15 Lane,A.M., Devonport,T.J., Soos,I., Karsai,I., Leibinger,E., & Hamar,P. (2010). Emotionalintelligence and emotionsassociatedwithoptimal and dysfunctionalathleticperformance. Journalof SportsScience and Medicine, 9(3), 388–392.
- Referans16 Lasser M. H. (1997). AStudy of PossibleCorrelatesofEmotionalIntelligence: Gender and Grade Point Average, Kean Coolege.
- Referans17 Lopes Pn, CôTé S, Salovey P.(2006). Anabilitymodelof emotionalintelligence: Implicationsforassessment and training. In VU Druskat, F Sala, G Mount(Eds.). Emotionalintelligence and workplaceperformance. Mahway NJ: Lawrence Erlbaum.
- Referans18 Mayer, John, D., Salovey P., David R.C. (2004). EmotionalIntelligence: Theory, Findings, and Implications, PsychologicalInquiry, Vol.15, No:3, 197-215.
- Referans19 Olson L. G. (2008). An InvestigationofFactors that InfluenceAcademicAchievement in ChristianHigherEducation: EmotionalIntelligence, Self-Esteem and SpiritualWell-Being, Capella University
- Referans20 Özdenk S, (2018), SpordaDuygusalZekaveLiderlik, 1. Baskı. Ankara, Gazi Kitapevi.
- Referans21 Pablo US. Akademicperformance, emotionalıntelligenceandacademicengagement inadolescents. Electronicjournalofreasearch in educational psychology. 2019. 17, 22.
- Referans22 22. Parker JDA., Creque Sr. RE., David LB., Harris JI., Majeski SA., Wood LM., Bond BJ., Hogan MJ. (2004). AcademicAchievementinHighSchool: Does EmotionalIntelligence Matter?, Personalityand IndividualDifferences, 37, S.1321–1330
- Referans23 23. Parker, JD., Summerfeldt, LJ., Hogan, MJ. & Majeskı, SA. (2004). “EmotionalIntelligenceandAcademicSuccess: ExaminingThe Transitionfrom High Schoolto University”, Personality and IndividualDifferences, 36, pp.163-172
- Referans24 Parnell, Cynthia, L.(2007). EmotionalIntelligence, SchoolSuccess,andtheBlack-WhiteAchievementGap, Doktora Tezi, The University of Southern Mississippi.
- Referans25 Rafoth, M.A.(2004). AcademicFailure, Preventionof”, C. Spielberger (ed.) S.1-7, S.2
- Referans26 Salovey P, Grewal D.(2005). Thescienceofemotionalintelligence. Curr Dir Psychol Sci; 14(6): 281-5
- Referans27 Sarıkabak,M., Eyüboğlu,E., Ayrancı,M. (2018). Bocce(Petank) SporcularınınDuygusalZekaDüzeylerinin, AkademikErtelemeDavranışları ÜzerineEtkisinin İncelenmesi, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), Haziran, 4(1): 163-177
- Referans28 Schutte, NS., Malouff, JM., Hall, LE., Haggerty, DJ., Cooper, JT., Golden, CJ., Dornheim, L. (1998). DevelopmentandValidation of a Measureof EmotionalIntelligence. Personality and IndividualDifferences, 25(2), 167-177
- Referans29 Tatar, A. Tok, S. (2017). AsılForm SchutteDuygusalZekaTestinin Türkçeyeçevirisi vepsikometriközelliklerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 18(2):139-146.
- Referans30 Tatar,A., Tok,S., Saltukoğlu, G.(2011). GözdenGeçirilmiş SchutteDuygusalZekaÖlçeğinin Türkçe’yeUyarlanması vePsikometrikÖzelliklerininİncelenmesi, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, Cilt 21, Sayı 4, 325-338.
- Referans31 Uğurlu FM., Şakar M. (2015). SporYapan ve SporYapmayan ÖğrencilerinDuygusalZekaveMutlulukDüzeylerininKarşılaştırılması. Akademik Sosyal AraştırmalarDergisi, Yıl: 3, Sayı: 17
- Referans32 Yaşar, M. (2010). Duygusalzekavesporcuperformansıilişkisi: Kayseri’debiraraştırma. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
- Referans33 Yeo,CMA., & Carter,S., (2011). “Predictive EmotionalIntelligence andItsRelationshipWithAcademicSuccess”. International Journal of Economics and Business Research, 3(5), pp. 479-493.
- Referans34 Yücel AS., Özdayı N. (2019). Analysison EmotionalIntelligenceLevelsofPhysicalEducation and SportsStudentsinSports, Universal Journal of Educational Research, 7(3): 853-862.