Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Aldıkları Hizmet Öncesi Eğitime İlişkin Algılarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 121 - 133, 15.06.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.728004

Öz

Bu araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin aldıkları hizmet öncesi eğitime ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Kozikoğlu ve Senemoğlu (2018) tarafından geliştirilen 25 maddeden oluşan “Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine ilişkin Öğretmen Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte "öğretimi planlama ve uygulama" ve "öğrenci, meslektaş, yönetici, veli ve toplumla ilişkiler" adında 2 alt boyut yer almaktadır. Tarama modelinde gerçekleştirilmiş olan çalışmada araştırma grubunu İstanbul il ve ilçelerinde görev yapan 158 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler normal dağılım gösterdiğinden verilerin analizinde betimsel istatistiklerle birlikte Independent Samples T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tercih edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerin hizmet öncesi eğitime ilişkin algıları yeterli düzeyde olmamakla birlikte, cinsiyet, mesleki deneyimi, mezuniyet yılı değişkenlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermediği tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenleri mesleki hayatlarına başlamadan önce almış oldukları hizmet öncesi eğitimin özellikle “öğretimi planlama ve uygulama” boyutunda yeterli olmadığına dair bir algıya sahiptir. Beden eğitimi ve spor öğretmenleri eğitim ortamının düzenlenmesi, materyal hazırlama, konu alanı ve öğretim programı bilgisi, öğretme ve öğrenme etkinliklerinin uygulanması, sınıf yönetimi ve ölçme değerlendirme noktasında almış oldukları eğitimi yeterli görmemektedir.

Kaynakça

  • Aracı H. (2001). Lise Beden Eğitimi Ders Programları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve Ogretmenlik Uygulamasi Derslerine iliskin Goruslerin Yansimalari [The Reflection about School Experience and Teaching Practice Courses]. Milli Egitim Dergisi, 159, 181-194.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Atıf İndeksi, 001-398.
  • Brouwers, A., Tomic, W., & Boluijt, H. (2011). Job demands, job control, social support and self-efficacy beliefs as determinants of burnout among physical education teachers. Europe’s Journal of Psychology, 7(1), 17-39.
  • Bulca Y., Saçlı, F., Kangalgil, M., & Demirhan, G. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmen yetiştirme programına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(165), 81-92.
  • Demirhan G. (2003). Beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi ve spora ilişkin felsefi görüşleri. Spor Bilimler Dergisi, 13(2), 38-66.
  • Demirhan, G., & Açıkada, C. (1997). Türkiye ve Avrupa ülkelerinde beden eğitimi öğretmeni yetiştiren bazı yükseköğretim kurumlarının öğrenci, öğretim elemanı ve dersler boyutuyla karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 4-25.
  • Doğan, S., & Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(2), 191-216.
  • Fernández-Balboa, J. M. (1997). Knowledge base in physical education teacher education: A proposal for a new era. Quest, 49(2), 161-181.
  • Friedman, E. D. (1983). The Pupils image of the physical education teacher and suggestions for changing attitudes in teacher training. International Journal of Physical Education, 20(2), 15-18.
  • Gökmen, H (1988). Gençlerin gelişmelerinde beden eğitiminin rolü. Ortaöğretim Kurumları Beden Eğitimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Basım) Ankara: Nobel.
  • Kaya, İ. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 345-363.
  • Kosko, K. W., & Wilkins, J. L. (2009). General Educators' In-Service Training and Their Self-Perceived Ability to Adapt Instruction for Students with IEPs. Professional Educator, 33(2), n2
  • Küçükahmet, L. (2006). 2006-2007 Öğretim yılında uygulamaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-219.
  • Liaw, E. C. (2009). Teacher efficacy of pre-service teachers in Taiwan: The influence of classroom teaching and group discussions. Teaching and Teacher Education, 25(1), 176-180.
  • Lim, C. P., Cock, K., Lock, G. ve Brock, G. (2009). Innovative practices in pre-service teacher education: An Asia-pasific perspective. The Netherlands: Sense Publishers.
  • Martins, M., Costa, J., & Onofre, M. (2015). Practicum experiences as sources of pre-service teachers’ self-efficacy. European Journal of Teacher Education, 38(2), 263-279.
  • McKay, J., Gore, J. M., & Kirk, D. (1990). Beyond the limits of technocratic physical education. Quest, 42(1), 52-76. McKinney, S. E., Haberman, M., Stafford-Johnson, D., & Robinson, J. (2008). Developing teachers for high-poverty schools. Urban Education, 43, 68e82.
  • Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' conflict management styles: The role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of school psychology, 44(2), 105-121.
  • Moseley, C., Reinke, K., & Bookout, V. (2003). The effect of teaching outdoor environmental education on elementary preservice teachers’ self-efficacy. Journal of Elementary Science Education, 15(1), 1-14.
  • Namlı, A. K. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Namlı, A. K., & Temel, C. Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi ve program önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 321-351.
  • Nebioğlu D. (2006). Beden Eğitimi Dersinde Örnek Uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Palmer, D. J., Stough, L. M., Burdenski, Jr, T. K., & Gonzales, M. (2005). Identifying teacher expertise: An examination of researchers' decision making. Educational Psychologist, 40(1), 13-25.
  • Pan, Y. H. (2014). Relationships among teachers’ self-efficacy and students’ motivation, atmosphere, and satisfaction in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 33(1), 68-92.
  • Senemoğlu, N. (1990). Öğretmen adaylarına 'genel kültür' kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Çağdaş Eğitim Dergisi.
  • Siedentop, D. (2002). Content knowledge for physical education. Journal of teaching in physical education, 21(4), 368-77.
  • Şendağ, S., & Gedik, N. (2015). Yükseköğretim dönüşümünün eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme sorunları: Bir model önerisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 70-91.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6). Boston, MA: Pearson.
  • Tessier, D., Sarrazin, P., & Ntoumanis, N. (2010). The effect of an intervention to improve newly qualified teachers’ interpersonal style, students motivation and psychological need satisfaction in sport-based physical education. Contemporary Educational Psychology, 35(4), 242-253.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.
  • Uğraş, S. (2018). Beden Eğitimi Öğretmenleri Kendilerini Hangi Konularda Yetersiz Hissediyor? Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Uğraş, S, Güllü, M, Yücekaya, M. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliğindeki ilk yılım. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 242-259. Retrieved from http://dergipark.org.tr/en/pub/enad/issue/43049/521541
  • Uğraş, S., & Güllü, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenliği bölümlerinin yeterliliği ile ilgili öğretmen görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 57-65.
  • Ugras, S., & Sagin, A. E. (2019). Why Do Physical Education Teachers Give High Grades?. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(4), 256-269.
  • Wight, D., & Buston, K. (2003). Meeting needs but not changing goals: evaluation of in-service teacher training for sex education. Oxford Review of Education, 29(4), 521-543.
  • Wolters, C. A., & Daugherty, S. G. (2007). Goal structures and teachers' sense of efficacy: Their relation and association to teaching experience and academic level. Journal of educational psychology, 99(1), 181.
  • Yılmaz, K., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
  • Zee, M., Koomen, H. M., Jellesma, F. C., Geerlings, J., & de Jong, P. F. (2016). Inter-and intra-individual differences in teachers' self-efficacy: A multilevel factor exploration. Journal of School Psychology, 55, 39-56.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Ahmet Enes Sağın 0000-0002-4243-8276

Ömer Karabulut 0000-0002-9733-0027

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağın, A. E., & Karabulut, Ö. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Aldıkları Hizmet Öncesi Eğitime İlişkin Algılarının Belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 121-133. https://doi.org/10.31680/gaunjss.728004

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.