Bu çalışmanın amacı, spor lisesi öğrencilerinin kişilik özellikleri ve sportmenlik yönelim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Elazığ Kaya Karakaya Spor Lisesi öğrencileri (N=217) ve araştırmanın örneklemini ise herhangi bir spor branşı ile aktif gönüllü öğrenciler (n=126) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği ve On Maddeli Kişilik Ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Katılımcıların cinsiyete göre On Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Dışa Dönüklük alt boyutunda erkekler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiş (p<.05). Katılımcıların spor türüne göre Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Sosyal Normlara Uyum ve Kurallar ve Yönetime Saygı alt boyutlarında bireysel spor yapanlar lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<.05). Katılımcıların yaşa göre On Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Sorumluluk alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiş (p<.05). Sonuç olarak, spor lisesi öğrencilerinin kişilik özellikleri ve sportmenlik yönelimleri üzerinde cinsiyet, yaş ve spor türünün etkili olduğu ve kişilik özellikleri ile sportmenlik yönelimleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Antrenörler sporcuların kişilik özelliklerini belirleyerek potansiyel sporcuları takıma ve uygun mevki ve pozisyona dahil edebilir ve aynı zamanda sporcunun başarısızlık riskini de bir dereceye kadar en aza indirebilir.
Araştırma için Munzur Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 30.03.2023 toplantı tarihli 2023/05 toplantı sayılı 07 karar sayılı Etik Kurul onayı alınmıştır.
This study aims to examine the relationship between personality traits and sportsmanship orientation levels of sports high school students. The population of the study consisted of Elazig Kaya Karakaya Sports High School students (N=217) in the 2022-2023 academic year and the sample of the study consisted of volunteer students (n=126) active in any sports branch. Two scales, the Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale and the Ten-Item Personality Scale, were used as data collection tools in the study. According to the gender of the participants, a significant difference was found in favor of men in the Extraversion sub-dimension of the Ten-Item Personality Scale (p<.05). According to the sport type of the participants, a significant difference was found in favor of individual sportsmen in the sub-dimensions of the Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale's Compliance with Social Norms and Respect for Rules and Management (p<.05). A significant difference was found in the Responsibility sub-dimension of the Ten-Item Personality Scale according to the age of the participants (p<.05). As a result, it was determined that gender, age and sport type were effective on personality traits and sportsmanship orientations of sports high school students and there was a significant positive relationship between personality traits and sportsmanship orientations. By identifying athletes' personality traits, coaches can include potential athletes in the team and in the appropriate position and at the same time minimize to some extent the risk of failure of the athlete.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.