Kaynak ve zaman
planlamanın başarılı bir şekilde yürütülebilmesi için, yazılım geliştirme
faaliyetlerinde maliyet tahminleme çok önemlidir. Maliyeti düşük tahmin edilen
projelerde; gereğinden az kaynak atanması, gerçekçi olmayan planlama vb.
sorunlar yaşanabilmekteyken tersi durumda kaynaklar israf edilmekte ve müşteri
memnuniyeti düşebilmektedir. Tahmin edilen maliyetin doğruluğu, yazılım
geliştirme projelerinin doğru bir şekilde önceliklendirilmesine, kaynakların
etkin bir şekilde kullanılmasına, değişiklik isteklerinin başarılı bir şekilde
yönetilmesine katkı sağlar. Bu nedenle, maliyetin gerçekçi bir şekilde
öngörülmesini sağlayacak uygun yöntemin seçimi, tüm proje paydaşları açısından
büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, öncelikle deneyimli uzmanların
görüşünden yararlanarak yazılım geliştirme maliyet tahmini için etkin kriterler
belirlenmiş ve Klasik İkili Karşılaştırma yöntemi ile kriterlerin önem
seviyeleri elde edilmiştir. Yazılım sektöründeki yoğun rekabet ve
belirsizlikler, maliyet tahminleme için ihtiyaç duyulan tam ve kesin bilgi
akışını zorlaştırmaktadır. Özellikle önceden belirlenmiş ölçekler kullanılarak yapılan
değerlendirmelerde, kriterlerin göreceli öneminin ölçekte yer alan değerler ile
tam olarak karşılanamaması, bulanık sayılar ile karar vermenin önemini
arttırmaktadır. Bu nedenle, uzman görüşü yardımıyla belirlenen kriterlerin öneminin
tespiti için çalışmada ayrıca Sezgisel (Hesitant) Bulanık İkili Karşılaştırma
önerilmiştir. Yöntemlerin etkinliğinin anlaşılması için, Türkiye’de hizmet
vermekte olan bir yazılım şirketinin tamamlanmış projelerinin maliyeti tahmin
edilmiştir. Gerçekleşen maliyetlere kıyasla, Sezgisel Bulanık İkili
Karşılaştırma yönteminin klasik yöntemden daha başarılı sonuçlar verdiği
görülmüştür.
yazılım maliyet tahminleme karar verme Klasik İkili Karşılaştırma Sezgisel Bulanık İkili Karşılaştırma
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 |